Μη σημείωση τόνου λήγουσας

Του Θωμα Ακρωτηριανάκη


Ας τροποποιηθει το μονοτονικο (επίσημα και με τροπολογία στη Βουλη)
ως εξης. Δεν σημειώνεται ο τόνος της λήγουσας μιας τουλάχιστο δισύλλαβης
λέξης,όταν είναι ο μοναδικος που……
υπάρχει σ’αυτη. Όταν σ’ αυτη δεν σημειώνεται
τόνος,είναι απολύτως προφανες το αν τονίζεται στη λήγουσα ή το αν έχει έλλειψη
τόνου,λόγω αφαίρεσης ή έγκλισης.Κατ’εξαίρεση σημείωνεται στις λέξεις “γιατί”
(για πoιο λόγο) και “ποτέ” (ουδέποτε).

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

23 Comments

  1. Ανώνυμος

    Μη σημείωση τόνου αρκτικου κεφαλαίου,
    και λήγουσας

    Του Θωμα Ακρωτηριανάκη

    Πιστεύω ότι αξίζει να τροποποιηθει το μονοτονικο ως εξης,με τροπολογία στη Βουλη.

    Οταν ο τόνος λέξης,που είναι τουλάχιστο δισύλλαβη,είναι ο μοναδικος που υπάρχει σ’αυτη,δεν σημειώνεται στο κεφαλαίο αρκτικο φωνήεν,ούτε στη λήγουσα.

    Ομως,κατ’εξαίρεση σημειώνεται στη λήγουσα,όταν η λέξη είναι δισύλλαβη ή τρισύλλαβη και έχει κεφαλαίο αρκτικο φωνήεν (όμως,όταν το αρκτικο κεφαλαίο φωνήεν ανήκει στα αδιάλυτα "Αι,Ει,Οι,
    Υι,Αυ,Ευ,Ηυ,Ου",δεν σημειώνεται),και στις λέξεις «ποτέ (ουδέποτε)»,»γιατί (διατι)».

    Ποτέ δεν προκύπτει πραγματικη σύγχυση με ανυπαρξία τόνου.

    Reply
  2. Ανώνυμος

    Μη σημείωση τόνου αρκτικου κεφαλαίου,
    και λήγουσας

    Του Θωμα Ακρωτηριανάκη

    Πιστεύω ότι αξίζει να τροποποιηθει το μονοτονικο ως εξης,με τροπολογία στη Βουλη.

    Οταν ο τόνος λέξης,που είναι τουλάχιστο δισύλλαβη,είναι ο μοναδικος που υπάρχει σ’αυτη,δεν σημειώνεται στο κεφαλαίο αρκτικο φωνήεν,ούτε στη λήγουσα.

    Ομως,κατ’εξαίρεση σημειώνεται στη λήγουσα,όταν η λέξη είναι δισύλλαβη ή τρισύλλαβη και έχει κεφαλαίο αρκτικο φωνήεν,και στις λέξεις «ποτέ (ουδέποτε)»,»γιατί (διατι)».

    Ποτέ δεν προκύπτει πραγματικη σύγχυση με ανυπαρξία τόνου.

    Reply
  3. Ανώνυμος

    Μη σημείωση τόνου αρκτικου κεφαλαίου,
    και λήγουσας

    Του Θωμα Ακρωτηριανάκη

    Πιστεύω ότι αξίζει να τροποποιηθει το μονοτονικο ως εξης,με τροπολογία στη Βουλη.

    Οταν ο τόνος λέξης,που είναι τουλάχιστο δισύλλαβη,είναι ο μοναδικος που υπάρχει σ'αυτη,δεν σημειώνεται στο κεφαλαίο αρκτικο φωνήεν,ούτε στη λήγουσα.

    Ομως,κατ'εξαίρεση σημειώνεται στη λήγουσα,όταν η λέξη έχει τονίσιμο κεφαλαίο αρκτικο φωνήεν,και στις λέξεις "ποτέ (ουδέποτε)","γιατί (διατι)".

    Ποτέ δεν προκύπτει πραγματικη σύγχυση με ανυπαρξία τόνου.

    Reply
  4. Ανώνυμος

    Δημοσιεύτηκε στο μπλογκ του Υπουργείου Παιδείας (όπως στο εδω σχόλιο 17 Φεβρουαρίου
    2011 11:12 π.μ.) :
    \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

    http://ypepth.opengov.gr/panaretos/?p=1125#comment-4246

    Μη σημείωση τόνου λήγουσας

    Του Θωμα Ακρωτηριανάκη

    Πιστεύω ότι αξίζει να τροποποιηθει το μονοτονικο ως εξης,με τροπολογία στη Βουλη.
    Δεν σημειώνεται ο τόνος της λήγουσας,όταν δεν υπάρχει τόνος και σε άλλη συλλαβη.
    Όμως κατ’ εξαίρεση "γιατί"(διατι),"ποτέ"(ουδέποτε).
    Ποτέ δεν προκύπτει πραγματικη σύγχυση με ανυπαρξία τόνου.

    Σχόλιο by Θωμας Ακρωτηριανάκης —
    17/02/2011 @ 11:32

    Reply
  5. Ανώνυμος

    ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΙΟ ΣΥΝΤΟΜΑ-ΕΥΛΗΠΤΑ :
    ==================================================

    Μη σημείωση τόνου λήγουσας

    Του Θωμα Ακρωτηριανάκη
    Πιστεύω ότι αξίζει να τροποποιηθει το μονοτονικο ως εξης, με τροπολογία στη Βουλη.

    Δεν σημειώνεται ο τόνος της λήγουσας,όταν δεν υπάρχει τόνος και σε άλλη συλλαβη.

    Όμως κατ' εξαίρεση "γιατί"(διατι),"ποτέ"(ουδέποτε).

    Ποτέ δεν προκύπτει πραγματικη σύγχυση με ανυπαρξία τόνου.

    Reply
  6. Ανώνυμος

    Η μη σημείωση του τόνου της λήγουσας
    δεν είναι ακρωτηριασμος,αλλα η
    σημείωσή του είναι πλεονασμος.

    Η τροποποίηση έμμεσα ανασταίνει
    τη βαρεία,δια της μη σημείωσης…
    Οι περισπωμένες στη λήγουσα επίσης
    παρασύρονται στη μη σημείωση,αλλα
    είναι μειοψηφία και εύκολα γνωστες.
    Τελικα η τροποποίηση είναι πιο κοντα
    στο πολυτονικο απο το ισχύον απο το
    1982 μονοτονικο !!!

    Όσο για το πιο αρχαίο σωζόμενο
    χειρόγραφο όλης της χριστιανικης γραφης
    και σχεδον όλης της μετάφρασης των Ο'
    είναι γραμμένο πριν απο πάνω απο 1600
    χρόνια ΑΤΟΝΙΚΑ,δείτε το εδω,είναι ο
    Σιναϊτικος Κώδιξ :
    http://www.codexsinaiticus.net

    Reply
  7. Ανώνυμος

    Ανελαστική προϋπόθεση η αρίστη γνώση της ορθογραφίας.Οι αρχαίοι, χωρίς σημεία στίξεως,πρόφεραν σωστά τα βραχέα και τα μακρά.Σ'ἀυτό με κάλυψαν οι προηγούμενοι. Περαιτέρω κολόβωμα της γλώσσας μας είναι καταστροφή. Ένα παράδειγμα: ΚΛΙΣΙΣ, ΚΛΗΣΙΣ ΚΛΕΙΣΙΣ, ΚΑΙ…ΚΛΥΣΙΣ. Ή αντί κατάληξης ΙΣ, βάλετε Η

    Reply
  8. Ανώνυμος

    ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΘΕΣΑΤΕ ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΣΥΝΦΟΥΡΟΥΜΙΤΕΣ
    ΧΑΙΡΟΜΑΙ ΠΟΥ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΜΑΣΤΕ ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΟ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΚΑΙ ΕΛΑΧΕ ΣΤΗΝ ΔΙΚΙΑ ΜΑΣ ΓΕΝΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ.
    ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΑΠΟΤΙΝΑΞΟΥΜΕ ΤΟΝ ΖΥΓΟ ΤΩΝ ΣΙΩΝΙΣΤΑΡΑΔΩΝ ΚΑΙ ΝΑ ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΜΕ ΕΠΑΡΚΩΣ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΠΛΟΥΤΟ ΠΟΥ ΠΑΡΑΛΑΒΑΜΕ.
    ΚΑΛΗ ΛΕΥΤΕΡΙΑ ΣΥΝΕΛΛΗΝΕΣ
    ΖΗΤΩ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΖΗΤΩ Η ΕΛΛΑΔΑ

    Reply
  9. Απόλλωνας

    Σας ευχαριστώ πολύ Δευκαλίωνα που μοιραστήκατε τις γνώσεις σας με τους υπολοίπους. Πραγματικά η χρήση του πολυτονικού συστήματος είναι το ελάχιστο ζήτημα που θα πρέπει να μας απασχολεί στις μέρες μας. Η πλειάδα των ανθρώπων δεν γνωρίζει σωστή σύνταξη, γραμματική και κατ'επέκταση ορθογραφία, πράγματα ουσιώδη και βασικά για τη γλώσσα κάθε λαού.

    Reply
  10. Ανώνυμος

    Θα μού επιτρέψτε να κάνω ορισμένες υποδείξεις, προς τους νέους, σχετικώς με το Ελληνικό (Ιωνικό Αλφάβητο) και το λεγόμενο Λατινικό το οποίον ΑΓΟΡΑΣΑΝ οι Λατίνοι από μία αποικία των Χαλκιδέων, την ΚΥΜΗ η οποία ευρίσκετο πλησίον του Λατίου. Το αλφάβητο λοιπόν πού χρησιμοποιούν οι Ευρωπαϊκές γλώσσες είναι και λέγεται Χαλκιδαϊκό και όχι Λατινικό. Δεν είναι πρέπον, εμείς να το ονομάζουμε Λατινικό και όχι Χαλκιδαϊκό.
    Είναι αληθές ότι στην αρχαιότητα χρησιμοποιείτο το αλφάβητο των κεφαλαίων γραμμάτων και διά την αρίθμηση τα μικρά γράμματα.
    Οι ΄Ελληνες γνωρίζοντας την γλώσσα τους, όταν μιλούσαν, μιλούσαν με την πρέπουσα προσωδία (προφορά), τις λέξεις, δεν υπήρχε περίπτωση να μιλήσουν με λάθος προσωδία (προφορά).
    Στην Αλεξανδρινή εποχή, στην Αλεξάνδρεια, είχαν μαζευτεί και κατοικούσαν πολλές φυλές και πολύ πολιτισμοί (καλή ώρα, όπως στην σημερινή Ελλάδα), καθώς καταλαβαίνετε, είχε χαθεί η προσωδία της Ελληνικής Γλώσσας, ΄Ετσι αναγκάστηκαν οι σοφοί εκείνης της εποχής και έφτιαξαν το πολυτονικό σύστημα, ώστε να διορθώσουν την προσωδία της Ελληνικής Γλώσσας (τότε βλέπετε οι σοφοί ήταν ΣΟΦΟΙ, όχι σαν τους σημερινούς).
    Σχετικώς τώρα, η σχέση της σωστής προσωδίας με την ενέργεια του εκπεμπομένου μήκους κύματος της εννοίας της λέξεως, είναι κεφάλαιο πού εκφεύγει του παρόντος.
    Εάν κάποιοι εκ των αναγνωστών, έχουν κάτι προς διόρθωση, θα είναι ευπρόσδεκτο, δια να πλουτίσω τις γνώσεις μου.
    Δευκαλίων Κωνστ. Βατιμπέλλας

    Reply
  11. Απόλλωνας

    Οι Γάλλοι το χρησιμοποιούν γιατί αλλιώς δεν μπορείς να προφέρεις σωστά τις λέξεις και θα είσαι λ.χ. αλβανός που προσπαθεί να μιλήσει ελληνικά. Κάποτε η αρχαία ελληνική ήταν μόνο προφορική γλώσσα και υποστηρίζεται ότι ομιλούταν τραγουδιστά και σ'αυτό εξυπηρετούσαν και οι τόνοι και τα πνεύματα. Ευπρόσδεκτη όποια διόρθωση παρατήρηση.

    Reply
  12. Ανώνυμος

    Δεν έμαθα το πολυτονικό σύστημα, αλλά έχω να πω ότι ποτέ δεν είναι αργά. Οι Γάλλοι γιατί το διατηρούν δηλαδή;

    Reply
  13. Ανώνυμος

    ΧΑΧΑ! 5.03 ΜΜ

    Εῦγε!!!
    μέ ἀρέσουν πολῦ οί τόνοι!!!
    καί είδικά οί περισπωμένες~~~~~~~~~!!!!

    έτσι γιά σπάσιμο στό μονοτονικόν!
    !!"@@"!!

    Reply
  14. Ανώνυμος

    Ακρωτηριανάκη, θέλεις να ακρωτηριάσεις την γραφή μας και την γλώσσα μας?
    Δεν σταματάς τις μαλακίες να κάνεις τίποτα χρήσιμο με τον χρόνο σου?
    Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για να γίνει αυτό που λες…πέρα από την προσωπική σου φραγκομαλάκυνση.
    Αμα δεν σου αρέσει η γλώσσα μας να μιλάς και να γράφεις αγγλικά που δεν έχουν τόνους και θα την καταβρείς!
    Αντε το παραγαμήσατε ορισμένοι εδω μέσα!

    green-ιάρης

    Reply
  15. Ανώνυμος

    Πολυτονικό σύστημα
    (Όπως έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός)

    Σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν κόψι
    τοῦ σπαθιοῦ τὴν τρομερή,
    σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν ὄψι,
    ποῦ μὲ βιά μετράει τὴν γῆ.
    Ἀπ' τὰ κόκκαλα βγαλμένη
    τῶν Ἑλλήνων τὰ ἱερά,
    καὶ σὰν πρῶτα ἀνδρειωμένη,
    χαῖρε, ὢ χαῖρε, Ἐλευθεριά!
    Ἐκεῖ μέσα ἐκατοικοῦσες
    πικραμένη, ἐντροπαλή,
    κ' ἕνα στόμα ἀκαρτεροῦσες,
    ἔλα πάλι, νὰ σοῦ πῇ.
    Ἄργιε νὰ 'λθῃ ἐκείνη ἡ 'μέρα,
    καὶ ἦταν ὅλα σιωπηλά,
    γιατὶ τἄσκιαζε ἡ φοβέρα
    καὶ τὰ πλάκωνε ἡ σκλαβιά….

    *****ΖΗΤΩ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΝΔΟΞΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ*****

    Η ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΠΛΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!

    ΔΟΞΑ ΤΩ ΘΕΩ ΠΑΝΤΩΝ ΕΝΕΚΕΝ

    Reply
  16. Απόλλωνας

    Σας ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες. Τα συγκεκριμένα τα γνωρίζω βιωματικά. Υπό αυτή την έννοια χάσαμε και την επαφή μας με την αρχαία ελληνική και τις ρίζες της γλώσσας μας. Γενικώς της έχουμε αλλάξει τον αδόξαστο, αλλά ευτυχώς είναι τόσο λογικά δομημένη γλώσσα που είναι αδύνατον να πεθάνει. Πιστεύω η περισσότερο "μαθηματική" γλώσσα που υπάρχει ανά την υφήλιο! (Δεν το ισχυρίζομαι επειδή είμαι Έλληνας, αλλά επειδή είναι αληθές και αυταπόδεικτο).

    Reply
  17. Ανώνυμος

    ΤΟΝ ΠΟΥΣΤΗ ΤΟ ΡΑΛΛΗ ΣΚΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥ, ΠΟΥ ΚΑΤΗΡΓΗΣΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟ ΕΜΑΘΑ ΠΟΤΕ!

    Reply
  18. Ανώνυμος

    2.
    Ομοίως και τα πνεύματα, η δασεία και η ψιλή. Επίσης εάν υπήρχε το πολυτονικό συστημα θα ξέραμε ότι η λέξη πχ μεθαύριο είναι δύο λέξεις: μετά + αὕριον. Φεύγει το α και το τ τρέπεται σε θ λόγω της δασείας. Εαν η λέξη έπαιρνε ψιλή θα παρέμενε ως ειχε. Αλλο παράδειγμα: χρησιμοποιουν οι μαθητές τον όρο πενταήμερη εκδρομή. Το σωστό είναι:πεντε + ἡμέρα. Αρα: πεντ' + ἡμέρα, πενθήμερη. Καί πάει λέγοντας. Προφανώς ο Γεωργιος Ράλλης που ως πρωθυπουργός κατήργησε το πολυτονικο σύστημα ήταν πιο έξυπνος από την πλειάδα των Σοφών της Αλεξανδρείας που το επινόησαν.

    Reply
  19. Ανώνυμος

    1.
    Η αρχαιοελληνικά γραφή ήταν κεφαλαιογράμματη. Οι λέξεις που επροφέροντο δασέως έπαιρναν μπροστά το γράμμα Η. Αυτό που πήρε δηλ. το λατινικό αλφαβητο και υπάρχει σημερα μπροστά από λέξεις όπως history, δηλ. λέξεις που στα ελληνικά παίρνουν δασεία. Όμως μετά τον Μ.Αλέξανδρο όπου η ελληνική γλώσσα έγινε κοινή, κάπως έπρεπε να μάθουν οι υπόλοιποι λαοί πώς να προφέρουν τις λέξεις. Γι' αυτο και οι Αλεξανδρινοί Σοφοί θέσπισαν τους τόνους και τα πνεύματα αναλόγως του πως επροφέροντο οι λέξεις. Ετσι μια λέξη παίρνει οξεία όταν προφέρεται οξέως, δηλ. "με τη μία", περισπωμένη όταν περισπάται, δηλ. σαν να τη συλλαβίζουμε.

    Reply
  20. Ανώνυμος

    Πολυτονικό σύστημα
    (Όπως έγραψε ο Διονύσιος Σολωμός)

    Σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν κόψι
    τοῦ σπαθιοῦ τὴν τρομερή,
    σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν ὄψι,
    ποῦ μὲ βιά μετράει τὴν γῆ.
    Ἀπ' τὰ κόκκαλα βγαλμένη
    τῶν Ἑλλήνων τὰ ἱερά,
    καὶ σὰν πρῶτα ἀνδρειωμένη,
    χαῖρε, ὢ χαῖρε, Ἐλευθεριά!
    Ἐκεῖ μέσα ἐκατοικοῦσες
    πικραμένη, ἐντροπαλή,
    κ' ἕνα στόμα ἀκαρτεροῦσες,
    ἔλα πάλι, νὰ σοῦ πῇ.
    Ἄργιε νὰ 'λθῃ ἐκείνη ἡ 'μέρα,
    καὶ ἦταν ὅλα σιωπηλά,
    γιατὶ τἄσκιαζε ἡ φοβέρα
    καὶ τὰ πλάκωνε ἡ σκλαβιά….

    *****ΖΗΤΩ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΝΔΟΞΗ ΕΛΛΑΔΑ ΜΑΣ*****

    Reply
  21. Απόλλωνας

    Προσωπικά, ποτέ μου δεν αντιλήφθηκα το πολυτονικό σύστημα ή τη δοτική κλίση. Δεν γνωρίζω κι αρχαία ελληνικά (που πολύ θα ήθελα)! Αλλά σε τι θα μας βοηθήσει ακριβώς η χρήση του πολυτονικού συστήματος γραφής; Περισσότερο χρήσιμο είναι θεωρώ η χρήση της ελληνικής γλώσσας έναντι της αγγλικής. Κι όχι μόνο αυτό, οι περισσότεροι νέοι βαριούνται να γράφουν χρησιμοποιώντας το ελληνικό αλφάβητο έναντι του λατινικού. Είμαι 25 χρονών, τα παρατηρώ και θλίβομαι…

    Reply
  22. Ανώνυμος

    Παιδιά, προσέχετε τὶ γράφετε γιατὶ εἶναι καὶ περίοδος τοῦ καρνάβαλου!
    Ἀρθρογράφε, σὲ παρακαλῶ, ἐξήγησέ μας τὶ θέλει νὰ πῇ ὁ ποιητής;
    Κυναίγειρος

    Reply

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *