Τα σχέδια για παραχώρηση λιμανιών, αεροδρομίων, αποκρατικοποιήσεις, αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας


«Κλειδώνουν» οι βασικοί άξονες του τριετούς προγράμματος αποκρατικοποιήσεων που ενεργοποιεί η κυβέρνηση. Στην πρώτη γραμμή οι συμβάσεις παραχώρησης σε λιμάνια και αεροδρόμια

Η σύναψη συμβάσεων παραχώρησης σε λιμάνια και αεροδρόμια βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αποκρατικοποιήσεων, με τις τελικές αποφάσεις να αναμένονται άμεσα από τον πρωθυπουργό που συγκαλεί υπουργικό συμβούλιο, στο προσεχές διάστημα. Η δυσμενής χρηματιστηριακή συγκυρία δεν επιτρέπει….

στην παρούσα φάση, τη διάθεση πακέτων μετοχών σε μεγάλες εισηγμένες, όπως ο ΟΠΑΠ και η ΔΕΗ. Έτσι, έδαφος κερδίζει η σύναψη συμβάσεων παραχώρησης σε λιμάνια και αεροδρόμια και η διάθεση ποσοστών σε μη εισηγμένες επιχειρήσεις όπως η ΔΕΠΑ και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ).

Ειδικά για το ΔΑΑ σχεδιάζεται η επέκταση της άδειας χρήσης στη Hochtief. Εισήγηση υπάρχει και για την είσοδο ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Έσοδα θα αναζητηθούν και στην εκμετάλλευση της αγοράς τυχερών παιγνίων, ενώ δρομολογείται ειδικό νομοθετικό πλαίσιο για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου που θα προβλέπει μακροχρόνιες μισθώσεις.

Αγορές
Σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, ο πρωθυπουργός και το υπουργικό συμβούλιο θα ενεργοποιήσουν άμεσα τους βασικούς άξονες ενός τριετούς προγράμματος που θα εκτελείται ανάλογα με τις συνθήκες και τις αποτιμήσεις που θα επικρατούν στις αγορές, αλλά και τη δυνατότητα των αγοραστών να προχωρήσουν σε επενδύσεις. Ειδικότερα:

Προτεραιότητα θα δοθεί στις συμβάσεις παραχώρησης σε λιμάνια και σε αεροδρόμια. Βασικό ζητούμενο είναι οι αποκρατικοποιήσεις να δεσμεύουν τους ιδιώτες επενδυτές να προχωρήσουν σε επενδύσεις κλίμακας, ώστε να τονωθεί η ανάπτυξη και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Στη χώρα λειτουργούν 11 μεγάλα λιμάνια, υπό τη μορφή ΑΕ, από τα οποία εκείνα της Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης και Βόλου, έχουν κατά καιρούς βρεθεί στο επίκεντρο συζητήσεων για περαιτέρω εκμετάλλευση. Παράλληλα λειτουργούν 34 περιφερειακά αεροδρόμια. Με σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης είχαν χωριστεί σε ομάδες, προκειμένου να βρεθούν επενδυτές που θα αναλάβουν την ανάπτυξη και επέκτασή τους. Δεν είναι τυχαίο ότι επίκειται άμεσα κατάθεση νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ώστε να γίνει πιο ευέλικτο το σχήμα εισόδου ιδιωτών στα περιφερειακά αεροδρόμια.

Ειδικά για το ΔΑΑ η κυβέρνηση σχεδιάζει να επεκτείνει την άδεια εκμετάλλευσης στη γερμανική Hochtief. Παράλληλα, όμως, εξετάζεται και η είσοδος ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή στο ΔΑΑ, με ταυτόχρονη πώληση ποσοστών από το Δημόσιο και τη Hochtieff. Ο νέος αυτός επενδυτής θα έχει περισσότερο «παθητικό χαρακτήρα», δηλαδή δεν θα συμμετέχει ενεργά στο management της εταιρείας και θα μπορούσε να είναι μακροπρόθεσμος επενδυτής, τύπου ασφαλιστικό ταμείο, είτε εγχώριο είτε ξένο.

Ανοικτά είναι και όλα τα ενδεχόμενα πώλησης ποσοστού ή και του management στη ΔΕΠΑ, καθώς με τη συμμετοχή ιδιωτών εκτιμάται πως θα επεκταθεί ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στην αγορά ενέργειας. Ο ΔΕΣΦΑ αναμένεται να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο.

Για τη ΔΕΗ προτεραιότητα θα δοθεί στην εναρμόνιση με την κοινοτική οδηγία, δηλαδή στο διαχωρισμό των δικτύων παραγωγής – εμπορίας, διανομής και μεταφοράς. Σε δεύτερο χρόνο, και εφόσον το επιτρέψουν οι αγορές, δεν αποκλείεται η μείωση του ποσοστού του Δημοσίου κάτω του 51%, χωρίς όμως το Δημόσιο να απεμπολήσει τα κυριαρχικά του δικαιώματα. Πιθανότερο σενάριο, όμως, παραμένει η πώληση μονάδων παραγωγής σε ιδιώτες επενδυτές.

Πάντως σε γενικότερες γραμμές δεν αποκλείεται η κυβέρνηση να δεχθεί πιέσεις για πλήρη αποχώρηση από το μετοχικό κεφάλαιο εταιρειών, χωρίς να το επιθυμεί, ώστε να σταθεροποιηθεί το χρέος και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα.

Εκμετάλλευση ακίνητης περιουσίας

Ανατροπές σχεδιάζονται στο πλαίσιο διαχείρισης της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου, η οποία σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις αποτιμάται στα 300 δισ. ευρώ.

Το υπουργικό συμβούλιο αναμένεται να εγκρίνει νέο πλαίσιο βάσει του οποίου το υπουργείο Οικονομικών, πιθανόν με άξονα την ειδική γραμματεία αποκρατικοποιήσεων αναλαμβάνει τη διαχείριση των ακινήτων και ενεργοποιεί τη διαδικασία αποτίμησης. Στόχος είναι όχι η πώληση, αλλά η παραχώρηση για μακροχρόνια εκμετάλλευση όσων κρίνονται διαθέσιμα.

Εσοδα από την αγορά τυχερών παιχνιδιών

Το υπουργείο Οικονομικών δεν εισηγείται την πώληση ποσοστού του ΟΠΑΠ στην παρούσα φάση εξαιτίας της δυσμενούς χρηματιστηριακής συγκυρίας. Ωστόσο έμφαση θα δοθεί στην αποκόμιση εσόδων από τη διαχείριση της αγοράς τυχερών παιγνίων, κίνηση που εκτιμάται ότι θα ενισχύσει και την αξία του ΟΠΑΠ ώστε μεταγενέστερα να προωθηθεί περαιτέρω αποκρατικοποίηση. Το δημόσιο προσβλέπει στη δημιουργία μίας νέας ελεγχόμενης αγοράς τυχερών παιχνιδιών αξίας 3,5 δισ. ευρώ και για τον σκοπό αυτό επίκειται νομοσχέδιο για τα «φρουτάκια» και το βιντεολόττο. Μόνο από τις τρεις άδειες για τα «φρουτάκια» το Δημόσιο αποβλέπει σε έσοδα 500 εκατ. ευρώ τουλάχιστον, ενώ σε δεύτερη φάση αναμένεται να δοθούν και δύο νέες άδειες ΞΥΣΤΟ. Ακολουθεί η απελευθέρωση της αγοράς internet betting. Ακόμη δεν έχουν ξεκαθαρίσει οι λεπτομέρειες για τους όρους των διαγωνισμών σε όλες τις κατηγορίες που θα κρίνουν ποιοι και πόσοι θα είναι οι ενδιαφερόμενοι. Πάντως με τις πληροφορίες που έχουν δει έως τώρα το φως της δημοσιότητας στους ενδιαφερόμενους υπάρχουν εταιρείες όπως η Intralot και η Lottomatica που αναμένεται να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς ως μέλη κοινοπραξιών, όπως εξάλλου και ο ΟΠΑΠ. Την ίδια ώρα πρόσθετα έσοδα θα μπορούσαν να προέλθουν και από την επέκταση των αδειών στα 7 καζίνο που λειτουργούν σήμερα καθώς και από την πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου στο Καζίνο της Πάρνηθας.

www.imerisia.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *