Ellul-Moscovici-Goebells (Η Τεχνη της ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ)

ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ???
ΜΗΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΙΟ ΕΚΕΙΝΟΙ ΚΑΙ ΑΔΙΚΟ ΕΜΕΙΣ??

ΠΟΙΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ, ΟΙ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΙΣΤΕΣ??

ΕΔΩ ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΜΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΑΙΡΙΑΖΟΥΝ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ Ο ΚΑΘΕΝΑΝΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ…..
ΒΑΛΕΙ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ KAI ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΤΩΝ ΚΑΙ ΘΑ ΔΕΙ ΟΤΙ ΤΟ ΠΑΖΛ ΕΧΕΙ ΠΑΛΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΣΧΗΜΑ.

ΖΗΤΩ συγνωμη για την έκταση, οπως επισης και για τα εισαγωγικα ΣΤΟ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ..
ΑΛΛΑ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ..

ΕΠΙΣΗΣ θα ηθελα μια νομικη αποψη απο τους δικηγορους του μπορντ (σοβαραλογω) ωστε αν αναρτηθει σε μπλογκ (δικο μου η αλλων παιδιων) να μην υπαρχουν νομικα προβληματα, αν θιγονται ονοματα (ως προσβολη που επισυρει μυνησεις εννοω)

ΜΟSCOVICI-ELLUL-GOEBBELS (H ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ)

Η προπαγάνδα ορίζεται συνήθως ως μια συστηματική προσπάθεια επιρροής επί των αντιλήψεων, των απόψεων και των συμπεριφορών μιας
λίγο ώς πολύ σημαντικής μερίδας του πληθυσμού, έτσι ώστε αυτές να στραφούν προς μια δεδομένη κατεύθυνση (αυτήν που επιθυμεί ο
επικοινωνητής).

Ένα άλλο στοιχείο στο οποίο πρέπει να σταθούμε είναι η πρακτική διάσταση της προπαγάνδας, το ότι δηλαδή τελικός σκοπός της είναι η επίτευξη μιας συγκεκριμένης και διαπιστωμένης αλλαγής στη σχέση του δέκτη με την πραγματικότητα (αντίληψη ή συμπεριφορά). Αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο τον προπαγανδιστή είναι η αποτελεσματικότητά της και όχι τόσο η ακρίβεια των διακινούμενων περιεχομένων ή ο απόλυτος σεβασμός μιας δεοντολογίας ως προς τη δύναμη.

Ο Εllul προτείνει έναν ορισμό όπου κατά την άποψή του περιλαμβάνονται όσο το δυνατόν περισσότερα σημαίνοντα στοιχεία αναφορικά με αυτήν. Πρόκειται για “…το σύνολο των μεθόδων που χρησιμοποιεί μία οργανωμένη ομάδα με σκοπό την επίτευξη της ενεργητικής ή της παθητικής συμμετοχής στη δράση της μιας μάζας ατόμων ψυχολογικά ενωμένων μέσω κατάλληλων ψυχολογικών ενεργειών και πλαισιωμένων σε μία οργάνωση.

Πρέπει να είναι ολική και συνεχής. Αυτό σημαίνει κατά πρώτον ότι τα διάφορα μέσα (τύπος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, αφίσες, συναντήσεις κατ’ οίκον κ.ά.) πρέπει να συνδυάζονται (πρόκειται, όπως θα δούμε για τον κανόνα της ενορχήστρωσης), ενώ κάθε ουσιαστική συζήτηση και αντίρρηση πρέπει να τείνει προς την εξαφάνιση ή τον αφανισμό! Το ιδανικό εδώ είναι να αποδέχονται την προπαγάνδα τα μέλη της αντίπαλης ομάδας ή και οι διαφωνούντες.

Πρέπει να είναι οργανωμένη: τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά (συνέχεια, ενορχήστρωση) προϋποθέτουν, ένα συντονισμό, μια οργάνωση σε διοικητικό επίπεδο, ένα «υπουργείο προπαγάνδας» (όποιο όνομα κι αν αυτό έχει). Όμως η προπαγάνδα δεν μπορεί ποτέ να ενεργεί στο κενό, η δράση της δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά και μόνο ψυχολογική, πρέπει να είναι και υλική, να στηρίζεται δηλαδή σε πραγματικές καταστάσεις

Σημαντικό εσωτερικό χαρακτηριστικό της προπαγάνδας είναι η σχέση της με τους αναποφάσιστους, δηλαδή με τους ανθρώπους εκείνους οι οποίοι, χωρίς να είναι ούτε αδιάφοροι ούτε περιθωριακοί (εκτός τηςκοινωνικής ζωής και πραγματικότητας), δυσκολεύονται να αποφασίσουν σε σχέση με ζητήματα που και οι ίδιοι θεωρούν σημαντικά. Για να πετύχει τους σκοπούς της ως προς αυτούς, η προπαγάνδα πρέπει να ασχολείται με θέματα μεγάλου συλλογικού ενδιαφέροντος, που είναι σημαντικά για την κοινωνία ή την επιμέρους ομάδα, επειδή πράγματι μέσω της συλλογικής αυτής ενασχόλησης ο καθένας αισθάνεται ότι είναι ενταγμένος στην κοινωνική ζωή.

Τελευταίο ζήτημα εδώ αποτελεί η σχέση της προπαγάνδας με την πραγματικότητα.
Τι σημαίνει λοιπόν “λέω την αλήθεια”; Πολλά νούμερα για παράδειγμα, τα οποία εντάσσονται στον προπαγανδιστικό λόγο, μπορεί να είναι ακριβή, αλλά συνήθως απουσιάζουν τα στοιχεία εκείνα που χρησιμεύουν στην κατανόησή τους και στην εξαγωγή συμπερασμάτων. Μπορούμε κάλιστα να δηλώσουμε ότι η παραγωγή αυξήθηκε κατά 30%, αλλά μπορούμε και να αποκρύψουμε με βάση ποιο έτος έγινε αυτή η σύγκριση, όπως μπορούμε να ισχυριστούμε ότι 80% των αναγνωστών μας συμφωνεί με την πρόταση χ, ενώ στην πραγματικότητα αυτοί που συμφωνούν αποτελούν το 80% αυτών που απάντησαν στο γκάλοπ κ.λ.π., κ.λ.π. ΕΔΩ ΕΧΟΥΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΓΚΑΛΟΠ

Έτσι, η λεπτομέρεια, το επιμέρους στοιχείο, η “αλήθεια” γίνονται ένα είδος άλλοθι για να οδηγηθούν οι δέκτες σε εσφαλμένους ή, στην καλύτερη
περίπτωση, σε ασαφείς δρόμους, όπου αυτό που μετράει είναι πάλι το κοινωνιολογικό ρεύμα γνώμης, στην ορμή του οποίου είναι δύσκολο να
αντισταθούν.

Λέει ο Ellul : “Η προπαγάνδα είναι καθ’ ολοκληρίαν και φύσει μια επιχείρηση παραποίησης της σημασίας του γεγονότος και ψευδούς δήλωσης
προθέσεων”. Από τη μία ο προπαγανδιστής ουδέποτε μπορεί να αποκαλύψει τις πραγματικές προθέσεις αυτού για τον οποίο εργάζεται, έτσι ώστε ούτε οι ευνοϊκά διακείμενοι να μπορούν να τις συζητήσουν, ούτε οι αντίπαλοι να μπορούν να λάβουν τα μέτρα τους – η προπαγάνδα αποτελεί έτσι το παραπέτασμα καπνού πίσω από το οποίο γίνεται η πραγματική μάχη. Από την άλλη η πηγή της προπαγάνδας όχι απλώς διατείνεται ότι έχει τις καλύτερες προθέσεις, αλλά αποδίδει τις δικές της πραγματικές προθέσεις στον αντίπαλο – όπως συμβαίνει με την πλευρά που επιθυμεί τον πόλεμο και κατηγορεί τον αντίπαλο για φιλοπόλεμη και επιθετική διάθεση και δραστηριότητα.

Κανόνας της προσωποποίησης (ή του μοναδικού εχθρού). Συνίσταται στην (πολλές φορές ταυτόχρονη) συγκέντρωση των ελπίδων του δικού μας στρατοπέδου και του μίσους για το αντίπαλο στρατόπεδο σε ένα και μοναδικό πρόσωπο. Αποτελεί όπως ξέρουμε το απλούστερο και πλέον αποτελεσματικό μέσον αναγωγής της πολιτικής ή άλλης διαμάχης σε μία “συνάντηση” δραματικού-θεαματικού τύπου, που άλλες φορές μπορεί να μοιάζει με το θέατρο και άλλες φορές με αθλητικό αγώνα

Η προσωποποίηση, στην κλασική κυρίως πολιτική προπαγάνδα, έχει ένα ενδιαφέρον τακτικό πλεονέκτημα στο επιχειρηματολογικό, αλλά και στο ψυχολογικό επίπεδο: επιτρέπει στην προπαγανδιστική πηγή να μην παρουσιάσει ως αντίπαλο μια αποφασισμένη μάζα ανθρώπων, αλλά ένα σύνολο εξαπατημένων ατόμων, θύμα μιας συνομωσίας ενορχηστρωμένης από τον μοναδικό εχθρό και την κλίκα του.
(εξαπατημενος πρασινος λαος)

1)Ο προπαγανδιστής πρέπει να έχει πρόσβαση σε υπηρεσιές πληροφοριών, σχετικά με τα γεγονότα και την κοινή γνώμη (ΔΛΔ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ-ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ- ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ)
2)Η προπαγάνδα πρέπει να σχεδιάζεται και να εκτελείται,από μια μόνο πηγή εξουσίας (authority)

2α)πρέπει να εκδίδει αυτή όλες τις ντιρεκτιβες προπαγάνδας
2β)πρέπει να εξηγεί τις ντιρεκτιβες προπαγάνδας σε σημαντικούς υπαλλύλους(officials) και να τους διατηρεί το ηθικό
2γ)πρέπει να παρακολουθεί άλλες υπηρεσίες που έχουν δραστηριότητα στην προπαγάνδα
3)Οι συνέπειες της προπαγάνδας από μια κίνηση πρέπει να μελετώνται πριν να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη κίνηση (αυτοι εστησαν την κριση και τωρα περιμενουμε τον σωτηρα, πριν δεν ειχαμε κριση)
4)Η προπαγάνδα πρέπει να επηρεάζει την πολιτική και δράση του αντιπάλου-εχθρού
(απολογειται γιατι … ετσι!!!)
4α)Καταστέλωντας προπαγανδιστικό υλικό αντιπάλου,που μπορεί να του δώσει χρήσιμες πληροφορίες

4β)Με εσκεμμένη διάδοση προπαγανδιστικού υλικού κατάλληλου να οδηγήσει τον εχθρό να βγάλει συμπεράσματα που εμείς επιθυμούμε. (με λεφτα αλλων)
4γ) Ωθώντας τον εχθρό να αποκαλύψει ζωτικές πληροφορίες για αυτόν

4δ) Αποφεύγοντας να αναφερθούμε σε δράση του εχθρού η οποία είναι επιθυμητή,γιατί οποιαδήποτε αναφορά θα δυσφημούσε αυτήν την δράση.

5)Οι μη απορρητες (diclassified) λειτουργικές πληροφορίες πρέπει να είναι διαθέσιμες για την διεξαγωγή προπαγάνδας
(εκτιμηση=οικονομικος ελεγχος)

6)Για να γίνει αντιληπτό,η προπαγάνδα πρέπει να μπορεί να εγείρει το ενδιαφέρον του κοινού,και να εκπέμπεται απο ενα μεσο που απολαβάνει την προσοχη του κοινό(μμε?)

7)Η αξιοπιστία πρέπει μόνο να καθορίσει εάν η παραγωγή προπαγάνδας πρέπει να είναι αληθινή ή ψεύτικη
(πως φτασαμε και κυριως ποτε ΤΑ ΕΙΠΑΜΕ???)

8)Ο σκοπός, το περιεχόμενο και η αποτελεσματικότητα της εχθρικής προπαγάνδας,η δύναμη και τα αποτελέσματα μιας έκθεσης σε αυτην και η φύση των τρεχουσών εκστρατειών προπαγάνδας καθορίζει εάν η εχθρική προπαγάνδα πρέπει να αγνοηθεί ή να αντικρουσθεί

9)Η αξιοπιστία,η συλλογη πληροφοριων(intelligence), και τα πιθανά αποτελέσματα της επικοινωνίας καθορίζουν εάν τα υλικά προπαγάνδας πρέπει να λογοκριθούν

10)Προπαγανδιστικό υλικό του εχθρού μπορεί να χρησιμοποιείται εαν οδηγήσει στην μείωση του κύρους και και αξιοπιστίας του ίδιου του εχθρού ή εαν εξυπηρετεί τα δικα μας προπαγανδιστικά σχέδια

11)Μαύρη και όχι λευκη προπαγάνδα μπορεί να χρησιμοποιηθεί, όταν η τελευταία είναι λιγότερο αξιόπιστη ή παράγει ανεπιθύμητες ενέργειες.
12)Η προπαγάνδα μπορεί να επιτευχθεί καλύτερα από τους ηγέτες με το γόητρο-κύρος

13)Η προπαγάνδα πρέπει να είναι προσεκτικά προγραμματισμένη 13α) Η επικοινωνία της προπαγάνδας πρέπει να φθάσει στο ακροατήριο πρώτα από την ανταγωνιστική προπαγάνδα.
(οι ανταγωνιστες μας σαμποταρουν!!!)
13β)Μια εκστρατεία προπαγάνδας πρέπει να αρχίσει στη βέλτιστη στιγμή
(τωρα, εμεις τα λεγαμε ηδη δλδ)
13γ)Ένα θέμα προπαγάνδας πρέπει να επαναληφθεί, αλλά όχι πέρα από κάποιο σημείο όπου θα προκαλέσει αρνητικά αποτελέσματα

14)Η προπαγάνδα πρέπει να ονομάσει τα γεγονότα και τους ανθρώπους με διακριτικες φράσεις ή συνθήματα. 14α) Πρέπει να προκαλέσουν(οι φράσεις ή συνθηματα) επιθυμητές απαντήσεις που το ακροατήριο κατέχει ήδη
14β)Πρέπει να είναι εύκολα στο να ”μαθευτούν” (δεν πιανουν οι ελεγχοι και οι δυσκολοι οροι??? – ευκολο…μια τρυπα στο νερο λοιπον)
14γ)Πρέπει να χρησιμοποιηθούν επανειλημμένως, αλλά μόνο στις κατάλληλες καταστάσεις (απομυθοποιουμε εξυπνα την γνωστη λεξη)

15)Η προπαγάνδα στο εσωτερικό μέτωπο πρέπει να αποτρέψει την αύξηση των ψεύτικων ελπίδων που μπορούν να ανατιναχτούν από τα μελλοντικά γεγονότα.
16)Η προπαγάνδα στο εσωτερικό μέτωπο πρέπει να δημιουργήσει ένα βέλτιστο επίπεδο ανησυχίας. 16α)Η προπαγάνδα πρέπει να ενισχύσει την ανησυχία σχετικά με τις συνέπειες της ήττας
16β)Η προπαγάνδα πρέπει να μικρύνει την ανησυχία (εκτός από να αφορέσει τις συνέπειες της ήττας) που είναι πάρα πολύ υψηλή και που δεν μπορεί να μειωθεί από τους ανθρώπους τους ίδιους
17)Η προπαγάνδα στο εσωτερικό μέτωπο πρέπει να μικρύνει τον αντίκτυπο της απογοήτευσης.
17α) Οι αναπόφευκτες απογοητεύσεις πρέπει να προβλευθούν
(σταματηστε τωρα, η επομενη ξεφτιλα δεν μετραει το ειπαμε πρωτοι)
17β)Οι αναπόφευκτες απογοητεύσεις πρέπει να τοποθετηθούν σε προοπτική
(απογοητευση κοσμου αν παραλαβει ο τζιγκερ-αρα παραμυθια η προοπτικη αναληψης μην ανησυχειτε, αργοτερα θα παρουσιαστει ως η μοναδικη λυση βεβαια)

18)Η προπαγάνδα πρέπει να διευκολύνει την μετατόπιση της εχθρικότητας με το να συγκεκριμενοποιεί τους στόχους μίσους.
(στο σκαμνι-μεγας φταιχτης κλπ κλπ)
19)Η προπαγάνδα δεν μπορεί να επηρεάσει άμεσα ισχυρές αντίθετες τάσεις.Αντ’ αυτού θα πρέπει να προσφέρει κάποια μορφή δράσης ή εκτροπής, ή και τα δύο. ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΠΟΣΟ ΕΝΤΕΧΝΑ ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ (ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ-ΒΓΑΖΕΤΕ – ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΤΕ-ΡΕΖΙΛΕΥΕΤΕ) ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ ΟΣΟ ΕΥΚΟΛΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΚΑΤΙ, ΑΛΛΟ ΤΟΣΟ ΕΥΚΟΛΑ Η ΕΥΘΥΝΗ ΜΟΙΡΑΖΕΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΛΟΥΣ, ΚΥΡΙΩΣ ΒΑΖΟΝΤΑΣ ΜΕΣΑ ΤΟΝ ΑΠΛΟ ΛΑΟ..
Ένα καταπληκτικό άρθρο που αναρτήθηκε από τον εξαιρετικό “Πρασινοτόμαρο” και το ανέβασα ελαφρώς διασκευασμένο.
Το διασκεύασα, αφαιρώντας το εξειδικευμένο υλικό, το οποίο χρησιμοποιούσε ο αρθρογράφος, ούτως ώστε το εξαιρετικό άρθρο του να αποκτήσει καθολικό χαρακτήρα.
Όποιος θέλει να διαβάσει το πρωτότυπο κείμενο είναι εδώ: http://sanogiaprobata.blogspot.com/2011/05/ellul-moscovici-goebells.html
(το προτείνω ανεπιφύλακτα)

http://toixo-toixo.blogspot.com/

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *