Η Εκκλησία σε ρόλο… επιχειρηματία!


Η Εκκλησία της Ελλάδος, είναι η μόνη Ορθόδοξη Εκκλησία που διοικείται με βάση το Συνοδικό πολίτευμα. Δηλαδή ενώ έχει Πρόεδρο η Σύνοδος των Επισκόπων, τον εκάστοτε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, επί της ουσίας ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει καμία άλλη δύναμη και ισχύ, πέρα από τον βαρύγδουπο και ηχηρό τίτλο…
.

…Αθηνών και πάσης Ελλάδος.
Κι αυτό δεν αποτελεί δική μας άποψη, εμπλουτισμένη με αρκετή δόση εμπάθειας προς το πρόσωπο του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου, όπως, ίσως, ισχυριστούν κάποιοι, αλλά αποτελεί θέση και άποψη του ίδιου του κ. Ιερώνυμου, όπως την είχε διατυπώσει το 2001,κατά την επίσημη επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου στη Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας και συγκεκριμένα στη Μονή του Οσίου Λουκά. Βέβαια τότε τον συνέφερε, διότι με τον τρόπο αυτό αμφισβητούσε ευθέως, τον Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο.
Σήμερα, όμως, δέκα χρόνια αργότερα οι καταστάσεις έχουν αλλάξει. Το πηδάλιο της Εκκλησίας της Ελλάδος κρατάει στα χέρια του ο κ. Ιερώνυμος και όλοι μας πιστεύαμε ότι επί των ημερών του η Εκκλησία της Ελλάδος θα εδιοικείτο, αν μη τι άλλο, με το Συνοδικό σύστημα που επιβάλλουν οι θείοι και ιεροί κανόνες και το οποίο διεκήρυττε ο κ. Ιερώνυμος τόσο στα 10 χρόνια αρχιεπισκοπείας Χριστοδούλου, όσο και κατά την προεκλογική περίοδο, προκειμένου να κερδίσει την ψήφο των Ιεραρχών εκείνων που τον αμφισβητούσαν διότι είχαν προβλέψει ότι θα διοικεί με αυτό τον απολυταρχικό τρόπο και θα επιβάλλει τα θέλω του στα… “μουλωχτά”.
Ήδη, δύο χρόνια και δύο μήνες, στο τιμόνι της Εκκλησίας της Ελλάδος και οι διαπιστώσεις κάθε άλλο παρά τον ευνοούν.
Η Εκκλησία μας μπορεί να στηρίζεται στο Συνοδικό σύστημα, επί της ουσίας, όμως, διοικείται από μια ολιγομελή ομάδα Ιεραρχών, η οποία έχει μοιράσει την εξουσία και η οποία πορεύεται και αποφασίζει ερήμην των υπόλοιπων Ιεραρχών.
Για παράδειγμα μια απόφαση, που αφορά εξίσου τον Μητροπολίτη Ηλείας και τον Μητροπολίτη Παροναξίας, ο Μητροπολίτης Ηλείας κ. Γερμανός επειδή ανήκει στο “διευθυντήριο” και στους εκλεκτούς του κ. Ιερωνύμου τη γνωρίζει εκ των προτέρων αφού έχει συμμετάσχει στις διαβουλεύσεις που οδήγησαν στη λήψη αυτής της απόφασης. Αντιθέτως ο Μητροπολίτης Παροναξίας κ. Καλλίνικος θα πληροφορηθεί τη λήψη της απόφασης αφού ανακοινωθεί με υπηρεσιακό τρόπο (αν και ούτε αυτό γίνεται πλέον) ή θα την πληροφορηθεί από την δημοσιοποίησή της στα Μ.Μ.Ε.
Αυτή είναι η περίφημη…. Συνοδικότητα, για την οποία τόσος λόγος έχει γίνει.
Εξάλλου το θέμα αυτό έχει αποτελέσει την αιχμή του δόρατος και μεταξύ των Ιεραρχών εκείνων που μέχρι πρότινος αποτελούσαν τον σκληρό πυρήνα του κ. Ιερωνύμου, ώστε σήμερα να έχουν αποστασιοποιηθεί από το αρχιεπισκοπικό περιβάλλον.
Για παράδειγμα ο Μητροπολίτης Ζακύνθου που διαδραμάτισε σημαίνοντα ρόλο για την εκλογή του Ιερώνυμου, σήμερα δεν ανήκει πλέον στο περιβάλλον, ούτε στο… διευθυντήριο! Έχει αποστασιοποιηθεί για λόγους που θα αναφερθούμε σε ένα από τα επόμενα ρεπορτάζ.
Το ίδιο ισχύει και για τον Μητροπολίτη Ιωαννίνων Θεόκλητο, ο οποίος μολονότι παραμένει ο ισχυρός άνδρας της ΕΚΥΟ, από πλευράς της Ιεραρχίας εντούτοις για λόγους υγείας (όπως λένε οι πληροφορίες μας) αλλά και για το γεγονός ότι διαφωνεί με τον τρόπο που πολιτεύεται γενικά ο κ. Ιερώνυμος, έχει αποστασιοποιηθεί από την κεντρική σκηνή, παραχωρώντας τα ηνία της οικονομίας στον Β’ τη τάξει Μητροπολίτη Ελασώνος Βασίλειο και στον … εκλεκτό του κ. Ζαμπέλη.
Ας σημειωθεί ότι ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων Θεόκλητος και ο εξ απορρήτων του Πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης Αρχιμ. Φιλόθεος Δέδες, υπήρξαν οι “στρατηγοί” που κατεύθυναν τις επιλογές του κ. Ιερωνύμου, τόσον προεκλογικά, όσο και μετά την εκλογή του, στην ανάθεση των επιτελικών θέσεων σε πρόσωπα εμπιστοσύνης. Μάλιστα λέγεται ότι ο π. Φιλόθεος Δέδες επροορίζετο για τη θέση του Πρωτοσύγκελου της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, γι αυτό είχε προταθεί και οριστεί τελικώς, ο Μητροπολίτης Βελεστίνου Δαμασκηνός, ως μεταβατική λύση. Τελικώς τη θέση κατέλαβε, ελέω του συνταξιούχου καθηγητή- θεωρητικού του Φαναρίου, ο νυν Πρωτοσύγκελος π. Γαβριήλ, κάτι που φέρει βαρέως τόσο ο Μητροπολίτης Ιωαννίνων, όσο και ο π. Φιλόθεος- Αν και δεν εκφράζονται δημοσίως για το γεγονός ότι ο κ. Ιερώνυμος αθέτησε τις προεκλογικές δεσμεύσεις του- παλιά μου τέχνη κόσκινο- εντούτοις έχουν “αποστασιοποιηθεί” αξιοπρεπώς από το λεγόμενο αρχιεπισκοπικό περιβάλλον.
Tα αυτά ισχύουν και για τον Μητροπολίτη Φιλίππων Προκόπιο, ο οποίος “έφυγε νωρίς”. Χωρίς να έχει περάσει στην αντιπολίτευση, ούτε να ασκεί δημόσια κριτική στον κ. Ιερώνυμο- όπως έκανε στο παρελθόν στον μακαριστό Χριστόδουλο.
Στο στενό “αρχιεπισκοπικό περιβάλλον” ανήκουν πλέον μια χούφτα εισαγόμενων συνεργατών από την Λεβαδεία- κληρικών και λαϊκών. Τον απόλυτα πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχει η Νικόλ η δασκάλα στο Νέο Κόσμο.
Επίσης ως συνοδικό άλλοθι ο Αρχιεπίσκοπος χρησιμοποιεί τους Μητροπολίτες Ηλείας Γερμανό (η σχέση των δύο ανδρών είναι σχέση τριών και πλέον δεκαετιών αφού υπηρέτησαν μάλιστα στη Σύνοδο, ως Αρχιγραμματεύς ο κ. Ιερώνυμος και Γραμματεύς Α’ ο Γερμανός), Μαντινείας Αλέξανδρο, Βεροίας Παντελεήμονα, Ελασώνος Βασίλειο (αν και επαμφοτερίζει με το… Φανάρι για λόγους ασφαλείας) και εσχάτως τον Μεσσηνίας Χρυσόστομο.
Οι πληροφορίες μάλιστα λένε ότι επισκέφθη τον Αρχιεπίσκοπο την εβδομάδα της Διακαινησίμου στα ιδιαίτερα καταλύματα που διαθέτει στη Λεβαδεία. Το περιεχόμενο της συζήτησης των δύο ανδρών δεν έχει γίνει προς το παρόν γνωστό.
Επίσης στο… λεγόμενο αρχιεπισκοπικό περιβάλλον ισχυρή θέση κατέχει ο Πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής π. Γαβριήλ Παπανικολάου, ο διευθυντής του γραφείο του π. Αθηναγόρας Δικαιάκος και ο Ιερέας- ψυχίατρος π. Αδαμάντιος Αυγουστίδης- λίαν απαραίτητος.
Σε επίπεδο συνοδικών παραγόντων ισχυρή η θέση του Διευθυντή της ΕΚΥΟ κ. Αντώνη Ζαμπέλη και του Νομικού Συμβούλου της Εκκλησίας κ. Παπαγεωργίου. Ο κ. Ζαμπέλης μπορεί να απολαμβάνει της εμπιστοσύνης του Αρχιεπισκόπου προς το παρόν, αλλά έχει ξεσηκώσει την μήνιν πολλών Ιεραρχών, για τον τρόπο με τον οποίο ασκεί τα καθήκοντά του, καθώς και για τις δημόσιες δηλώσεις του. Μάλιστα αποτέλεσε αντικείμενο αρνητικού δημοσιογραφικού σχολιασμού και από πολύ σοβαρές γραφίδες, όπως για παράδειγμα του καθηγητή κ. Χρήστου Γιανναρά στην “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”.
Γέμισε η Βουλή… ράσα!
Το φαινόμενο αυτό, να επισκέπτονται τη Βουλή ρασοφόροι το έχουμε συνηθίσει σε ειδικές περιπτώσεις, όπως στον αγιασμό επί τη ενάρξει των εργασιών της Βουλής ή στην ορκωμοσία των Βουλευτών ή στην ορκωμοσία του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το ζήσαμε και με το σκάνδαλο του Βατοπαιδίου, όταν ο Εφραίμ κι ο Αρσένιος, κλήθηκαν να καταθέσουν στην εξεταστική της Βουλής. Το ότι θα πήγαιναν, όμως, στη Βουλή ρασοφόροι και σε συζήτηση ενός νέου νόμου, για την φορολογία και μάλιστα θα συμμετείχαν στις εργασίες της Επιτροπής, είναι πρωτόγνωρο γεγονός για την Ελλάδα και μάλιστα την Εκκλησία της Ελλάδος.
Στην Βουλή παρευρέθη η 5μελής Επιτροπή της Εκκλησίας αποτελούμενη από τους Μητροπολίτες Ελασώνος Βασίλειο, Σύρου Δωρόθεο, Μεσσηνίας Χρυσόστομο, και τους κ. Ζαμπέλη (από την ΕΚΥΟ) και κ. Παπαγεωργίου (από τη Νομική Υπηρεσία).
Εκ μέρους της Επιτροπής μίλησε ο Μητροπολίτης Ελασώνος, ο οποίος ως γνήσιος businessman κατέθεσε με πειστικά επιχειρήματα, αλλά και “με… επαρχιώτικη κουτοπονηριά” (όπως μας είπε χαρακτηριστικά ένας Βουλευτής) τις θέσεις της Εκκλησίας.
Σύμφωνα, με όλες τις πληροφορίες που έχουμε η Κυβέρνηση έχει υιοθετήσει πλήρως τις θέσεις της Εκκλησίας και εντός των ημερών θ’ ανακοινωθούν οι τελικές αποφάσεις.
Ωστόσο υπόμνημα που κατέθεσε η Επιτροπή στη Βουλή, η Εκκλησία ζητάει από την Κυβέρνηση την αποδέσμευση των 123 ακινήτων που ανήκουν στην Εκκλησία και τα κρατούν δεσμευμένα τα αρμόδια Υπουργεία.
Τα ακίνητα αυτά ανήκουν με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις στην Εκκλησία, η οποία ζητάει την αποδέσμευσή τους ώστε να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει ή να αξιοποιήσει.
Σε αντάλλαγμα των αποδεσμεύσεων αυτών των ακινήτων, η Εκκλησία θα “πουλήσει” ένα ακίνητο- φιλέτο (π.χ. στη λίμνη Βουλιαγμένης) και τα χρήματα απ’ αυτό θα δοθούν υπέρ του ταμείου που έχει δημιουργηθεί για την απόσβεση του δημόσιου χρέους. Το μεγαλοφυές αυτό σχέδιο, ανήκει στα golden boys που πλαισιώνουν τον Αρχιεπίσκοπο στο έργο του και τα οποία δείχνουν έναν υπερβάλλοντα ζήλο για τα ακίνητα- φιλέτα της Εκκλησίας, το θέμα αυτό αποτελεί βασική προτεραιότητα των τεχνοκρατών συμβούλων της Εκκλησίας την οποία κατάφεραν αν την περάσουν και στον Αρχιεπίσκοπο, ο οποίος όπως όλα δείχνουν επιθυμεί μέχρι τη Σύνοδο του Μαΐου, να έχει τακτοποιήσει όλες αυτές τις εκκρεμότητες.
Η επόμενη μεγάλη οικονομική προτεραιότητα για τον κ. Ιερώνυμο και τους επιτελείς του είναι η άντληση κονδυλίων από το ΕΣΠΑ ( Δ’ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ), δεδομένου ότι μετά τα 35 εκ. ευρώ που είχαν εγκριθεί για ώριμες μελέτες, συμβατές με το ΕΣΠΑ, επί Αρχιεπισκοπείας Χριστοδούλου, τίποτα άλλο δεν έχει γίνει αποδεκτό από την Κυβέρνηση που ν’ αφορά την Εκκλησία. Έτσι οι υπηρεσίες της Εκκλησίας έχουν επιδοθεί στην ανεύρεση των κατάλληλων προγραμμάτων που θα μπορούσαν να ενταχθούν οι Οργανισμοί της Εκκλησίας και τον τρόπο αξιοποίησης αυτών των πόρων.
Έτσι, ας μην εκπλαγούμε αν το επόμενο διάστημα δούμε την Εκκλησία σε ρόλο επιχειρηματία από τη μια να πουλάει τα ακίνητά της και από την άλλη ν’ αντλεί νέα κονδύλια από την Ευρώπη, προκειμένου να ενισχύσει τα ταμεία της.
Βέβαια στα σχέδια αυτά του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου (να πουλήσει τα καλά ακίνητα της Εκκλησίας) υπάρχουν Αρχιερείς που αντιδρούν αλλά η αντίδραση θα μείνει πάλι στα μεταμεσονύκτια τηλεφωνήματά τους δεδομένου ότι εν Συνόδου ή σε δημόσιες δηλώσεις τους- πολύ περισσότερο- δεν τολμούν να ασκήσουν κριτική στον Αρχιεπίσκοπο, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων.

Σωτήρης Τζούμας
http://press-gr.blogspot.com/

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *