Οι συμβασιούχοι, όμηροι ενός ανάλγητου κράτους

Το θέμα των συμβασιούχων είναι πρόβλημα κοινωνικό και πολιτικό. Τα κόμματα, εκμεταλλευόμενα την ανάγκη των ανθρώπων για εργασία, αξιοποιούν την εξουσία προκειμένου να δημιουργήσουν δεσμούς πατρωνίας και πελατειακές σχέσεις με όσους θέλουν να εξασφαλίσουν το εργασιακό τους μέλλον.
Έγινε μια πολύ αξιόλογη νομοθετική προσπάθεια το 1994, με το νόμο Πεπονή, να μπει ένα φρένο στο θλιβερό παιχνίδι των κομματικών διορισμών που αλλοιώνει και το πολιτικό παιχνίδι για την…..
κατάκτηση της εξουσίας. Δυστυχώς, ο νόμος Πεπονή, στη συνέχεια και απ΄ όλες τις κυβερνήσεις που ακολούθησαν, έγινε διάτρητος, με τις εξαιρέσεις και τα παράθυρα τα οποία, είτε υπήρχαν, είτε δημιουργήθηκαν, ακριβώς για να συνεχιστεί η ίδια πρακτική απ’ όλες τις κυβερνήσεις.
Η επόμενη νομοθετική τομή στην υπόθεση των συμβασιούχων, είναι η θέσπιση της κοινοτικής οδηγίας του 1999, η οποία απαγορεύει την κατάχρηση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και την άνιση μεταχείριση των συμβασιούχων έναντι του τακτικού προσωπικού. Η οδηγία, επέβαλε επιπλέον μια θεμελιώδη αλλαγή και στη νομολογία των δικαστηρίων, τα οποία υπό το φως πλέον της οδηγίας άλλαξαν γραμμή.
Ωστόσο, η κατάσταση σήμερα κάθε άλλο παρά έχει ξεκαθαρίσει. Γιατί, ενώ εκδόθηκαν δύο αποφάσεις του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ), που πιστοποίησαν την αντι-κοινοτική πρακτική της διαιώνισης των συμβάσεων ορισμένου χρόνου, δεν ακολουθήθηκαν από τα ελληνικά δικαστήρια.
Το 2006, εκδόθηκε η απόφαση της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου 18/2006 που με ένα εξαιρετικό σκεπτικό διαμόρφωνε μια νομολογιακή γραμμή συμβατή με την κοινοτική οδηγία, αλλά και την επιταγή να δοθεί ένα τέρμα στην κατάχρηση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου από το κράτος και, γενικά, τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Ατυχώς, μετά από αναιρέσεις που άσκησε ο τότε Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Σανιδάς, ακολούθησε η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου με τις αποφάσεις 19, 20/2007, που ανέτρεψαν την προηγούμενη απόφαση (18/2006) μέσα σε διάστημα ολίγων μηνών, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο στην παράδοση του Αρείου Πάγου. Στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου εκκρεμεί και νέα υπόθεση συμβασιούχων, για την οποία είχε οριστεί δικάσιμη η 23 Σεπτεμβρίου αυτού του έτους, όμως η συζήτηση της υπόθεσης αναβλήθηκε, για το τέλος Ιανουαρίου του 2011. Επομένως η εκκρεμότητα διαιωνίζεται, όπως διαιωνίζεται και η επαίσχυντη αυτή πρακτική της εκμετάλλευσης της ανάγκης των ανθρώπων για εργασία.
Για τους συμβασιούχους του υπουργείου Πολιτισμού.
Αυτοί που σήμερα σηκώνουν το φρύδι ή το δάχτυλο, μπροστά στην απεργία των συμβασιούχων του υπουργείου Πολιτισμού οι οποίοι απέκλεισαν την Ακρόπολη, οφείλουν να γνωρίζουν ότι, τη χώρα δεν εκθέτει η κατάληψη της Ακρόπολης, αλλά η άρνηση του κράτους να πληρώσει τους μισθούς των συμβασιούχων και η διαιώνιση της πολιτικής ομηρίας τους.
Το πρόβλημα των συμβασιούχων έχει, βέβαια, πολλές πτυχές, τόσο πολιτικές όσο και νομικές. Θα πρέπει, πάντως, να επισημάνουμε ότι υπάρχει μια πλάνη διαδεδομένη ακόμα και στους ίδιους τους δικαστές.
Υπάρχουν δικαστές που θεωρούν ότι έχουν μια γενική εντολή, στο πλαίσιο της δικαιοδοτικής λειτουργίας τους, να λύσουν για τη χώρα το πρόβλημα των συμβασιούχων. Τέτοια εντολή δεν υπάρχει! Η εντολή που έχουν οι δικαστές από το Σύνταγμα, είναι μόνο η προστασία όσων προσφεύγουν με αγωγή στα δικαστήρια, παραπονούμενοι για την κατάχρηση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου που κάνει μαζικά το ίδιο το κράτος.
Το λέω αυτό και το υπογραμμίζω για τον απλό λόγο ότι το πρόβλημα των συμβασιούχων το δημιουργεί η πολιτική εξουσία, το αναπαράγει με διάφορους τρόπους και μορφές (συμβάσεις εργασίας και έργου ορισμένου χρόνου, ειδικοί υπότροφοι, stagers κ.ο.κ.) και επομένως η πολιτική εξουσία είναι η μόνη που μπορεί να λύσει το πρόβλημα, παύοντας αυτή την επαίσχυντη πολιτική της δημιουργίας νέων γενεών συμβασιούχων. Την πιο πανηγυρική απόδειξη, για τον ρόλο της δικαιοσύνης και του κράτους, στην υπόθεση των συμβασιούχων, αποτελεί το γεγονός ότι η πρακτική της κατάχρησης και της ομηρίας δεν έπαυσε ούτε όταν τα δικαστήρια δικαίωναν ούτε όταν δεν δικαίωναν συμβασιούχους. Το πρόβλημα δημιουργείται και αναπαράγεται στο πολιτικό επίπεδο.
Μια ακόμα παρατήρηση για τη δομή του ίδιου κράτους. Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων είναι κατοχυρωμένη από το ίδιο το Σύνταγμα και δεν μπορεί, βεβαίως, να καταργηθεί με νόμο. Αυτό όμως που γίνεται ολίγον κατ΄ ολίγον, είναι η διαρκής μείωση του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων και η αντικατάσταση τους, είτε από εργαζόμενους αορίστου χρόνου είτε, στη χειρότερη περίπτωση, από εργαζόμενους ορισμένου χρόνου.
Παρατηρείται μια μετάλλαξη, ένα είδος ιδιωτικοποίησης του κράτους, αφού από τον βασικό πυρήνα των απασχολούμενων που είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι διολισθαίνουμε σε ένα κράτος που εξυπηρετείται από συμβασιούχους ορισμένου ή αορίστου χρόνου.
Η μετάλλαξη των δημόσιων υπηρεσιών κινείται στον κεντρικό άξονα των πολιτικών για την ιδιωτικοποίηση του κράτους και για την ελαχιστοποίηση της παρουσίας του κράτους με την παλιά μορφή της δημόσιας υπηρεσίας και υπαλληλίας. Στο πλαίσιο αυτό οι συμβασιούχοι και γενικά το έκτακτο προσωπικό αποτελούνται από κατηγορίες εργαζομένων που είτε έχουν μειωμένα δικαιώματα σε σχέση με το τακτικό δημοσιοϋπαλληλικό προσωπικό, είτε έχουν ελάχιστα δικαιώματα, είτε, όπως γίνεται με τους stagers, δεν έχουν σχεδόν καθόλου δικαιώματα.
Αυτή, λοιπόν, είναι μια άλλη πολιτική και νομική όψη του προβλήματος των συμβασιούχων, που συγκροτούν το μειωμένου κόστους ιδιωτικού δικαίου σώμα των επισφαλώς και υπό ομηρία εργαζομένων του κράτους.
*Ο Άρις Καζάκος είναι καθηγητής Εργατικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του ΑΠΘ

http://www.pressinaction.gr/

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

8 Comments

  1. Ανώνυμος

    ΕΡΩΤΗΜΑ:

    ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
    Α. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    Β. ΤΥΡΑΝΙΑ
    Γ. ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΧΟΥΝΤΑ

    Reply
  2. Ανώνυμος

    ΓΑΝΩ ΤΗΝ ΠΟΥΤΑΝΑ ΠΟΥ ΣΑΣ ΓΕΝΝΗΣΕ ΡΕ ΑΛΛΗΤΕΣ ΠΟΙΛΙΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ.

    ΚΑΜΙΚΑΖΕ ΘΑ ΓΙΝΩ,ΑΠΟΘΑΝΕΤΩ Η ΨΥΧΗ ΜΟΥ ΜΕΤΑ ΤΩΝ ΑΛΛΟΦΥΛΩΝ.

    Reply
  3. Ανώνυμος

    ΠΩΣ ΘΕΛΩ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΚΑΙ ΚΛΕΦΤΕΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΕΓΚΑΘΕΤΟΥΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΩ ΤΑ ΠΑΝΕΠΗΣΤΗΜΙΑ ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΑΓΑΖΑ
    ΘΕΛΩ ΤΙΣ ΠΟΔΙΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΤΟΛΕΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
    ΘΕΛΩ ΤΗΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ
    ΘΕΛΩ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΟΥ ΚΑΘΑΡΗ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΜΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΡΗΜΑΖΟΥΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΟΠΩΣ ΓΥΦΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΙΛΩΝ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ
    ΘΕΛΩ ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΧΟΥΝΤΑ
    ΘΕΛΩ ΤΟΝ ΣΤΡΑΤΟ ΝΑ ΦΥΛΑΕΙ ΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΕΝΤΡΟ ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΕΙΣΕΡΧΟΜΕΝΟΥ ΤΑΛΙΜΠΑΝ
    ΘΕΛΩ ΤΑ ΓΥΝΑΙΚΟΠΕΔΑ ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΘΕ ΛΟΓΗΣ ΜΟΓΓΟΛΟΥΣ ΠΟΥ ΕΒΑΛΑΝ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ
    ΘΕΛΩ ΙΣΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΙΣΟΠΟΛΙΤΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ
    ΘΕΛΩ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΓΚΑΘΕΤΟΥΣ
    ΘΕΛΩ ΤΟΥΣ ΚΛΕΦΤΕΣ ΦΥΛΑΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΥΣ ΑΘΩΟΥΣ
    ΘΕΛΩ ΠΙΣΩ ΤΑ ΚΛΕΜΕΝΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΛΕΦΤΕΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
    ΘΕΛΩ ΑΡΣΗ ΜΟΝΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
    ΘΕΛΩ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΡΓΑΤΟΠΑΤΕΡΕΣ ΚΑΙ ΑΠΕΡΓΙΕΣ
    ΘΕΛΩ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΟΥΛΕΙΑ
    ΘΕΛΩ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΣΤΑΧΤΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΩΡΑ
    ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΩ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΝΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΑΝΕ ΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ
    ΘΕΛΩ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΑΓΑΖΑ
    ΘΕΛΩ ΜΙΑ ΧΩΡΑ ΜΕ ΕΞΥΠΝΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΗΔΕΣ
    ΘΕΛΩ ΠΙΣΩ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΛΩ ΤΩΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ ΕΦΙΑΛΤΗ

    Reply
  4. Ανώνυμος

    ΞΥΠΝΑΤΕ ΠΡΟΒΑΤΑ ΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ ΔΙΟΤΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΒΑΛΕΙ ΑΠΟ ΚΑΙΡΟ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑ ΔΙΑΜΕΛΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΧΩΡΑ ΚΑΙ ΝΑ ΤΗΝ ΔΩΣΟΥΝ ΒΟΡΑ ΣΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΤΩΝ ΛΥΣΑΣΜΕΝΩΝ ΥΑΙΝΩΝ ΠΟΥ ΚΑΡΑΔΟΚΟΥΝ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΝΑ ΣΩΘΕΙ Η ΧΩΡΑ ΞΥΠΝΑΤΕ ΤΩΡΑ ΑΛΛΙΩΣ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΟΝ ΥΠΝΟ ΣΑΣ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΟΤΑΝ ΘΑ ΞΥΠΝΗΣΕΤΕ ΘΑ ΕΙΣΤΕ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΕΦΙΑΛΤΗ ΠΟΥ ΕΣΕΙΣ ΕΧΕΤΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ

    Reply
  5. Ανώνυμος

    ΔΕ ΠΑ ΝΑ ΠΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ ΤΙΣ ΜΑΛΑΚΙΕΣ ΣΟΥ,ΟΥΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΔΕ ΞΕΡΕΙΣ ΝΑ ΓΡΑΨΕΙΣ
    ΠΑΓΚΑΛΟΣΠΕΡΜΑ ΟΥΣΤ

    Reply
  6. Ανώνυμος

    A ksexasa kai mia leptomereia: giati den kataggeloun aftous pou tous piran lefta gia na tous monimopoiisoun? Na tous kataggeiloun giati alloios einai ontos polloi oi koprites pia ,ston stavlo tou Aigea.

    Reply
  7. Ανώνυμος

    Protopapas,Mitropoulos, Manolis, Koutroumanis, Polizogopoulos, Nikolitsopoulos, k.a. + oloi oi ergatopateres vgikan pagania na volepsoun gia na voleftoun os vouleftes. Ta kommata apotelountai apo anthropous isaksious kai isotimous, ara mono me anekpaideftous mesazontes lineis to provlimataki sou.
    Stin ellada ligoi gnorizoun ti tha pei ergasiakes sxeseis.I apodeiksi aftou pou leo ine oti otan dineis mia odigia stous ypokeimenous, arxizoun ta erotimata: pios nomizei oti einai, den katalavaino giati prepei na ginei etsi ke oxi allios, exei prosopika provlimata ke ksespaei epano mas, kok pou tha mporouse na apotelesei ena prototypo didaktoriko!

    Reply
  8. Ανώνυμος

    και που εισαι ακομα
    χτυπατε τους εργαζομενους, αυτο ειναι το συνθημα τους

    Reply

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *