Η Κίνα κατακτά τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία

Η αχανής χώρα με την τεράστια αγορά -τη μεγαλύτερη του κλάδου από πέρυσι- αλλάζει τον χάρτη, αποκτώντας δυτικές εταιρείες

Της Κατερινας Kαπερναρακου

Η δυναμική ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Κίνα την τελευταία εικοσαετία έχει αναγάγει τη χώρα σε κάτι, το οποίο στην εκπνοή του 20ού αιώνα λίγοι θα μπορούσαν να φανταστούν στην πραγματική του κλίμακα και διάσταση. Η αχανής χώρα δεν διαδραματίζει μόνον το ρόλο μιας από τις ατμομηχανές της παγκόσμιας ανάκαμψης, αλλά πλέον θεωρείται το ανυπέρβλητο πεδίο δοκιμών για κάθε αυτοκινητοβιομηχανία – χειμαζόμενη ή όχι. Καθώς είναι από το 2009 η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του κόσμου, με ετήσιες πωλήσεις…
.

…13,9 εκατομμυρίων, και αφήνοντας στη δεύτερη θέση τις ΗΠΑ, κάθε εταιρεία του κλάδου ενδιαφέρεται για τη θέση της εκεί. Το 2009 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην αμερικανική αγορά ανέρχονταν σε 10,43 εκατομμύρια, παρουσιάζοντας μία μείωση της τάξεως του 21,2% συγκριτικά με το 2008 και φθάνοντας στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 27 ετών.
Πέραν τούτου, όμως, η Κίνα πλέον προηγείται και σε επίπεδο παγκόσμιας παραγωγής. Πέρυσι παρήγαγε 13,79 εκατομμύρια αυτοκίνητα, δηλαδή σχεδόν όσα πούλησε κιόλας, ξεπερνώντας την Ιαπωνία με μεγάλη διαφορά. Η παραγωγή της τελευταίας υποχώρησε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 33 ετών, στα 7,93 εκατομμύρια. Η «Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου» είχε παραγωγή ρεκόρ το 1990, όταν διοχέτευε στη διεθνή αγορά 13,49 εκατομμύρια οχήματα.
Οι δυνατότητες της κινεζικής αγοράς είναι τεράστιες, δεδομένου ότι τα ποσοστά ιδιοκτησίας Ι.Χ. είναι ακόμη εξαιρετικά χαμηλά για τα δυτικά δεδομένα. Μόνον οι πέντε στους χίλιους καταναλωτές έχουν αυτοκίνητο. Δέκα εκατομμύρια οικογένειες διέθεταν τετράτροχο το 2005 και θα φθάσουν τα 75 εκατομμύρια έως το 2015.
Δεν είναι τυχαίο ότι το Πεκίνο υπήρξε ένας από τους σταθμούς στη σύντομη διεθνή περιοδεία του διευθύνοντος συμβούλου της Toyota, Ακίο Τογιόντα, για την αποκατάσταση της φήμης της εταιρείας του μετά τις πρόσφατες μαζικές ανακλήσεις μοντέλων της εταιρείας. Η αμερικανική General Motors, η οποία βλέπει το πόσο κορεσμένες είναι οι αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης, προωθεί τα φουτουριστικά της σχέδια με κινεζική συνεταίρο, τη Shanghai Automotive Industry Corporatio(SAIC). Στη φετινή διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Σαγκάης παρουσιάζoυν από κοινού ένα πρότυπο μικροσκοπικό ηλεκτρικό όχημα με το όνομα EN-V, το οποίο φιλοδοξούν να αναχθεί σε ευκίνητο μέσον μεταφοράς του μέλλοντος. Το ΕΝ-V θα μπορεί ακόμα και να επικοινωνεί ηλεκτρονικά με τα άλλα «αδελφά» οχήματα στον δρόμο, ώστε να προλαμβάνεται η σύγκρουση. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της GM έως το 2030 ποσοστό υψηλότερο από το 60% του παγκόσμιου πληθυσμού θα διαβιοί στα αστικά κέντρα, γεγονός που δημιουργεί ευκαιρία για τα ηλεκτρικά οχήματα καθώς τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δε θα μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των μετακινουμένων.
Στην Κίνα δραστηριοποιούνται σήμερα συνολικά 52 αυτοκινητοβιομηχανίες εγχώριες και ξένες. Ομως, ήταν μόλις το 1984, όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα ιδιωτικά οχήματα στη χώρα. Το 1985 έγινε πρωτοσέλιδο η ιστορία του πρώτου Κινέζου αγρότη, ο οποίος απέκτησε το δικό του ιδιωτικό φορτηγό. Από τότε, ο χρόνος έχει περάσει πολύ γρήγορα.
Οι ισχυρές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στηρίζονται οικονομικά από την κυβέρνηση και τις επιμέρους επαρχίες, ενώ έχουν εξασφαλίσει σημαντικές συμμαχίες με τις εδραιωμένες εταιρείες της Ευρώπης, των ΗΠΑ και της Ιαπωνίας. Ωστόσο, τη μεγάλη έκπληξη έκανε μία ιδιωτική επιχείρηση, η Zhejiang Geely Holding, η οποία το προηγούμενο Σαββατοκύριακο απέκτησε την εμβληματική Volvo αντί τιμήματος 1,8 εκατομμυρίων δολαρίων. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διασυνοριακή εξαγορά από κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία μέχρι στιγμής, αλλά όχι και για την πρώτη απόπειρα ανάμειξης της Κίνας στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι πάντως η πρώτη φορά, που μία κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία θα κληθεί να διαχειριστεί ένα έγκριτο εμπορικό σήμα, όπως αυτό της Volvo, αλλά και τις κομβικές εγκαταστάσεις της στην Ευρώπη, και συγκεκριμένα στη Σουηδία και το Βέλγιο, που έχει δεσμευθεί να διατηρήσει. Οπως όμως είπε ο Λι Σούφου, ιδρυτής και επικεφαλής της Geely, η «Volvo μοιάζει με τίγρη σε ζωολογικό κήπο – πρέπει να απελευθερωθεί και να αφήσει το αποτύπωμά της σε όλον τον κόσμο». Η πορεία αυτή, καθώς φαίνεται, περνά μέσα από την Κίνα.

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *