«Ποιος έκαψε τη Νοτρ Νταμ;» – Εκστρατεία της ΕΕ κατά των fake news εν όψει ευρωεκλογών

«Ποιος έκαψε τη Νοτρ Νταμ;» – Εκστρατεία της ΕΕ κατά των fake news εν όψει ευρωεκλογών

REUTERS/Jon Nazca

Σε συντονισμένη «μάχη» κατά των fake news επιδίδεται η ΕΕ, εν όψει των ευρωεκλογών- ωστόσο, όπως αναφέρει το Reuters, στελέχη της Ένωσης αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν όρια σε όσα μπορούν να επιτευχθούν εναντίον του συγκεκριμένου προβλήματος, που δεν αναγνωριζόταν καν ως κίνδυνος πριν από λίγα χρόνια.

Ο κίνδυνος είναι «πολύ υψηλός» δήλωσε ο Λουτζ Γκουέλνερ, ένας από τους κορυφαίους αξιωματούχους της ΕΕ, υπεύθυνος για την εκστρατεία κατά της παραπληροφόρησης. «Απλά δείτε στο παρελθόν, στις αμερικανικές εκλογές και σε ό,τι συνέβη στη Γαλλία και τη Γερμανία» λέει σχετικά, σύμφωνα με το Reuters.

Χρηματοδοτώντας fact-checking οργανισμούς, δημιουργώντας μια ειδική μονάδα κατά της παραπληροφόρησης από τη Ρωσία και λαμβάνοντας τη βοήθεια του Facebook, της Google, του Twitter και άλλων, οι Βρυξέλλες ελπίζουν να «θωρακίσουν» τη διαδικασία, που θα λάβει χώρα στις 23-26 Μαΐου, με 427 εκατομμύρια ανθρώπους να είναι γραμμένοι στα εκλογικά μητρώα.

Το Facebook είχε ανοίξει μια δική του «αίθουσα πολέμου» στα τέλη του Απριλίου (Δουβλίνο), ωστόσο ειδικοί του χώρου της ασφαλείας εκτιμούν πως ίσως να είναι πολύ αργά για να «ξεριζωθούν» οι «σπόροι» της αμφιβολίας που έχουν ήδη «φυτευτεί» προκειμένου να υπονομεύσουν μια από τις μεγαλύτερες εκλογικές αναμετρήσεις του κόσμου. Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δηλώνουν πως δεν μπορούν να ποσοτικοποιήσουν τα αποτελέσματα των προσπαθειών τους, κάνοντας λόγο για έλλειψη των απαραίτητων κονδυλίων και θεσμικούς περιορισμούς- τονίζοντας πως η έκταση του θέματος μόλις τώρα αρχίζει να γίνεται αντιληπτή. «Η ΕΕ δεν μπορεί να έχει υπουργείο Αλήθειας» είπε ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ.

Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ λένε ότι η Ρωσία στοχεύει τις εκλογές προκειμένου να υπονομεύσει τις δυτικές δημοκρατίες, κάτι που η Μόσχα αρνείται. Σε μια περίπτωση που τράβηξε πάνω της την προσοχή των αρχών της ΕΕ.,είχε κυκλοφορήσει μια «είδηση» το 2016 σχετικά με μια Ρωσογερμανίδα που υποτίθεται πως είχε βιαστεί από Άραβες μετανάστες, προκαλώντας «θύελλα» στα social media μέχρι η γερμανική υπηρεσία πληροφοριών την χαρακτήρισε και καταχώρησε ως ρωσική προσπάθεια επηρεασμού της κοινής γνώμης.

Ενημερώνοντας τους πολίτες για παραδείγματα παραπληροφόρησης, η ΕΕ, όπως και άλλες δυτικές κυβερνήσεις, ελπίζουν να τους «εμβολιάσουν» κατά των fake news, σύμφωνα με τη Χάιντι Τβόρεκ, ειδική σε θέματα πληροφοριακού πολέμου στο University of British Columbia.

«Εν δυνάμει θα είμαστε σε θέση να νικήσουμε, αλλά όχι ακόμα, επειδή το αγνοήσαμε για πολύ καιρό» είπε ο Λίνας Λινκεβίτσιους, υπουργός Εξωτερικών της Λιθουανίας, στο Reuters.

Επίσης, δεδομένου ότι οι ευρωεκλογές πιθανότατα θα φέρουν κατακερματισμένο ευρωκοινοβούλιο, με «αντισυστημικά» κόμματα να σημειώνουν καλή πορεία, αξιωματούχοι της ΕΕ ανησυχούν για «κακόβουλους δρώντες» που επιδιώκουν να προκαλέσουν αναταραχή στον διάλογο. Υπενθυμίζεται πως η προσέλευση στις ευρωεκλογές είναι «παραδοσιακά» χαμηλή, κάνοντας ευκολότερο για κόμματα και οργανώσεις της ακροδεξιάς και της ακροαριστεράς να επικεντρωθούν σε ψηφοφόρους που βλέπουν θετικά ακραία κόμματα, μέσω των social media.

Όπως υπογραμμίζει το Reuters, επίσης, ρωσικά ΜΜΕ λειτουργούν ως πλατφόρμες για λαϊκιστικές αντιλήψεις κατά της ΕΕ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η φωτιά στη Νοτρ Νταμ τον Απρίλιο, με ρωσικά ΜΜΕ στην Ευρώπη να κατηγορούν για αυτήν ισλαμιστές εξτρεμιστές και τη φιλοδυτική κυβέρνηση της Ουκρανίας. Ακόμη, fact-checkers στη Γερμανία αποκάλυψαν μια ψεύτικη είδηση που είχε κάνει τον γύρο του Facebook σχετικά με τον Φρανς Τίμερμανς των Σοσιαλιστών, που υποτίθεται πως επιθυμούσε μαζική μετανάστευση μουσουλμάνων ανδρών στην Ευρώπη.

Απειλώντας με επιβολή κανονιστικών πλαισίων, η ΕΕ έπεισε τη Google και το Facebook να λάβουν μέτρα σχετικά με τις πολιτικές/ προεκλογικές διαφημίσεις στα sites τους, ενώ οι εταιρείες, μαζί με το Twitter και τον δημοφιλή browser Firefox της Mozilla, συμφώνησαν να υποβάλλουν μηνιαίες αναφορές. Η Google γνωστοποίησε ότι τον Φεβρουάριο είχε εντοπίσει περίπου 21.000 λογαριασμούς Google Ads με έδρα στην ΕΕ που παραβίαζαν τους νέους κανόνες, και είχαν σκοπό να παραπλανούν ή εξαπατούν χρήστες, με 4.200 εξ αυτών να βρίσκονται στην Ιταλία. Την προηγούμενη εβδομάδα το Facebook κατέβασε και αυτό πολλούς ιταλικούς λογαριασμούς- ενώ παράλληλα δουλεύει μαζί με ευρωπαϊκούς φορείς/ συνεργάτες σε 14 γλώσσες για την αντιμετώπιση του φαινομένου των fake news. Ωστόσο, η εταιρεία υπογραμμίζει πως αυτές οι προσπάθειες έχουν τα όριά τους. «Διαμοιράζονται τόσα πολλά στο Facebook κάθε μέρα που δεν θα είναι δυνατόν να κάνουμε fact checking σε όλα» είπε η Αντόνια Γούντφορντ, product manager του Facebook.

Γενικότερα μιλώντας, πιο τρωτά θεωρούνται τα άτομα ηλικίας άνω των 55, καθώς, όπως εκτιμούν αξιωματούχοι της ΕΕ, μεγάλωσαν με τον έντυπο Τύπο και έχουν μάθει να αποδέχονται τις πληροφορίες που δημοσιεύονται ως αληθείς. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως ένα σχετικό σύστημα συναγερμού (Rapid Alert System) της ΕΕ που έχει σκοπό να επιταχύνει τη συνεργασία μεταξύ ειδικών από διάφορες χώρες για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης, δεν χρησιμοποιείται ιδιαίτερα, όπως αναφέρει αξιωματούχος της ΕΕ στο Reuters.

Παρόλα αυτά, η ΕΕ ελπίζει πως η συλλογική προσπάθεια τουλάχιστον θα αυξήσει το κόστος για όποιον προσπαθήσει να παρέμβει στις ευρωεκλογές. «Εάν κάποιος θέλει να το κάνει, θα είναι πάλι δυνατόν να το κάνει» είπε σχετικά η Χέλι Τίιρμα Κλάαρ, πρεσβεύτρια της Εσθονίας αρμόδια για θέματα κυβερνοασφαλείας.

ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 2019

Προτεινόμενα για εσάς

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑΠηγή άρθρου – naftemporiki.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *