Λεονάρντο ντα Βίντσι: Ένας μεγάλος στοχαστής


Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι εκτός από ζωγράφος, γλύπτης, σκιτσογράφος, αρχιτέκτονας, μηχανικός, ανατόμος, φυσικός, αστρονόμος, παρατηρητής της ζωής σε όλες της τις μορφές, υπήρξε πάνω από όλα, ένας μεγάλος στοχαστής.

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι γεννήθηκε στο Vinci της Ιταλίας στις 15 Απρίλη του 1452, και ήταν ο νόθος γιος ενός νεαρού συμβολαιογράφου. Ο Leonardo μεγάλωσε σε …

… ένα περιβάλλον πλούσιο από επιστημονικά κείμενα και αγάπη για την τέχνη, που του παρείχε τόσο ο πατέρα του, ο οποίος μάλιστα ανέλαβε να του διδάξει και πώς να ζωγραφίζει το πρώτο διάστημα, αλλά και από ολόκληρη την οικογένεια του. Στα τέλη της εφηβείας του, ο Leonardo στάλθηκε στην Φλωρεντία να μαθητεύσει στο εργαστήριο του διάσημου γλύπτη της Αναγέννησης Andrea del Verrocchio, όπου και συναντήθηκε με άλλους μεγάλους καλλιτέχνες της Αναγέννησης όπως τον Botticelli και τον Ghirlandaio, ενώ συνέχισε εξασκώντας τις ικανότητές του, οι οποίες αποδεικνύονταν σε κάθε ευκαιρία μεγαλύτερες από εκείνες του δασκάλου του…Η πρώτη μεγάλη στιγμή για να αναδείξει το ταλέντο του, ήρθε όταν ο Verroccio του ζήτησε να τον βοηθήσει να ζωγραφίσουν έναν άγγελο στο έργο “Η Βάπτιση του Χριστού”. Ο Leonardo εντυπωσίασε τόσο τον δάσκαλό του που ο ίδιος ο Verrochio αποφάσισε πως δεν θα ξαναζωγράφιζε ποτέ. Ο Λεονάρντο συνέχισε να δουλεύει όμως με τον Verrochio για μερικά χρόνια ακόμα, και στη συνέχεια οι δρόμοι τους χώρισαν.

Ο Ντα Βίντσι βρέθηκε στην υπηρεσία του δούκα του Μιλάνου Λουδοβίκου Sforza, όπου και παρέμεινε για 16 ολόκληρα χρόνια. Η συνεργασία του Λεονάρντο με τον δούκα δεν περιοριζόταν μόνο στην ζωγραφική, αλλά σχεδίαζε παράλληλα και μηχανήματα, όπλα, καθώς και αρχιτεκτονικά έργα για εκείνον. Η επιστήμη και η τέχνη συγχωνεύθηκαν σε μία ατέλειωτη παραγωγή εντυπωσιακών έργων και μελετών, από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι. Τα σχέδια του ήταν τόσο μπροστά από την εποχή τους, ώστε στα έργα του συμπεριλαμβάνονται ακόμη και σχέδια για διάφορα οχήματα επίθεση, ιπτάμενες μηχανές, ακόμη και για κατασκευή υποβρυχίου.Δυστυχώς, ο Δούκας Σφόρτσα πέθανε λίγο μετά την ολοκλήρωση ενός από τα πιο διάσημα έργα του ντα Βίντσι, τον «Μυστικό Δείπνο». Ο Λεονάρντο έχοντας χάσει πλέον τον προστάτη του, αποφάσισε να αποχωρήσει από το Μιλάνο, επιστρέφοντας στην Φλωρεντία, αφού είχε πρώτα ταξιδέψει και εργαστεί για διάφορους ευγενείς σε όλη την Ιταλία.

Λίγο μετά την επιστροφή του στην Φλωρεντία, ανατέθηκε στον ίδιο και στον Μιχαήλ Άγγελο να φιλοτεχνήσουν τοιχογραφίες στο κτίριο του νέου δημαρχείου. Ενώ εργαζόταν για την τοιχογραφία που απεικονίζει τη μάχη του Anghiari, την οποία είχε ζητήσει μαζί με άλλους και ο Niccolo Machiavelli, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι ζωγράφιζε παράλληλα εκείνη την περίοδο το πιο διάσημο ίσως έργο του, τη διάσημη «Μόνα Λίζα».Πολύ σύντομα εκείνη την περίοδο, ο αγαπημένος του πατέρας απεβίωσε, αφήνοντας την οικογένειά του να δίνει μάχη για τη διανομή των περιουσιακών του στοιχείων, εκ των οποίων βέβαια κανένα δεν πέρασε στην κατοχή του Ντα Βίντσι, λόγω του ότι ήταν παιδί εκτός γάμου. Μόνο μετά το θάνατο του θείου του, ο Λεονάρντο κατάφερε να πάρει στα χέρια του τη γη και τα χρήματα του πατέρα του. Η σταδιοδρομία του έπειτα από την Φλωρεντία συνεχίστηκε στη Ρώμη όπου του δόθηκε ένας χώρος διαμονής μέσα στο Βατικανό από τον Πάπα Λέοντα Ι, ώστε να μπορεί να εργαστεί περαιτέρω πάνω στις τέχνες του, ενώ ταυτόχρονα φιλοτεχνούσε κομμάτια που του είχαν ανατεθεί για την Εκκλησία. Ο Ντα Βίντσι δεν δημιούργησε πολλούς νέους πίνακες κατά τη διάρκεια εκείνης της περιόδου καθώς είχε δείξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τη δημιουργία σκίτσων. Η παραμονή του στο Βατικανό, έκανε αρκετά δύσκολη όμως για τον Λεονάρντο τη συνέχιση των σπουδών του πάνω στις επιστήμες και την ανατομία, βρισκόμενος στην υπηρεσία του Πάπα, καθώς η Εκκλησία δεν επέτρεπε την εξερεύνηση της ανατομίας των ανθρώπινων πτωμάτων.

Όμως, ο Λεονάρντο που είχε συνεργαστεί για διάφορα έργα με πολλούς ευγενείς, από τον Δούκα Sforza έως τον σκληρό Cesare Borgia, δεν είχε κανένα πρόβλημα να προσαρμοστεί με ιδιαίτερο κόπο στο εκάστο περιβάλλον εργασίας του, συνεχίζοντας τη δημιουργία διάφορων σχεδίων, συμπεριλαμβανομένου και του έργου του «The Deluge», στο οποίο απεικόνισε το βιβλικό γεγονός του κατακλυσμού.

Για την στέψη μάλιστα του βασιλιά King Francis o Λεονάρντο ντα Βίντσι σχεδίασε ένα μηχανικό αυτόματο λιοντάρι που πραγματικά περπατούσε. Έκτοτε, ο Ντα Βίντσι έγινε “ο πρώτος ζωγράφος, μηχανικός και αρχιτέκτονας του βασιλιά”, ενώ του δόθηκε το δικό του ιδιωτικό διαμέρισμα και ατελιέ, στο οποίο δίδασκε, και συνέχιζε παράλληλα τις εργασίες και τις μελέτες του, τα σχέδια, καθώς και τα σκίτσα του. Εκείνη την περίοδο ο Ντα Βίντσι ήταν πλέον αρκετά μεγάλης ηλικίας, και παρόλο που ήταν αριστερόχειρας, η παράλυση του δεξιού του χεριού έκανε την δουλειά του πια πολύ δύσκολη.
Στις 2 Μαΐου του 1519, σε ηλικία 67 ετών, ο Λεονάρντο ντα Βίντσι έφυγε από τη ζωή έχοντας, ωστόσο στο πλευρό του, τον βασιλιά Francis.

Αποτελεί μία από τις πιο μεγαλοφυείς προσωπικότητες της ιστορία, βλέποντας αιώνες μπροστά από την εποχή του, καθώς αποτέλεσε έναν από τους πρώτους καλλιτέχνες που κατάφερε να συνδυάσει την επιστήμη και την τέχνη. Παρά το γεγονός ότι ολοκλήρωσε μόλις 6 μεγάλες πίνακες σε όλη του την καριέρα, ωστόσο περιλαμβάνονται η πλειοψηφία αυτών ανάμεσα στα πιο σημαντικά έργα της ζωγραφικής και της τέχνης.
Γνωστό έχει μείνει το απόφθεγμά του «Όπως μια χαρούμενη μέρα φέρνει και έναν χαρούμενο ύπνο έτσι και μια ευτυχισμένη ζωή οδηγεί σε έναν ευτυχισμένο θάνατο».
capital

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *