Στη Μέση Ανατολή «ποντάρει» η Ακτωρ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε συζητήσεις με τουλάχιστον δύο κατασκευαστικούς ομίλους του εξωτερικού βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η διοίκηση της Ακτωρ. Στόχος είναι η σύναψη στρατηγικής συμμαχίας με αντικείμενο την επέκτασή της σε τουλάχιστον μία νέα αγορά της Μέσης Ανατολής και την από κοινού διεκδίκηση νέων συμβάσεων σε αυτήν. Η επίτευξη συμφωνίας με κάποιον ακόμα ξένο εταίρο, όχι μόνο επιμερίζει το ρίσκο για την ελληνική εταιρεία, αλλά παράλληλα εξουδετερώνει σε μεγάλο βαθμό και την εγγενή αδυναμία των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τα ξένα σχήματα, σε ό,τι αφορά το κόστος χρήματος, με δεδομένη την άρνηση της συντριπτικής πλειονότητας των αναθετουσών αρχών του εξωτερικού, να κάνουν δεκτές τις εγγυητικές επιστολές των ελληνικών τραπεζών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διαπραγματεύσεις που γίνονται αυτήν την περίοδο αφορούν εταιρείες που εδρεύουν στη βόρεια και δυτική Ευρώπη, αλλά με τις οποίες η Ακτωρ είτε έχει συνεργαστεί στο παρελθόν σε άλλα έργα είτε γνωρίζει καλά λόγω της παρουσίας τους και στην ελληνική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται όλα τα εναλλακτικά σενάρια για το πώς θα μπορούσε να ευδοκιμήσει μια σχετική συνεργασία. Εκτιμάται ότι οι αγορές που ενδιαφέρουν την εταιρεία εντοπίζονται κυρίως στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στο Κουβέιτ, όπου υπάρχουν σημαντικά περιθώρια μελλοντικής ανάπτυξης και υλοποίησης νέων φιλόδοξων επενδυτικών προγραμμάτων για νέα έργα υποδομής.

Οπως προκύπτει, πρόθεση της διοίκησης είναι να επωφεληθεί των επενδυτικών ευκαιριών που εκτιμάται ότι θα προκύψουν στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, μετά την πτώχευση της κυπριακής J&P Overseas, εξέλιξη που αποκτά ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον, καθώς ήδη και η ελληνική Αβαξ επιδιώκει να καλύψει το κενό αυτό, όπου αυτό είναι εφικτό, αρχής γενομένης από το Κατάρ, όπου προχώρησε στην εξαγορά τριών θυγατρικών εταιρειών, που στο παρελθόν ανήκαν στη μητρική J&P.

Η Ακτωρ, πάντως, έχει ήδη εδραιώσει την παρουσία της στην αγορά του Κατάρ, ιδίως μετά την επιτυχή κατασκευή και επικείμενη παράδοση εντός των προσεχών εβδομάδων, της λεγόμενης «Χρυσής Γραμμής» (Gold Line) του μετρό της Ντόχα. Παράλληλα, έχει εξασφαλίσει και την τουλάχιστον 20ετή παρουσία της στη χώρα, μέσω της ανάληψης της σύμβασης για την συντήρηση του δικτύου του μετρό (Doha Metro) και του τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο ομώνυμο Εμιράτο. Η εν λόγω εταιρεία αποτελεί κοινοπρακτικό σχήμα με τοπική εταιρεία του Κατάρ και συγκεκριμένα την Como Facilities Management Services, ωστόσο η Ακτωρ ηγείται αυτού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στον τομέα της διαχείρισης εγκαταστάσεων, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Qatar WLL επελέγη ανάμεσα σε 41 καταξιωμένες εταιρείες του κλάδου και έξι εταιρείες λειτουργίας μετρό από όλο τον κόσμο, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που διήρκεσε πάνω από 2,5 χρόνια. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, κ. Εξάρχου, τα επόμενα χρόνια η ανάπτυξη του κλάδου των κατασκευών του ομίλου θα προέλθει σε μεγάλο βαθμό από τη δραστηριότητα στις αγορές του εξωτερικού και δη της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων. Πρόκειται για αγορές στις οποίες η ελληνική εταιρεία «έπαθε κι έμαθε», καθώς κατέγραψε συνολική ζημία ύψους 400 εκατ. ευρώ (από 200 εκατ. ευρώ σε κάθε γεωγραφική ζώνη αντίστοιχα), κατά τη διάρκεια των τελευταίων 10 ετών. Ωστόσο, κατά το τελευταίο 12μηνο, με την αλλαγή της διοίκησης, αντιμετωπίστηκε ενεργά μία σειρά από οργανωτικά προβλήματα εκτός συνόρων, ιδίως στα Βαλκάνια, όπου η παρουσία της εταιρείας είχε γίνει προβληματική και είχε δημιουργηθεί ένα μεγάλο έλλειμμα εμπιστοσύνης με τις τοπικές αρχές.

«Το καλοκαίρι του 2018 τα έργα στη Ρουμανία βρίσκονταν ουσιαστικά στο στάδιο της εγκατάλειψης. Χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια από την πλευρά μας και συνεχείς συναντήσεις με τους αρμόδιους υπουργούς ώστε να αποκατασταθεί η φήμη της εταιρείας και να είμαστε σε θέση να διεκδικήσουμε εκ νέου συμβάσεις», σημειώνει ο κ. Εξάρχου. Παράλληλα, αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα με τον τοπικό εταίρο, χωρίς περαιτέρω ζημία για την εταιρεία, με αποτέλεσμα να υπάρχει η βεβαιότητα ότι, μέσω της συνεχούς παρακολούθησης που εφαρμόζεται πλέον στα έργα εκτός Ελλάδας, δεν θα επαναληφθούν ανάλογα φαινόμενα με εκείνα του πρόσφατου παρελθόντος. «Αυτό που έλειπε ήταν η συμβατική διαχείριση των έργων και η επαφή με τον πελάτη. Είχαμε έργα με καθυστερήσεις άνω των δύο ετών, χωρίς δική μας ευθύνη, για τα οποία καταβλήθηκε σημαντική προσπάθεια ώστε να λάβουμε παράταση, χωρίς να αναγνωρίζεται δική μας υπαιτιότητα», αναφέρει ο κ. Εξάρχου.

Την αισιοδοξία του για την παρουσία της εταιρείας στη Μ. Ανατολή εκφράζει και ο κ. Πάρις Καλλιτσάντσης, επικεφαλής των έργων στη Μέση Ανατολή. «Αυτό που έχει πλέον αλλάξει, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, είναι ότι δεν χρειάζεται να λειτουργούμε αυτόνομα. Αντιθέτως, πλέον διαθέτουμε την απαραίτητη υποστήριξη και φυσικά και τον σχετικό έλεγχο από τα κεντρικά γραφεία στην Ελλάδα», επισήμανε.

Διεκδικεί το έργο επέκτασης του μετρό της Ντόχα στο Κατάρ ύψους 2,7 δισ. ευρώ

Ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη του μετρό της Ντόχα στο Κατάρ επιχειρεί να διαδραματίσει η Ακτωρ, σε συνεργασία με τους διεθνείς εταίρους της στο συγκεκριμένο έργο. Η ελληνική εταιρεία διεκδικεί με αξιώσεις την επέκταση της Πράσινης Γραμμής, ένα έργο της τάξεως των 2,7 δισ. ευρώ, ως επικεφαλής της σχετικής κοινοπραξίας ALYSJ, η οποία περιλαμβάνει επίσης τις Larsen & Toubro (Ινδία), Yapi Merkezi Insaat Ve Sanayi (Τουρκία), Sezai Turkes Feyzi Akkaya Marine Construction STFA (Τουρκία) και Al Jaber Engineering LLC (Κατάρ). Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού αναμένεται τους επόμενους μήνες.

Το ίδιο σχήμα, στο οποίο η Ακτωρ είναι ηγέτις με ποσοστό 32%, παραδίδει τον επόμενο μήνα τη νέα «Χρυσή Γραμμή» του μετρό της Ντόχα, επίσης προϋπολογισμού της τάξεως των 3 δισ. δολαρίων (περί τα 2,7 δισ. ευρώ). Πρόκειται για το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό τμήμα του μετρό. Αποτελεί δε τμήμα του ολοκληρωμένου σιδηροδρομικού δικτύου του Κατάρ και του νέου συστήματος μεταφορών που προωθεί η χώρα στο πλαίσιο του Εθνικού Αναπτυξιακού Σχεδίου για το 2030. Η γνωστή και ως «Ιστορική Γραμμή» του μετρό διασχίζει την Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης. Το νέο μετρό της Ντόχα, θα έχει σε πρώτη φάση συνολικά τρεις γραμμές («Κόκκινη», «Πράσινη» και «Χρυσή») συνολικού μήκους 100 χλμ. με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της δεύτερης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε τέσσερις, φτάνοντας σε συνολικό μήκος περίου τα 300 χλμ. και τους 100 σταθμούς.Χαρακτηριστικό για τον παγκόσμιο χαρακτήρα, το μέγεθος και την πολυπλοκότητα του έργου της «Χρυσής Γραμμής» είναι πως στην κατασκευή του απασχολήθηκαν εργαζόμενοι από 58 διαφορετικές χώρες. Οσον αφορά τον αριθμό τους, αξίζει να σημειωθεί πως σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως τον Σεπτέμβριο του 2018, για την κατασκευή της «Χρυσής Γραμμής» εργάστηκαν ταυτόχρονα έως και 13.580 άνθρωποι. Η «Χρυσή Γραμμή» είναι επίσης σχεδιασμένη και κατασκευασμένη έτσι ώστε να αποτυπώνει μέσα από μια σύγχρονη απόδοση την πολιτισμική κληρονομιά, την παράδοση και το περιβάλλον του Κατάρ. Οι οροφές των 10 σταθμών της «Χρυσής Γραμμής», για παράδειγμα, είναι σχεδιασμένες με «θολωτούς χώρους», οι οποίοι αντλούν την έμπνευσή τους από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων. Αμεσες είναι και οι αναφορές στη βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα του Κατάρ παράδοση των «μαργαριταριών», καθώς όπως ακριβώς σε ένα όστρακο, κάτω από το απλό εξωτερικό των στεγάστρων εισόδου των σταθμών, κρύβεται ένα πλούσιο και γυαλιστερό εσωτερικό με πλήθος φωτιζόμενων γραμμών και ιριδίζοντα πλακάκια στο χρώμα της πέρλας.

ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *