Ας διαβουλευθούμε «και για τις ώρες της ημέρας»!

Γράφει ο Παπαχρήστου Δ. Βασίλειος

Υπνώττει η κοινωνία και η Ελλάδα, υπό την καθοδήγηση, τη χειραγώγηση, το καταναγκασμό εκείνων που το επιθυμούν.

Τον πιο περήφανο λαό, τον λαό που ήξερε να αντιδρά, να μάχεται, να αγωνίζεται, τον λαό με τις βαθιές ρίζες στην παράδοσή του, τον οδήγησαν σε χειμερία νάρκη.

Για μια ακόμη φορά γινόμαστε μάρτυρες διαστρέβλωσης της απλής λογικής. Γινόμαστε μάρτυρες απαξίωσης του……
αυτονόητου, απαξίωσης του έλλογου.

Και όλα αυτά υπό την σκέπη της «διαβούλευσης».

Πρόκειται, πράγματι, για κατάντια να γίνεται διαβούλευση για το πότε θα κατατίθενται τα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Παρ΄ όλα αυτά, η επιχειρηματολογία που αναπτύσσεται για το θέμα αυτό είναι μονομερής. Είναι τέτοια που να αναδεικνύει ΜΟΝΟΝ τη θετική πλευρά της κυβερνητικής πρότασης.

Στη διαβούλευση θα έπρεπε να κατατίθενται το σύνολο των απόψεων για να τοποθετηθούν οι ενδιαφερόμενοι.

Δεν υπάρχει αρνητικό σημείο στην πρόωρη κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων;

Μόνον θετικά σημεία έχει;

Και εάν έχει αρνητικά πού είναι η δημοκρατία για να αναγραφούν και αυτά;

Υπάρχει πρόβλημα εάν ανακοινωθούν;

Υπάρχει φόβος για να αναγραφούν;

Υπάρχει σκοπός που αποσιωπούνται;

Η κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση μετά την ανακοίνωση της βαθμολογίας τους ορίσθηκε επί υπουργίας κου Γεράσιμου Αρσένη.

Την εποχή εκείνη θεωρήθηκε ως η καλύτερη δυνατή λύση και είχε την αποδοχή του συνόλου της Ελληνικής κοινωνίας και των εμπλεκομένων. Αντιδράσεις για αυτό το θέμα δεν υπήρξαν.

Δεν αντέδρασαν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι μαθητές.

Δεν αντέδρασαν οι εκπαιδευτικοί.

Δεν αντέδρασαν οι γονείς των μαθητών.

Δεν αντέδρασαν οι διοικητικοί υπάλληλοι του υπουργείου παιδείας.

Δεν αντέδρασαν τα μέσα ενημέρωσης.

Δεν αντέδρασαν ούτε οι συνδικαλιστές των εκπαιδευτικών, μερικοί εκ των οποίων τώρα ως διευθυντές διευθύνσεων ή προϊστάμενοι γραφείων πρεσβεύουν την αλλαγή που ανακοίνωσε η προϊσταμένη αρχή στις ημερομηνίες υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων.

Πέραν του ότι πέρασαν κάποια χρόνια, τι άλλο μεσολάβησε για να επιστρέψουμε στα παλιά;

Η επιχειρηματολογία πρόχειρη, άνευρη, ατεκμηρίωτη:

Α) «Η διαδικασία κατάθεσης μηχανογραφικού δελτίου κατά το μήνα Μάρτιο δεν είναι κάτι το καινοφανές. Ισχύει και σήμερα για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α΄) που το έτος 2010 ήταν περίπου 20.000. Με αυτούς δεν έχει εμφανιστεί κανένα πρόβλημα. Επίσης, η ειδική κατηγορία των ομογενών, καταθέτει το Μηχανογραφικό Δελτίο προ της διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων, χωρίς πάλι να υπάρχει πρόβλημα.»
(Κείμενο από τη διαβούλευση)

Εδώ σημειώνεται η μισή αλήθεια. Ναι πράγματι η ΟΜΑΔΑ Α των υποψηφίων των ΕΠΑΛ κατέθεταν τον Μάρτιο τα μηχανογραφικά τους δελτία. ΑΛΛΑ, είχαν να επιλέξουν δύο από τα πέντε επιστημονικά πεδία; ΟΧΙ βέβαια. Επέλεγαν και επιλέγουν σχολές από συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο, δεν υπάρχει η δυνατότητα επιλογής δύο εκ των πέντε επιστημονικών πεδίων.

Β) «Ενδεχόμενη επιλογή του μηνός Μαρτίου για την κατάθεση θα δώσει την δυνατότητα υποβολής για χρονικό διάστημα ενός (1) πλήρους μηνός (1-31 Μαρτίου), ώστε οι υποψήφιοι να επεξεργάζονται την υποψηφιότητά τους σε Σχολές και Τμήματα με το σύστημα καταχώρισης να παραμένει ανοικτό καθ΄όλη την διάρκεια του μηνός, μέχρι την τελική υποβολή….» (Κείμενο από τη διαβούλευση)

Το ότι ολόκληρο τον Μήνα Μάρτιο θα είναι ανοικτό το σύστημα για την υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων πρακτικά σημαίνει ότι:

Ένα μήνα πριν οι υποψήφιοι (μεγάλο μέρος τους δυστυχώς) θα αρχίσουν να σκέπτονται το πώς θα κινηθούν κατά τη δήλωση των σχολών, τον μήνα Μάρτιο θα ασχολούνται κατά το πλείστον με το θέμα υποβολής της δήλωσης και ενδεχομένως ένα μήνα μετά θα σκέπτονται αν δήλωσαν σωστά τις σχολές.

Γ) «Κατά το διάστημα αυτό, οι υποψήφιοι θα έχουν την ευκαιρία να διαβουλευθούν με τους καθηγητές και την οικογένειά τους, ώστε η τελική επιλογή σχολών να είναι προϊόν ώριμης απόφασης.» (Κείμενο από τη διαβούλευση)

Τι σημαίνει πρακτικά, ότι θα διαβουλευθούν κύριοι εισηγητές του Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων;

Ότι θα χάσουν χρόνο πολύτιμο από την μελέτη τους. Θα υπάρξει διάσπαση της προσοχής τους. Το άγχος που υπάρχει σε πολλούς υποψηφίους πιθανότατα θα αυξηθεί. Πού βρίσκεται η παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος; Πού βρίσκεται η ψυχολογική στήριξη των παιδιών τη δύσκολη αυτή ώρα; Ακόμη και τώρα, μεσούσης της σχολικής χρονιάς αποφασίζεται η «διαβούλευση». Γιατί τώρα και όχι μετά τις εξετάσεις; Δε γίνεται αντιληπτή η αναστάτωση που δημιουργείται στους υποψηφίους;

Δύο σημεία μόνον να επισημανθούν:

Ή υπάρχει άγνοια, ανευθυνότητα, επιπολαιότητα, προχειρότητα «και στου κασίδι του κεφάλι» κάνετε σχέδια επί χάρτου για ένα τόσο σημαντικό θέμα.

Ή υπάρχει γνώση και άρα εκτελείται οργανωμένο σχέδιο αποπροσανατολισμού της κοινωνίας

Γιατί δεν αναλογίζεστε άραγε ποια λογική εξυπηρετούσε (χρονολογικά) το παρόν σύστημα κατάθεσης μηχανογραφικών δελτίων μετά τις εξετάσεις;

Ένα από τα πιο βασικά σημεία που πρέσβευε ο τότε υπουργός Παιδείας, κος Αρσένης, ήταν η δυνατότητα του υποψηφίου να επιλέγει οποιαδήποτε σχολή ανεξαρτήτως κατεύθυνσης που παρακολουθούσε. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος έπρεπε ο υποψήφιος να γνωρίζει τη βαθμολογία του. Σε διαφορετική περίπτωση η όλη λογική του τρόπου επιλογής των υποψηφίων με το σύστημα που έχουμε σήμερα δεν υφίσταται.

Δ) «Αντιθέτως, σήμερα οι υποψήφιοι συνωθούνται έξω από τις αίθουσες υποβολής σε προκαθορισμένη ημέρα και χρειάζεται να ολοκληρώσουν την διαδικασία σε μικρό χρόνο την ίδια μέρα, υπό την πίεση δηλαδή του χρόνου, χωρίς να έχουν την δυνατότητα διαβούλευσης με τους υπευθύνους.» (Κείμενο από τη διαβούλευση)

Εάν όντως συνέβαινε κάτι τέτοιο, αυτό θα ήταν ένα από τα κύρια σημεία προβολής των μέσων ενημέρωσης. Κάτι τέτοιο στα τόσα χρόνια λειτουργίας του παρόντος συστήματος δεν παρατηρήθηκε. Τι σημαίνει σε «προκαθορισμένη ημέρα»; Είναι γνωστό ότι υπάρχει προγραμματισμός σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το πότε οι μαθητές κάθε σχολικής μονάδας θα υποβάλλουν το μηχανογραφικό δελτίο τους. Και βεβαίως υπάρχει δυνατότητα σε έκτακτες περιπτώσεις να υπάρξει αλλαγή αυτής της ημερομηνίας χωρίς κανένα πρόβλημα. Αλλοίμονο!!!

Πώς υπάρχει πίεση χρόνου όταν οι περισσότεροι υποψήφιοι αμέσως μετά την ανακοίνωση της βαθμολογίας, και πριν ακόμη ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων, έχουν ενημερωθεί για το σύνολο της εργασίας που πρέπει να υποβληθούν για να ολοκληρώσουν σωστά, εντός των προθεσμιών τη σύνταξη του μηχανογραφικού δελτίου;

Γιατί άραγε, δεν έγινε διαβούλευση για τις κλειστές ημερομηνίες που υπάρχουν σε τόσα άλλα θέματα του ευρύτερου δημοσίου τομέα και για τις ατελείωτες ώρες αναμονής των πολιτών για την υποβολή δηλώσεων, για τις ατελείωτες ουρές στις εφορίες, στα ιατρεία του ΙΚΑ, για το χάος στις τράπεζες (αναφορικά με τις ουρές που υπάρχουν) και την ταλαιπωρία που υφίσταται ο πολίτης;

Ε) «Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των υποψηφίων, γίνεται επίσης προσπάθεια, να μπορούν να υποβάλουν το μηχανογραφικό ηλεκτρονικά και από το σπίτι τους αν το επιθυμούν, ώστε η όποια συνεργασία με τις οικογένειες τους να γίνεται με άνεση χρόνου και όχι υπό πίεση.» (Κείμενο από τη διαβούλευση)

Έχουμε ακούσει από την υπουργό παιδείας ότι το Σεπτέμβριο που πέρασε θα είχαμε όλα τα μαθήματα σε ψηφιακή μορφή για τη διευκόλυνση του έργου του εκπαιδευτικού. Θα είχαμε σε όλα τα σχολεία διαδραστικούς πίνακες. Να θυμηθούμε μήπως και την περίφημη εκείνη φράση ότι «φέτος θα έχουμε χειρουργικούς διορισμούς δηλαδή σε σχολεία που έχουν πραγματικά ανάγκη και όχι σε περιοχές». Αντ’ αυτών οι παροικούντες εν Ιερουσαλήμ κατάλαβαν ότι αυτά ήταν πομφόλυγες. Δυστυχώς η κοινωνία νομίζει, με την ένοχη σιωπή των μέσων ενημέρωσης, ότι όλες οι εξαγγελίες του υπουργείου υλοποιούνται και μάλιστα, εντός των συγκεκριμένων χρονικών ορίων.

Εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται η αφερεγγυότητα των λεχθέντων έναντι των πραχθέντων. Συνεπώς στο «γίνεται προσπάθεια» η απάντηση είναι «ευχαριστώ δε θα πάρω».

Στ) «Αν ο χρόνος υποβολής μεταφερθεί τον Μάρτιο, μπορεί να αξιοποιηθεί καλύτερα και η βοήθεια των Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Η συνεργασία των υπευθύνων ΓΡΑΣΕΠ και των υπευθύνων καθηγητών Επαγγελματικού Προσανατολισμού με τους υποψήφιους για τα προγράμματα σπουδών Σχολών και Τμημάτων πριν από την υποβολή των Μηχανογραφικών θα βοηθήσει τους υποψηφίους και τις οικογένειές με ουσιαστικό τρόπο στην προσπάθεια για την καλύτερη επιλογή Τμημάτων.» (Κείμενο από τη διαβούλευση)

Γιατί θα αξιοποιηθούν καλύτερα τα ΓΡΑΣΕΠ; Πότε οι υποψήφιοι θα επισκεφθούν τα ΓΡΑΣΕΠ. Ποιες ώρες της ημέρας; Κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας όταν οι μαθητές υποχρεούνται να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους; Και πώς θα βρίσκουν τους υπευθύνους των ΓΡΑΣΕΠ όταν (αν όχι όλοι, οι περισσότεροι) έχουν και διδακτικό έργο; Πώς θα μπορέσουν να συνεργαστούν, να συνεννοηθούν; Την ακαταστασία που θα επικρατήσει στα σχολεία ποιος θα την επιφορτισθεί; Τι θα γίνει με τις απουσίες των μαθητών από τις ώρες των μαθημάτων; Είναι ουτοπικό να πρεσβεύουμε ότι αυτό θα γίνει στα διαλείμματα ή τα απογεύματα ή τα Σαββατοκύριακα.

Ζ) «Η υποβολή το Μάρτιο, δηλαδή κατά την διάρκεια λειτουργίας του σχολείου, θα βοηθήσει στην άμεση επίλυση προβλημάτων γραφειοκρατικής φύσης, από τους υπεύθυνους καταχώρισης που σήμερα ταλαιπωρεί του υποψηφίους.»
(Κείμενο από τη διαβούλευση)

Ποια είναι αυτά τα προβλήματα, γραφειοκρατικής φύσης, που θα επιλυθούν ταχύτερα και πού δεν μπορούν να επιλυθούν με το χρόνο υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων τον Ιούλιο;

Όσο χρόνο διαρκεί η υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων, σε κάθε ΓΕΛ της Ελληνικής Επικράτειας, υπάρχει ο Δ/ντής της σχολικής μονάδας, καθώς και υπεύθυνος εκπαιδευτικός (συνήθως εκπαιδευτικός της πληροφορικής) για τη διευθέτηση τυχόν προβλημάτων. Κανείς, μα κανείς δεν δημιουργεί πρόβλημα.

Άλλωστε, το αίσθημα με το οποίο κινήθηκαν τόσα χρόνια (από την αρχή μέχρι σήμερα) όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, (διευθυντές διευθύνσεων, διευθυντές σχολείων, καθηγητές σχολείων, υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί και διοικητικοί υπάλληλοι στις κατά τόπους διευθύνσεις διευθύνσεων για τη συγκέντρωση των μηχανογραφικών δελτίων) ήταν αίσθημα ευθύνης, αγάπης, ενδιαφέροντος και ουσιαστικής βοήθειας και συμβολής προς τους μαθητές και τους γονείς τους. Και αυτό διότι οι περισσότεροι εξ αυτών έχουν περάσει από αυτή τη διαδικασία ως γονείς, ως καθηγητές, ως συγγενείς υποψηφίων και γνωρίζουν και ζούν και συμπάσχουν με τα παιδιά μας.

Τόσο οι υπεύθυνοι των ΚΕΣΥΠ όσο και όλοι εκείνοι που εργάζονται σε συμβουλευτικούς σταθμούς έχουν ως κύριο μέλημά τους την παροχή βοήθειας προς τους υποψηφίους. Κανείς δε συμβουλεύει άσκοπα, άκαιρα, επιφανειακά, ανθρώπους νέους που σε λίγο θα κληθούν να σταθούν μόνοι τους στην κοινωνία, όπου σε λίγο θα πάρουν αποφάσεις κρίσιμες για το μέλλον τους. Κανείς που σέβεται τον εαυτό του, την επαγγελματική δεοντολογία, την επιστημονική του κατάρτιση δεν οδηγεί τους νέους σε ατραπούς που καταλήγουν σε αδιέξοδα.

Και ούτε βεβαίως θα σταματήσουν να υφίστανται δομές παράλληλες με εκείνες του ελληνικού δημοσίου σχετικά με τη συμβουλευτική, εάν τα μηχανογραφικά δελτία υποβληθούν τον Μάρτιο. Είναι αφελές να πρεσβεύει κάποιος αυτό το επιχείρημα όταν από την παρούσα κυβέρνηση γίνεται προσπάθεια να ανοίξουν τα κλειστά επαγγέλματα. Δηλαδή δεν θα έχει εργασία ο ελεύθερος επαγγελματίας περί της συμβουλευτικής επειδή θα κατατεθούν τα μηχανογραφικά δελτία τον Μάρτιο;;;;

Φθάνει η κοροϊδία, η παραπληροφόρηση και ουσιαστικά η επιβολή απόψεων με την επίφαση της «διαβούλευσης».

Εάν κάποιος καλόπιστος μελετήσει τις τοποθετήσεις στο διάλογο αυτό σχεδόν το 80% και πάνω είναι εναντίον της αλλαγής της ημερομηνίας υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων.

Θα ήταν πιο ευθύ, πιο ειλικρινές, πιο αξιόπιστο να αναφερθούν οι πραγματικοί λόγοι για τους οποίους προωθείται η αλλαγή αυτή στην παρούσα χρονική στιγμή. Και αυτοί δεν είναι άλλοι από την επιπλέον οικονομική αποζημίωση που υποχρεούται να καταβάλει το ελληνικό δημόσιο σε όλους εκείνους που παραμένουν εντός των σχολικών μονάδων κατά τη διάρκεια υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων (λόγω θέρους και διακοπών).

Και βεβαίως ο φόβος μήπως οι μαθητές, ως φύσει επαναστάτες, αντιδραστικοί, ξεκινήσουν για το θέμα αυτό κινητοποιήσεις και συμπαρασύρουν και την υπόλοιπη κοινωνία.

Για τα ανωτέρω η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας αδυνατεί (υπό την παρούσα συγκυρία) να πάρει πρωτοβουλίες από μόνη της και καταφεύγοντας στη διαβούλευση προσπαθεί να εκμαιεύσει απόψεις που να ταυτίζονται με τις δικές της.

Και για φέτος φαίνεται ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή. Το αμείλικτο ερώτημα είναι: Θα ληφθεί υπόψη η άποψη αυτής της τόσο ισχυρής πλειοψηφίας κατά την λήψη των τελικών αποφάσεων;

Θα θελήσει το υπεύθυνο επιτελείο να μας ενημερώσει για το ποσοστό των τοποθετήσεων υπέρ της αλλαγής και το ποσοστό των τοποθετήσεων εναντίον της επιχειρούμενης αλλαγής; Και τελικά την επόμενη χρονιά τι θα εφαρμοσθεί; Τώρα μπορούν να μας το αναγγείλουν. Τώρα μπορούν να ακολουθήσουν την πλειοψηφούσα, κρατούσα, κατατεθειμένη άποψη στη διαβούλευση. Αν δεν ακολουθηθεί τότε μπορούμε να πούμε:

Η υποκρισία, ο φαρισαϊσμός έχει και αυτός τα όριά του.

Αιδώς Αργειοί!

Παπαχρήστου Δ. Βασίλειος

Χημικός MEd

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

1 Comment

  1. Ανώνυμος

    ΜΗΝ ΑΓΟΡΑΖΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ/// ΚΑΝΤΕ ΤΟ ΑΥΤΟ ΣΥΝΗΔΕΙΤΑ ΕΙΤΕ ΕΧΕΤΕ ΛΕΦΤΑ ΕΙΤΕ ΟΧΙ/// ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΜΟΝΟ ΤΑ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΠΑΓΩΣΤΕ ΤΕΛΕΙΩΣ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΜΟΝΟ ΕΤΣΙ ΙΣΩΣ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΤΙ ΜΑΛΑΚΙΕΣ ΚΑΝΟΥΝ ΕΙΣ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ/// ΠΕΡΑΣΤΕ ΜΕ ΠΟΛΥ ΛΙΓΑ/// ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΤΕ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΚΑΙ ΕΑΝ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΚΑΝΤΕ ΤΑ ΔΟΛΑΡΙΑ/// ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΕΥΡΩ ΣΕ ΛΙΓΟ ΚΑΙΡΟ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΘΑ ΣΑΣ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΝ ΣΤΙΣ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ!!!Ο ΛΑΟΣ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΔΥΝΑΜΗ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ/// ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΜΕΤΑ ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ ΠΟΥ ΠΙΕΖΟΥΝ ΓΙΑ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΝ ΜΑΣ////ΛΑΟΣ ΠΕΙΝΑΣΜΕΝΟΣ ΚΑΚΟΣ ΠΕΛΑΤΗΣ ΒΡΩΜΟΓΟΥΡΟΥΝΙΑ///ΚΡΕΜΑΛΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΔΟΤΗ ΣΙΩΝΙΣΤΗ ΓΑΠ…….

    Reply

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *