xOrisOria News

Ο ταχυδρόμος μπορεί να μην ξαναχτυπήσει…

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στα χέρια της πολιτικής ηγεσίας βρίσκεται πλέον το μπαλάκι των αποφάσεων σχετικά με το μέλλον των ΕΛΤΑ. Τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής πρέπει να αποφασίσουν άμεσα για την τύχη του σχεδίου εξυγίανσης/αναδιάρθρωσης, που θα καταστήσει βιώσιμη τη λειτουργία της κρατικής επιχείρησης.

Την περασμένη Πέμπτη αποσοβήθηκε η στάση πληρωμών χάρη στην παρέμβαση του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής, Νίκου Παππά. Ο τελευταίος εκταμίευσε από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής και Τεχνολογιών Επικοινωνιών (ΥΨΗΠΤΕ) 10 εκατ. ευρώ και με τα χρήματα αυτά καταβλήθηκε η μισθοδοσία β΄ δεκαπενθημέρου Φεβρουαρίου στο προσωπικό της επιχείρησης. Ωστόσο, με δεδομένο ότι η επιχείρηση «καίει» 7 εκατ. ευρώ τον μήνα ή 85 εκατ. ευρώ τον χρόνο, είναι μόνο θέμα χρόνου πότε η διοίκηση θα βρεθεί εκ νέου αντιμέτωπη με τον κίνδυνο στάσης πληρωμών.
Καλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι το πρόβλημα στάσης πληρωμών θα εμφανιστεί είτε στο τέλος του μήνα είτε στα μέσα του επόμενου, αφού όμως τα ΕΛΤΑ λάβουν τα υπόλοιπα 5 εκατ. ευρώ της προκαταβολής της Καθολικής Υπηρεσίας (Κ.Υ.) για το 2017. Σημειώνεται ότι η καταβολή των 10 εκατ. ευρώ δεν έγινε από τον οφειλέτη της υπηρεσίας, το υπουργείο Οικονομικών. Επίσης η χρηματοδότηση έγινε με ευθύνη των ΕΛΤΑ, τα οποία τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν διέθεταν ασφαλιστική ενημερότητα.

Ο ρόλος του ΥΠΟΙΚ

Το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να «ναρκοθετεί» συστηματικά την πορεία της κρατικής επιχείρησης. Αυτό φάνηκε τόσο στους αργούς ρυθμούς αντιμετώπισης του προβλήματος ταμειακής ασφυξίας που αντιμετώπισε την περασμένη εβδομάδα, αλλά και από το γεγονός ότι καθυστερεί να υποβάλει στη Κομισιόν το αίτημα για την αποπληρωμή της αποζημίωσης της Κ.Υ. για τα έτη 2013-2016. Τα ΕΛΤΑ διεκδικούν περίπου 160 εκατ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να δώσουν μια ανάσα στην επιχείρηση. Ωστόσο, για να λάβουν τα χρήματα αυτά, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να ξεκαθαρίσει ότι δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση. Η καθυστέρηση του ΥΠΟΙΚ να υποβάλει τη σχετική αίτηση, ουσιαστικά καθυστερεί μια ενδεχόμενη λύση στο πρόβλημα των ΕΛΤΑ.

Τα κεφάλαια όμως της Κ.Υ. δεν επαρκούν για την επίλυση του προβλήματος. Η εταιρεία, σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, απαιτεί πέραν της εξόφλησης της καθολικής υπηρεσίας επιπλέον 140 εκατ. ευρώ τα οποία μπορούν να προέλθουν από αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου. Τα χρήματα αυτά θα πρέπει να βάλει ο βασικός μέτοχος, δηλαδή το υπερταμείο, τα οποία όμως δεν διαθέτει. Ετσι ο λογαριασμός οδεύει εκ νέου στον τελικό μέτοχο, το υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή τον φορολογούμενο πολίτη.

Συνολικά, τα ΕΛΤΑ καλούνται να χρηματοδοτηθούν με 300 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 200 εκατ. ευρώ η PwC προτείνει να διατεθούν στην κάλυψη του προγράμματος εθελουσίας εξόδου για τη μείωση του προσωπικού. Η πρόταση αυτή θεωρείται επιβεβλημένη, από τη στιγμή που η επιχείρηση ξοδεύει πλέον πάνω από το 60% του κύκλου εργασιών της σε μισθοδοσία των 6.000 εργαζομένων ή 8.000 αν συνυπολογιστούν και οι «ενοικιαζόμενοι» εργαζόμενοι. Οι υπάρχουσες πληροφορίες αναφέρουν ότι φέτος τα έσοδα των ΕΛΤΑ δεν θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ και ότι αν δεν μειώσουν το προσωπικό, πάνω από 200 εκατ. ευρώ, δηλαδή τα 2/3 των εσόδων του, θα διατεθούν σε μισθοδοσία.

Οι εργαζόμενοι τηρούν στάση αναμονής, καθώς η PwC έχει προτείνει ένα σχετικά καλό μέτρο. Συγκεκριμένα, προτείνει την ένταξη σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου 2.000 εργαζομένων που βρίσκονται κοντά στη σύνταξη, με καταβολή του 65% των απολαβών μέχρι την ημερομηνία συνταξιοδότησης και παράλληλη κάλυψη των συνταξιοδοτικών εισφορών. Παράλληλα, διασφαλίζεται η καταβολή του μπόνους της απόλυσης 30.000 ευρώ για κάθε συνταξιοδοτούμενο. Το σχέδιο σύμφωνα με την PwC μπορεί να εξοικονομήσει στην εταιρεία περίπου 230 εκατ. ευρώ τη δεκαετία 2019-2028. Σε άλλη περίπτωση, η μισθοδοσία της περιόδου θα ξεπεράσει τα 420 εκατ. ευρώ.

Αντιδράσεις

Το σχέδιο που παρουσίασε η PwC, παρόλο που επικρίθηκε από τον υπουργό Νίκο Παππά, εν τούτοις φαίνεται να δίνει μια διέξοδο. Και αυτό επειδή αποκαθιστά σχετικά σύντομα –στο τέλος του 2020– τη θετική ταμειακή θέση της επιχείρησης ενώ επίσης την επαναφέρει σε λειτουργική κερδοφορία από λειτουργικές ζημίες που παρουσιάζει σήμερα.

Υπενθυμίζεται πως ο κ. Παππάς, απαντώντας πριν από λίγες ημέρες σε σχετική επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, ανέφερε ότι ο ίδιος και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ «δεν θα επιτρέψουν υπό τη δικαιολογία της ανασυγκρότησης να μπουν σε εφαρμογή σχέδια που ενδεχομένως προηγούμενες κυβερνήσεις να είχαν στον νου τους, τα οποία να περιλαμβάνουν κλείσιμο δεκάδων ή εκατοντάδων καταστημάτων των ΕΛΤΑ ή πάρα πολλές απολύσεις εργαζομένων ή ένα σχέδιο πετσοκόμματος αυτής της πολύ κρίσιμης υποδομής».
Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι που εκτιμούν πως η δήλωση αυτή συνιστά άλλη μία μεγαλοστομία της κυβέρνησης. Εξάλλου, τις αποφάσεις αυτές θα πρέπει να λάβει κυρίως ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος.

Κόντρα του ΥΠΟΙΚ με το υπερταμείο

Το μπρα ντε φερ στο εσωτερικό της κυβέρνησης με αφορμή τα ΕΛΤΑ δεν αφορά τόσο τα υπουργεία Ψηφιακής Πολιτικής και Οικονομικών. Αφορά κυρίως το ΥΠΟΙΚ και το υπερταμείο. Πολλοί, δε, αποδίδουν τη ράθυμη ανταπόκριση του ΥΠΟΙΚ στην επίδειξη ισχύος που πραγματοποιεί για το ποιος είναι ο κύριος της κατάστασης. Η αλήθεια είναι ότι το υπερταμείο, παρά τις υπερβολές που ακούγονται, δεν μπορεί να συμβάλει και πολύ στην επίλυση του προβλήματος. Με τα διαθέσιμα κεφάλαιά του και τα μερίσματα που εισπράττει από τις κερδοφόρες ΔΕΚΟ (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ κ.λπ.), δεν μπορεί να ασκήσει πολιτική. «Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να “γκρινιάζει” σε υπουργούς και συμβούλους τους προκειμένου να λάβουν τη μία ή την άλλη απόφαση», αναφέρει πηγή κοντά στη διαδικασία. Πάντως, όπως επισήμανε άλλη πηγή, στην τελευταία κρίση των ΕΛΤΑ η διοίκηση του υπερταμείου έδειξε ολιγωρία, αφού την κρίσιμη χρηματοδότηση για την πληρωμή του προσωπικού των ΕΛΤΑ την προηγούμενη εβδομάδα εξασφάλισε το ΥΨΗΠΤΕ και όχι το ίδιο. Το υπερταμείο σίγουρα δεν διαθέτει 300 εκατ. ευρώ για να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, αλλά θα μπορούσε να διαθέσει 5 ή 10 εκατ. ευρώ από τα διαθέσιμά του για να λύσει το πρόβλημα ταμειακής ασφυξίας που αντιμετώπισε η κατά 90% θυγατρική του. Οπως και να έχει, από εδώ και στο εξής εκτιμάται ότι όλοι θα έχουν γίνει περισσότερο σοφοί. Κυρίως θα πρέπει η κυβέρνηση να αποφασίσει τη διασφάλιση μιας ενδιάμεσης χρηματοδότησης που θα λύσει το πρόβλημα ρευστότητας των ΕΛΤΑ σε έναν ορίζοντα 6μήνου ή 12μήνου. Ετσι η διοίκηση της επιχείρησης θα εστιάσει και στις επιχειρηματικές δραστηριότητές της, αλλά και στην εξεύρεση μιας λύσης που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post