«Ανθρακες» η αποκομματικοποίηση της διοίκησης

Οι θεσμοί επικρίνουν την κυβέρνηση, θεωρώντας ότι προχωράει με πολύ αργά βήματα στη στελέχωση των θέσεων ευθύνης στο Δημόσιο. Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, δεν διστάζει να αποδώσει την ευθύνη στο ΑΣΕΠ…

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η διαδικασία ανάδειξης των τομεακών διευθυντών του Δημοσίου από την κυβέρνηση έχει προκαλέσει τριγμούς και ενστάσεις ακόμα και από στελέχη που βρίσκονταν κοντά στις σημερινές διοικήσεις των υπουργείων, σύμφωνα με έγγραφα και μαρτυρίες που συγκέντρωσε η «Κ». Μαγειρέματα προσοντολογίου, φωτογραφικές προκηρύξεις και (νέα) γκρίνια από τους θεσμούς για τα αργά βήματα στελέχωσης του Δημοσίου ταυτοποιούν την κατάσταση.

Ενδεικτικά και μόνον, σε μία περίπτωση ένας υποψήφιος γενικός γραμματέας ζήτησε εισαγγελική παραγγελία για να διαπιστώσει αν ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είχε ενημερωθεί για τα προσόντα των υποψηφίων. Η αίτησή του δεν έγινε δεκτή, ωστόσο ο κ. Σπίρτζης, που δεν ήταν ικανοποιημένος με την «ποιότητα» των εν λόγω προκηρύξεων, τις ακύρωσε. Σε μια άλλη περίπτωση, στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, ο υποψήφιος για τη θέση του γραμματέα υπέβαλε ένσταση κατά του συνυποψηφίου του, θεωρώντας ότι τα κριτήρια που είχαν τεθεί για την επιλογή του ήταν φωτογραφικά.

Την περασμένη εβδομάδα, ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Θεόδωρος Παπαθεοδώρου ρώτησε τον υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής Δημήτρη Βίτσα σχετικά με τους όρους της προκήρυξης για τον τομεακό γραμματέα Μιλτιάδη Κλάππα (στο ΦΕΚ με ημερομηνία 25/2/2019 διορίστηκε στη θέση του τομεακού γραμματέα του υπουργείου). Ο κ. Κλάππας παραιτήθηκε από τη θέση γενικού γραμματέα που κατείχε προηγουμένως. «Διαπίστωσα», είπε ο κ. Παπαθεοδώρου, «ότι το ίδιο πρόσωπο αλλάζει ιδιότητα και μάλιστα με θητεία, έτσι ώστε να μπορεί να ακολουθήσει την πολιτική την οποία ακολουθεί σήμερα και για τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια».

Ο κ. Παπαθεοδώρου κατηγόρησε τον κ. Βίτσα για φωτογραφικές προκηρύξεις (η προκήρυξη φέρει την υπογραφή του προκατόχου του, Γιάννη Μουζάλα). Στην απάντησή του στη Βουλή, ο κ. Βίτσας παραδέχθηκε ότι πρότεινε τον κ. Κλάππα ο ίδιος, επειδή τον χαρακτήρισε «θεσμική μνήμη» του υπουργείου, καθώς έχει χειρισθεί πολλά και κρίσιμα ζητήματα, από τα κέντρα πρώτης υποδοχής μεταναστών έως το πρόγραμμα της «χρυσής βίζας». Και ο δεύτερος υποψήφιος, κ. Παντελάτος, ήταν επί μία τριετία συνεργάτης του κ. Βίτσα –τον πήρε μαζί του από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας–, αλλά, όπως εξήγησε ο ίδιος στη Βουλή, δεν τον επέλεξε, καθώς τον θεωρεί «πολύ πιο επιχειρησιακό».

Ενα πραγματικό πρόβλημα για τον υπουργό είναι το ότι ο δεύτερος υποψήφιος προσέφυγε με ένσταση εναντίον της επιλογής του πρώτου στο ΑΣΕΠ που κρίνει τις περιπτώσεις τους, θεωρώντας προφανώς ότι κακώς δεν επελέγη, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ήταν πρώτος σε βαθμολογία έναντι του επιλεγέντος.

Πράγματι, ο κ. Παντελάτος συγκέντρωσε 356 μόρια (στα 1.000) και ο κ. Κλάππας 238. Χάρη σε μια ηρωική… προσπάθεια, στη συνέντευξη ο κ. Κλάππας συγκέντρωσε 322 μόρια (στα 350), έναντι μόνο 296 του συνυποψηφίου του, με αποτέλεσμα, μολονότι ήρθε δεύτερος στις δύο διαδικασίες, τελικά να… επιλεγεί (ανάλογη διαδικασία είχε προηγηθεί στο υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, όπου επελέγη με τη συνέντευξη προϊστάμενος που, με βάση τα τυπικά προσόντα, βρισκόταν πολύ χαμηλά στην κατάταξη των υποψηφίων).

Ενας από τους λόγους που ο κ. Κλάππας επελέγη ήταν ότι στην προκήρυξη προβλεπόταν ότι ένα μεγάλο μέρος της μοριοδότησής του προερχόταν από δύο θητείες που είχε υπηρετήσει στον Δήμο Πρέβεζας και που ο συντάκτης της προκήρυξης περιέγραφε ως «υψηλή θέση ευθύνης». Αυτήν έπρεπε να την κατέχει επί 8 χρόνια, όσα δηλαδή ήταν τα χρόνια των δύο θητειών ενός δημάρχου! Στο σημείο αυτό ο κ. Βίτσας αντέτεινε ότι ο επιλεγείς γεν. γραμματέας ήταν επί 8 χρόνια και αντιδήμαρχος Πρέβεζας, συνεπώς, αν στον χρόνο αυτό συνυπολογισθεί και ενάμισης χρόνος θητείας του ως γενικός γραμματέας Μεταναστευτικής Πολιτικής, το συνολικό διάστημα υπηρέτησής του γενικώς σε «υψηλές θέσεις ευθύνης» ανέρχεται σε 17,5 χρόνια.

Η επετηρίδα

Ισως πιο κρίσιμο θέμα, παρατηρούν στελέχη της δημόσιας διοίκησης, είναι εκείνο του «βάρους» της επετηρίδας στην επιλογή των στελεχών που είτε γίνονται τομεακοί είτε γενικοί γραμματείς. «Αν το εφαρμόζαμε σε κάθε θέση, θα καταλήγαμε να επιλέγουμε πάντα τους παλιούς…» είπε με νόημα στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Πάντως, περιπτώσεις καταγγελιών υποψηφίων υπάρχουν και σε άλλα υπουργεία, όπως το Μεταφορών και Υποδομών. Εκεί το θέμα έφθασε μέχρι την εισαγγελία, όπου ένας μη επιλεγείς υποψήφιος ζήτησε παρέμβαση για να διαπιστωθεί αν ο πολιτικός προϊστάμενος του υπουργείου –στην προκειμένη περίπτωση ο κ. Σπίρτζης– είχε ενημερωθεί για τις προϋποθέσεις επιλογής προϊσταμένων της συγκεκριμένης θέσης. Η εισαγγελία δεν αποδέχθηκε το αίτημα, ο κ. Σπίρτζης ωστόσο ακύρωσε τη διαδικασία της επιλογής υποστηρίζοντας ότι δεν ήταν επαρκείς οι όροι της προκήρυξης.

Στην τελευταία αξιολόγηση οι θεσμοί επέκριναν την κυβέρνηση θεωρώντας ότι προχωράει με πολύ αργά βήματα στη στελέχωση των θέσεων ευθύνης στο Δημόσιο. Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, δεν διστάζει να αποδώσει την ευθύνη στο ΑΣΕΠ, που όμως βρίσκεται συχνά αντιμέτωπο με αξεπέραστα προβλήματα. Αυτά ξεκινούν από προκηρύξεις που δεν συνάδουν πάντα με εκείνο που ο κοινός νους θα χαρακτήριζε «προϋποθέσεις δημιουργίας ενός μη κομματικού κράτους». Ετσι, η αντιπολίτευση έχει ήδη διακηρύξει σε όλους τους τόνους ότι δεν θα αναγνωρίσει παρόμοιες διαδικασίες ακυρώνοντάς τες. Σύμφωνα με παρατηρητές της διαδικασίας, στα διοικητικά δικαστήρια θα υπάρξει μια μακρά αντιπαράθεση μεταξύ εκείνων που τοποθετούνται σε θέσεις ευθύνης και της κεντρικής διοίκησης.

ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *