Βαριά ατζέντα για τον επόμενο ΥΠΟΙΚ

Στην έκθεση της Κομισιόν τονίζεται ότι η Ελλάδα δεν θα καταφέρει φέτος να πιάσει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ και προστίθεται ότι η κατάσταση θα επανεκτιμηθεί το φθινόπωρο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

H Eυρωπαϊκή Επιτροπή τόλμησε, τελικά, στην έκθεσή της για την ενισχυμένη εποπτεία της Ελλάδας, την περασμένη Τετάρτη, να παρουσιάσει τον «λογαριασμό» των μέτρων Τσίπρα, αλλά αυτός που θα κληθεί να διαπραγματευθεί τον τρόπο «εξόφλησής» του θα είναι η επόμενη κυβέρνηση και ειδικότερα ο επόμενος υπουργός Οικονομικών, τον οποίο περιμένει ένα θερμό καλοκαίρι.

Η Κομισιόν διαπίστωσε κατ’ αρχάς κίνδυνο υπέρβασης του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Υπολόγισε ότι τα μέτρα Τσίπρα έχουν ένα κόστος 1,1%-1,4% του ΑΕΠ, έναντι 0,6% που τα εκτίμησε η κυβέρνηση, και δεν δέχθηκε την αισιόδοξη εκτίμησή της για δημοσιονομικό χώρο, επίσης 0,6% του ΑΕΠ. Ως εκ τούτου, επί του παρόντος οι εκτιμήσεις της τοποθετούν το πρωτογενές πλεόνασμα μια ολόκληρη μονάδα του ΑΕΠ κάτω από τον στόχο, αν και η ίδια άφησε ένα παράθυρο ανοικτό για νέους υπολογισμούς, παραπέμποντας σε επανεκτίμηση της επίτευξης του στόχου το φθινόπωρο. Επιπλέον, είδε καθυστερήσεις σε μια σειρά από προαπαιτούμενα, που αποτελούν ήδη μια παραβίαση των συμφωνηθέντων στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας. Είναι πιθανό ότι αν η έκθεση αυτή συνδεόταν με εκταμίευση (επιστροφές κερδών κεντρικών τραπεζών), αυτές δεν θα εγκρίνονταν.

Ο επόμενος υπουργός Οικονομικών θα κληθεί να δώσει απαντήσεις σε όλα αυτά σύντομα και με δεσμευτικό τρόπο:

•Πρώτον, με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, στο οποίο θα αναλύει τα κυβερνητικά σχέδια για τα δημοσιονομικά έως το 2023. Το Μεσοπρόθεσμο θα έπρεπε να έχει ήδη κατατεθεί, καθυστέρησε λόγω εκλογικών διαδικασιών και τώρα η σκυτάλη περνάει μοιραία στην επόμενη κυβέρνηση.

•Δεύτερον, με το προσχέδιο του προϋπολογισμού, το οποίο πρέπει να κατατεθεί στις αρχές Οκτωβρίου, αφού βεβαίως προηγουμένως συνεννοηθεί η κυβέρνηση με τους θεσμούς για το περιεχόμενό του.

•Τρίτον, στο πλαίσιο της τέταρτης αξιολόγησης ενισχυμένης εποπτείας με τους θεσμούς, επίσης το φθινόπωρο, η οποία, όμως, ασφαλώς αναμένεται να ξεκινήσει ατύπως αρκετά νωρίτερα.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Πειραιώς, τα κατ’ αρχάς σχέδια της Ν.Δ., εφόσον σχηματίσει κυβέρνηση, προβλέπουν ότι το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα θα κατατεθεί τον Σεπτέμβριο, αφού ο Ιούλιος θα αναλωθεί στις προγραμματικές δηλώσεις. Στην Πειραιώς δεν σχεδιάζουν να καταθέσουν αναθεωρημένο σχέδιο προϋπολογισμού για φέτος.

Εχει ενδιαφέρον ότι οι υπολογισμοί που κάνουν στη σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση και πιθανότατα αυριανή κυβέρνηση τοποθετούν το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019, μετά τα μέτρα Τσίπρα, σε επίπεδα όχι κάτω από το 3,2%-3,3% του ΑΕΠ. Βασίζονται γι’ αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ άλλων στην εκτίμηση ότι με τις βελτιώσεις που η κυβέρνηση Ν.Δ. σχεδιάζει να κάνει στη ρύθμιση για τις 120 δόσεις (λιγότερες προϋποθέσεις, ώστε να εξασφαλισθεί μεγαλύτερη συμμετοχή) και στον ΦΠΑ στην εστίαση (εφαρμογή του συστήματος 2013-14), το κόστος των μέτρων θα είναι χαμηλότερο από αυτό που υπολογίζει η Κομισιόν.

Αυτή, όμως, είναι μια πρώτη λογιστική προσέγγιση, που δεν είναι ασήμαντη, ιδίως για την Κομισιόν, αλλά –όπως λένε και οι οικονομικοί αναλυτές– θα έχει ίσως λιγότερη σημασία από εκείνο που πρωτίστως θα κληθεί να αποδείξει η κυβέρνηση και το οποίο θα αποτελέσει τη βάση για να πετύχει όλους τους υπόλοιπους στόχους της στην οικονομική πολιτική: να διατηρήσει τη θετική υποδοχή που εξασφάλισε από τις αγορές, πριν ακόμη αναλάβει καθήκοντα. Και αυτό απαιτεί την προώθηση ενός εμπροσθοβαρούς προγράμματος μεταρρυθμίσεων σε τομείς όπως οι ιδιωτικοποιήσεις, η επιτάχυνση της μείωσης των «κόκκινων» δανείων των τραπεζών, η αντιμετώπιση των προβλημάτων της ΔΕΗ και η προώθηση του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης.

Επίσης, απαιτεί την επιβεβαίωση των προθέσεών της για δημιουργία φιλικού προς τις επενδύσεις περιβάλλοντος και τη μείωση της φορολογίας.

Στη Ν.Δ. πιστεύουν ότι αν διατηρηθεί μια θετική δυναμική και ο ρυθμός ανάπτυξης μπορέσει να διαμορφωθεί τελικά στο 2,5%, αντί του 1,9% που προβλέπεται αυτή τη στιγμή από φορείς όπως η Τράπεζα της Ελλάδος για το 2019, θα καλυφθεί το όποιο δημοσιονομικό κενό απομείνει μετά τις προσαρμογές των μέτρων που σχεδιάζει.

Αλλαγή στόχου

Αν το δημοσιονομικό κενό του 2019, που βλέπει επί του παρόντος η Κομισιόν, μπορέσει να καλυφθεί στις διαπραγματεύσεις με τη νέα κυβέρνηση, η εφαρμογή των σχεδίων της Ν.Δ. για τα επόμενα χρόνια θέτει εκ των πραγμάτων στο τραπέζι το θέμα της μείωσης του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Πηγές κοντά στην Πειραιώς αναγνωρίζουν ότι αυτό είναι το «Ιερό Δισκοπότηρο» για τους θεσμούς. Η αλλαγή του στόχου δεν θα είναι εύκολη, καθώς μαζί του αλλάζει η ανάλυση για τη βιωσιμότητα του χρέους. Δεν είναι τυχαίο ότι η έκθεση της Κομισιόν παρέπεμψε γι’ αυτό το αίτημα (που η κυβέρνηση Τσίπρα έθεσε, επίσης) στους υπουργούς Οικονομικών, καθότι ξεπερνά τα δικά της τεχνοκρατικά πλαίσια.

Οι αναλυτές συμφωνούν ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν πρόκειται να προχωρήσει μονομερώς σε μια τέτοια απόφαση και θα επιχειρήσει συναίνεση. Αυτό, όμως, προϋποθέτει με τη σειρά του, όπως υποστηρίζουν, ότι θα έχει προηγουμένως κερδίσει την εμπιστοσύνη των θεσμών, αναλαμβάνοντας δεσμεύσεις και υλοποιώντας με συνέπεια το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα.

ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *