Από τον Ράλλη στον Άρη

Για τους πιο απαισιόδοξους, σημαντική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση έχει να γίνει από το… 1976 (όταν καθιερώθηκε η δημοτική γλώσσα). Για κάποιους άλλους, όλα αυτά τα χρόνια έγιναν κάποια βήματα μπροστά. Θα μπορούσαν όμως να έχουν γίνει πολύ περισσότερα, αν υπήρχε εθνική συνεννόηση…

Μεταρρύθμιση Ράλλη

Η πρώτη μεταρρύθμιση που…..
γίνεται μετά την επταετία και θεωρείται μεταρρύθμιση – ορόσημο για την ελληνική εκπαίδευση, καθώς αντικαθιστά την καθαρεύουσα με τη δημοτική, είναι η μεταρρύθμιση Ράλλη, το 1976. Στο πλευρό του κ. Ράλλη ο Ευάγγελος Παπανούτσος, που από το 1964 είχε κάνει απόπειρα για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση (γνωστή ως μεταρρύθμιση Παπανούτσου), η οποία όμως ακυρώθηκε το 1965. Με τη μεταρρύθμιση του 1976 (νόμος 309/76 περί οργανώσεως και διοικήσεως της γενικής εκπαιδεύσεως), τα συγγράμματα αλλάζουν, η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών γίνεται από μετάφραση, ενώ καθιερώνεται η εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Ο νόμος 576/77 καθιερώνει την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Αντίθετα, ο νόμος 815/78, που σκόπευε να βάλει τάξη στα πανεπιστήμια, στην ουσία καταργείται λίγους μήνες μετά την ψήφισή του, λόγω των έντονων φοιτητικών κινητοποιήσεων και καταλήψεων των σχολών. Το 1980, με νόμο, τα μαθήματα στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου χωρίζονται σε «κορμού» και «επιλογής».

«Μετασχηματισμός» του 1982

Με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, οι σαφώς πιο φιλελεύθερες μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση βαφτίζονται «μετασχηματισμός στην παιδεία». Την τριετία 1982-1985 εκδίδονται για τη γενική εκπαίδευση συνολικά 110 βιβλία. Το προεδρικό διάταγμα 297/82 καταργεί το πολυτονικό (επί υπουργίας Ελ. Βερυβάκη), ο νόμος 1304 του 1982 καταργεί το «φοβερό» επιθεωρητή και καθιερώνει το σχολικό σύμβουλο, ενώ ο νόμος 1268 (γνωστός ως νόμος – πλαίσιο για τα πανεπιστήμια) κατοχυρώνει το πανεπιστημιακό άσυλο. Το 1983, οι εισαγωγικές – πανελλήνιες εξετάσεις βαφτίζονται «γενικές εξετάσεις», δημιουργούνται οι γνωστές τέσσερις δέσμες που καθιερώνονται στη Γ’ Λυκείου και αντιστοιχούν σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα μαθήματα της τελευταίας τάξης του λυκείου χωρίζονται σε δέσμης και κορμού, οι υποψήφιοι δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα δέσμης. Καταργούνται τα ΚΑΤΕΕ και θεσμοθετούνται τα ΤΕΙ. Είναι ο Απόστολος Κακλαμάνης που το 1985 θεσπίζει την υποχρεωτική προσχολική αγωγή, τα ενιαία πολυκλαδικά λύκεια, το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Κάποια χρόνια αργότερα, το 1988, η βαθμολογία που καταφέρνει να συγκεντρώσει ο υποψήφιος στο λύκειο δεν παίζει ρόλο για την εισαγωγή του στο πανεπιστήμιο και ορίζεται το βασικό μάθημα σε κάθε δέσμη (του οποίου η βαθμολογία παίζει περισσότερο βαρύνοντα ρόλο).

Πολυνομοσχέδιο τριετίας 1990-1993

Το 1990, ο Βασίλης Κοντογιαννόπουλος προσπαθεί να καθιερώσει ένα πιο αυστηρό πλαίσιο στη σχολική ζωή. Οι αντιδράσεις ξεκινούν «με το καλημέρα σας», οι γενικές εξετάσεις αναβάλλονται για διάστημα ενός μήνα. Τρία προεδρικά διατάγματα επαναφέρουν τις εξετάσεις και την αριθμητική βαθμολογία στο δημοτικό, τις εξετάσεις στο γυμνάσιο, ενώ ορίζονται και μονάδες παιδαγωγικού ελέγχου που «χαρακτηρίζουν» τη διαγωγή των μαθητών. Ωστόσο, με τη δημοσιοποίηση των διαταγμάτων, κύμα καταλήψεων ξεκινά απ’ άκρη σ’ άκρη της χώρας. Η κατακραυγή είναι τόσο μεγάλη, που το 70% των σχολείων τελεί υπό κατάληψη. Τον Ιανουάριο του 1991, κατά τη διάρκεια των διαδηλώσεων στην Πάτρα, δολοφονείται σε ηλικία 38 ετών ο καθηγητής Νίκος Τεμπονέρας. Το όνομά του συνδέεται έκτοτε με τους μαθητικούς αγώνες και η δολοφονία του γίνεται η αφορμή για να ξεσπάσει ένα πρωτοφανές κύμα διαδηλώσεων και διαμαρτυριών σε όλη την Ελλάδα. Ο Βασίλης Κοντογιαννόπουλος παραιτείται και το πολυνομοσχέδιό του καταργείται από τον επόμενο υπουργό Παιδείας, Γιώργο Σουφλιά.

«Κάτσε καλά, Γεράσιμε…»

Τα ηνία της εξουσίας το 1996 αναλαμβάνει ο Κώστας Σημίτης και τα ηνία του υπουργείου Παιδείας αυτός που έμελλε να γίνει ο πιο… τραγουδισμένος πολιτικός των τελευταίων ετών, ο Γεράσιμος Αρσένης. Εχει προηγηθεί, βέβαια, ο Γιώργος Παπανδρέου (σχεδιάζει το Εθνικό Απολυτήριο), αλλά οι αλλαγές που φέρνουν τα πάνω κάτω στην εκπαίδευση (κυρίως στην τριτοβάθμια) προτείνονται από τον κ. Αρσένη. Με το νόμο 2525/97 θεσμοθετείται το Ενιαίο Λύκειο, καταργείται η επετηρίδα για το διορισμό των εκπαιδευτικών (η τοποθέτησή τους γίνεται πλέον μέσω ΑΣΕΠ), αλλάζει η δομή του ωρολογίου προγράμματος στο λύκειο και επιχειρείται αποσύνδεση του λυκείου από την τριτοβάθμια εκπαίδευση κι έτσι ο βαθμός εισαγωγής σε αυτήν καθορίζεται από τις προαγωγικές εξετάσεις σε πανελλαδική κλίμακα των μαθητών της Β’ Λυκείου και από τις απολυτήριες της Γ’ Λυκείου. Παρά τις θετικές ίσως προθέσεις, το σύστημα αποδεικνύεται ότι βασίζεται σε πολλές, πάρα πολλές εξετάσεις. Επειτα από μεγάλες κινητοποιήσεις και υπό το βάρος του «Κάτσε καλά, Γεράσιμε», το νομοσχέδιο αυτό τροποποιείται πριν καλά καλά ψηφιστεί… Ο επόμενος υπουργός Παιδείας, Πέτρος Ευθυμίου, προσπαθεί να «στρογγυλέψει» τις προτάσεις Αρσένη (ελάττωσε τα εξεταζόμενα μαθήματα σε εννέα, θεσμοθέτησε το ολοήμερο δημοτικό).

Και πάλι στους δρόμους

Η Μαριέττα Γιαννάκου αναλαμβάνει το υπουργείο το Μάρτιο του 2004. Ξεκινά τη δική της μεταρρύθμιση από τα πανεπιστήμια και τη λειτουργία τους. Καταργεί τις πανελλήνιες στη Β΄ Λυκείου κι έτσι μειώνει τις εξετάσεις. Το όνομά της συνδέεται με τον «εθνικό διάλογο για την παιδεία», από τον οποίο πολλοί αποχωρούν, ενώ η «χαριστική βολή» στη δική της πορεία δίνεται με το περίφημο πλέον βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού. Ο επόμενος υπουργός Παιδείας, Ευριπίδης Στυλιανίδης, το αποσύρει…

Οι μεταρρυθμίσεις που σημάδεψαν την εκπαίδευση τα τελευταία 30 χρόνια

Μεταρρύθμιση, μετασχηματισμός, νόμος – πλαίσιο, εθνικός διάλογος, διάλογος από μηδενική βάση, tabula rasa. Τα τελευταία περίπου 30 χρόνια, οι αλλαγές που είτε επιτεύχθηκαν είτε απλώς επιχειρήθηκαν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα πήραν διάφορα ονόματα. Ολες τους, όμως, είχαν ένα κοινό χαρακτηριστικό: ότι συνοδεύτηκαν από αντιδράσεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις οδήγησαν και στην κατάργησή τους πριν καλά καλά ψηφιστούν, και μάλιστα από την ίδια κυβέρνηση!

Στο σύνολό τους, οι μεταρρυθμίσεις που επιχειρήθηκαν στην εκπαίδευση και επέφεραν ουσιαστικές αλλαγές συνοδεύτηκαν από αντιδράσεις, που σε ορισμένες περιπτώσεις οδήγησαν στην κατάργησή τους…

http://www.edugate.gr/

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

3 Comments

  1. Ανώνυμος

    ΟΛΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΦΤΙΑΓΜΕΝΟ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΡΑΓΕΙ ΑΓΟΝΑ ΣΕ ΚΑΡΠΟΥΣ ΚΟΜΜΑΤΙΚΑ ΦΥΤΏΡΙΑ ΚΑΊ ΙΔΙΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΒΟΥΛΑ ΤΗΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ.

    Reply

Leave a Reply to Ανώνυμος Cancel Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *