25 Ιανουαρίου, 2020

Select your Top Menu from wp menus

Διεθνές δίκτυο online παραπληροφόρησης υπέρ της Ινδίας, με στόχο την Ευρώπη

Διεθνές δίκτυο online παραπληροφόρησης υπέρ της Ινδίας, με στόχο την Ευρώπη

Ένα διεθνές δίκτυο fake ιστοσελίδων και think tanks με θέσεις υπέρ της Ινδίας, με στόχο τον επηρεαμό των διαδικασιών λήψης αποφάσεων στην Ευρώπη ανακάλυψαν ερευνητές, όπως μετέδωσε το BBC, που επικαλείται το EU Disinfo Lab- ΜΚΟ με έδρα στις Βρυξέλλες.

Πρόκειται για ένα συντονισμένο δίκτυο 265 ιστοσελίδων που επιχειρεί σε 65 χώρες, και η σχετικά έρευνα έδειξε πως τα sites υπάγονται σε μια ινδική εταιρεία, τη Srivastava Group.

Όπως διαπιστώθηκε επίσης, με το δίκτυο σχετίζονται ομάδες υπεύθυνες για αντιπακιστανικές δραστηριότητες (κυρίως events με σκοπούς lobbying) στην Ευρώπη. Δεν υπάρχουν στοιχεία που να υποδεικνύουν πως το δίκτυο σχετίζεται με την ινδική κυβέρνηση, ωστόσο οι ερευνητές θεωρούν πως σκοπός είναι η προπαγάνδα σε βάρος του Πακιστάν, δεδομένου πως και οι δύο χώρες εδώ και πολύ καιρό επιδίδονται σε έναν «πόλεμο» πληροφορίας/ αφηγημάτων.

«Περισσότερο από τα ίδια τα fake μέσα, είναι ο συνδυασμός τους με ψεύτικες ΜΚΟ που προβληματίζει, επειδή δημιουργία μια εικόνα στήριξης online και από τη βάση προς μία κατεύθυνση. Εκεί ακριβώς έγκειται η παραπληροφόρηση» ανέφερε στο BBC ο Αλεξάντρ Αναφιλίπ, εκτεστικός διευθυντής του EU Disinfo Lab.

Η έρευνα του EU Disinfo Lab άρχισε εξετάζοντας το EP Today, μια ιστοσελίδα η οποία ισχυρίζεται πως είναι ένα online περιοδικό για το Ευρωκοινοβούλιο στις Βρυξέλλες. Τον Οκτώβριο η ειδική ομάδα της ΕΕ για θέματα παραπληροφόρησης αποκάλυψε πως το EP Today αναδημοσίευε μεγάλο όγκο ειδήσεων απευθείας από το Russia Today και το Voice of America. Κάποιοι υποπτεύθηκαν ρωσική εμπλοκή, μα το EU Disinfo Lab, που είναι ανεξάρτητη ΜΚΟ, διαπίστωσε πως οι servers πίσω από την ιστοσελίδα συνδέονταν με τη Srivastava Group.

Οι ερευνητές στη συνέχεια ανακάλυψαν ένα τεράστιο δίκτυο αγγλόφωνων fake ιστοσελίδων που εξυπηρετούν την προώθηση των ινδικών συμφερόντων. Πολλές από τις ιστοσελίδες χρησιμοποιούν ονόματα εφημερίδων που δεν υπάρχουν πια, για να δημιουργήσουν μια εικόνα αξιοπιστίας. Το EU Disinfo Lab χαρακτήρισε αυτές τις ιστοσελίδες «ζόμπι» επειδή τα ονόματά τους προέρχονται από «νεκρά» ΜΜΕ- για παράδειγμα ένα από τα sites λέγεται Manchester Times, και το «About Us» της σελίδας έχει κείμενο που έχει αντιγραφεί από σελίδα στη Wikipedia σχετικά με μια εφημερίδα με το ίδιο όνομα. Ωστόσο, δεν υπάρχει το κομμάτι όπου αναφέρεται πως το τελευταίο φύλλο κυκλοφόρησε το 1922, ούτε και υπάρχει αναφορά στη σύνδεση με ινδικά συμφέροντα. Έξι άλλες ιστοσελίδες χρησιμοποιούν παραπλανητικά ονόματα, όπως «Τimes of Los Angeles», αντί για «Los Angeles Times».

Οι ιστοσελίδες αυτές αντιγράφουν περιεχόμενο από ΜΜΕ για να φαίνονται σαν κανονικές ενημερωτικές ιστοσελίδες, και προσθέτουν κομμάτια και άρθρα άποψης κατά του Πακιστάν απο΄εργαζομένους ΜΚΟ που συνδέονται με το δίκτυο, προκειμένου να προωθήσουν τα συμφέροντα lobbying της Ινδίας, σύμφωνα με τους ερευνητές. Το Times of Geneva είναι ένα από τα πιο προσεγμένα sites του δικτύου, και δημιουργεί μεγάλο όγκο βίντεο περιεχομένου. Οι δραστηριότητές του φαίνονται να στοχεύουν κυρίως στελέχη των Ηνωμένων Εθνών. Ωστόσο η ιστοσελίδα δεν έχει ανανεωθεί από τις 19 Νοεμβρίου- μερικές ημέρες αφού είχε πρωτοανακοινωθεί από το EU Disinfo Lab η ανακάλυψη του δικτύου.

Ο κ. Αλαφιλίπ πιστεύει πως το δίκτυο δημιουργήθηκε για να ασκηθεί επιρροή προς διεθνείς θεσμούς και εκλεγμένους αντιπροσώπους, κυρίως στις Βρυξέλλες και τη Γενεύη, χωρίς να μπορεί να βρεθεί ποιοι ήταν πίσω από το δίκτυο. Όπως προσθέτει, η προσπάθεια αυτή απέδωσε καρπούς, καθώς πολλά μέλη του Ευρωκοινοβουλίου είχαν αλληλεπίδραση με το δίκτυο σε μια σειρά επιπέδων, είτε μέσω άρθρων άποψης και συμμετοχής σε ταξίδια και συνεντεύξεις Τύπου, είτε μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο για σχετικά ζητήματα.

Όσον αφορά στο ποιοι κρύβονται από πίσω, η Srivastava Group είναι μια ινδική εταιρεία που, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, έχει «συμφέρονται σε φυσικούς πόρους, καθαρή ενέργεια, εναέριο χώρο, συμβουλευτικές υπηρεσίες, υγεία, έντυπα ΜΜΕ και εκδόσεις». Μία από τις θυγατρικές της, η IINS (International Institute for Non-Aligned Studies) είχε χρηματοδοτήσει μια αμφιλεγόμενη επίσκεψη ευρωβουλευτών στο Κασμίρ τον Οκτώβριο. Η IINS εδρεύσει στην ίδια διεύθυνση στο Δελχί όπου βρίσκονται η Srivastava Group και ένα ΜΜΕ ονόματι New Delhi Times.

Δημοσιογράφος του BBC πήγε εκεί και πληροφορήθηκε από φρουρό πως στο κτίριο δεν υπάρχουν γραφεία, ενώ γείτονας ανέφερε πως δεν είχε δει ποτέ κανέναν εκεί. Η Srivastava Group δεν απάντησε σε προσπάθειες επικοινωνίας μέσω τηλεφώνου και email από το BBC.

Προτεινόμενα για εσάς

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑnaftemporiki.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *