Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΠΡΟΣΚΑΛΕΙ ΣΕ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΟΥΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ ΤΩΝ ΠΡΕΣΒΥΓΕΝΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου

Η επιστολή του Παναγιότατου κ. Βαρθολομαίου προς τους Προκαθημένους των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και τον Μακαριότατο Κύπρου για συγκρότηση Συνδιασκέψεως το τέλος Αυγούστου σηματοδοτεί μια νέα προσπάθεια του Οικουμενικού Θρόνου να αντιπαλαίσει τις εθνοφυλετικές αξιώσεις των Εκκλησιών της Ρωσίας και της Ρουμανίας, αλλά και άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.

Με την κίνηση αυτή ο Παναγιότατος δείχνει την αποφασιστικότητά του να προβάλει την “πενταρχία” των Πατριαρχών ως τη βάση του…
διοικητικού συστήματος της Εκκλησίας αλλά και τη σειρά στα Δίπτυχα.

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΗΝ “ΠΕΝΤΑΡΧΙΑ”
_____________

Γίνεται μάλιστα μια θαρραλέα – ίσως και ριψοκίνδυνη – έμμεση κίνηση, εκ μέρους του Πατριάρχη, να εντάξει έμμεσα τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου στην “πενταρχία” ως Εκκλησία που ιδρύθηκε με απόφαση Οικουμενικής Συνόδου.

Είναι αχρείαστο φυσικά να τονίσουμε ότι το Πατριαρχείο της Ρωσίας θα ενοχληθεί ιδιαίτερα από την προσπάθεια έμμεσης αναβάθμισης της Εκκλησίας της Κύπρου στην πέμπτη θέση στα πρεσβεία τιμής των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών εκ μέρους του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Πολλώ μάλλον εφόσον η Εκκλησία της Κύπρου στην πρόσφατη Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο πρόσφερε a priori την πέμπτη θέση στο Πατριαρχείο Ρωσίας επειδή ήλπιζε να εξασφαλίσει την υποστήριξη της Εκκλησίας της Ρωσίας για την έκτη θέση στα Δίπτυχα.

Πλην όμως το Πατριαρχείο της Ρωσίας πρόβαλε το Πατριαρχείο Γεωργίας γι’ αυτή τη θέση και κατόρθωσε έτσι να βάλει σφήνα για την επίτευξη πανορθόδοξης συμφωνίας. Ηταν στρατηγικό λάθος της Εκκλησίας της Κύπρου να προσφέρει την πέμπτη θέση στη Ρωσική Εκκλησία χωρίς να έχει εχέγγυα απόλυτης βεβαιότητας της Ρωσικής υποστήριξης για την έκτη θέση. Ετσι και την αρχή της αρχαιότητας θυσίασε στο βωμό της σκοπιμότητας αλλά και την ρωσική υποστήριξη δεν εξασφάλισε.

Ευτυχώς η παρέμβαση των εκπροσώπων της Εκκλησίας της Σερβίας έβαλε τα πράγματα στη θέση τους επειδή υπέδειξαν στους Ρώσους ότι, αν η αρχαιότητα είναι το κριτήριο της θέσης στα Δίπτυχα, τότε η Γεωργία πρέπει να κατέχει την πέμπτη θέση και όχι η Ρωσία.

ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ Η ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ
___________

Απομένει να φανεί καταρχήν η αντίδραση των Πρεσβυγενών Πατριαρχείων και της Εκκλησίας της Κύπρου στην διευρευνητική αυτή επιστολή της Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου αλλά και η αντίδραση των άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών στην κίνηση του Παναγιότατου.

Οτι δεν θα αρέσει η πρόσκληση σε πολλές Αυτοκέφαλες Εκκλησίες ούτε που χρειάζεται να συζητηθεί. Εκείνο που δεν ξέρουμε είναι αν θα θελήσουν να δημοσιοποιήσουν την απαξίωσή τους για την Συνδιάσκεψη του Φαναρίου ή αν θα προτιμήσουν να την απαξιώσουν χωρίς δημόσιες δηλώσεις μια και δεν είναι σε θέση να πάρει αποφάσεις για λογαριασμό των άλλων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.

Ετσι κι αλλιώς δεν πρόκειται για Πανορθόδοξη Σύνοδο αλλά για Συνδιάσκεψη πέντε Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, οι θέσεις των οποίων ήταν ήδη γνωστές από την Γ΄ Πανορθόδοξη Συνδιάσκεψη για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ
________________

Να προσθέσουμε – για μια ακόμη φορά – ότι δεν προσέχθηκε στο βαθμό που έπρεπε η παρέμβαση του Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομου για το θέμα.

Παρόλον ότι δεν συμμετείχε ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Προπαρασκευαστική Συνδιάσκεψη για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο, με σχετική παρέμβασή του, εξέθεσε με σαφήνεια τη στρατηγική του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία ουσιαστικά συνίσταται στην αποδοχή της “πενταρχίας” ως αναλλοίωτης βάσης για τα Δίπτυχα, επειδή στηρίζεται σε κανόνες Οικουμενικών Συνόδων οι οποίοι δεν μπορούν να μεταβληθούν.

Δεν θα επιχειρήσουμε να αναλύσουμε – στο παρόν τουλάχιστον στάδιο – τις θέσεις που διατυπώνει ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, στο άρθρο του, “Το κανονικό περιεχόμενο των Εκκλησιαστικών Διπτύχων και η τάξη αναγραφής των Θρόνων των Ορθοδόξων Εκκλησιών”http://amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4960).

Ας μην διαλάθει πάντως της προσοχής όλων μας, είτε συμφωνούμε είτε διαφωνούμε με τις θέσεις του Σεβασμιότατου, ότι συνιστούν στην ουσία κωδικοποίηση των στόχων του Οικουμενικού Πατριαρχείου για τα Δίπτυχα.

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

26 Comments

  1. Ανώνυμος

    Ο Νικολάκης γράφει
    Σιγά να μήν τά βρούνε σέ ένα πράγμα θά συμφωνήσουνε ότι δέν πρόκειται ποτέ νά τά βρούνε.Αυτό είναι τό μόνο σίγουρο.

    Reply
  2. Ανώνυμος

    Εδώ και 2000 χρόνια…
    "Οι Άγιες Ημέρες του Πάσχα σηματοδοτούν
    Για όλη την Ανθρωπότητα την Ελπίδα
    Δίνουν το μήνυμα της Συγχώρεσης
    Της Αγάπης και της Αλληλεγγύης "

    Όμως φευ η ανθρωπότητα αδυνατεί να λάβει αυτό το μήνυμα!
    Το μόνο μήνυμα που έχει λάβει είναι αυτό της σφαγής των αμνών!
    Τι δεν πάει καλά άραγε και η ανθρωπότητα αδυνατεί να γίνει αποδέκτης των μηνυμάτων της θρησκείας της ¨Αγάπης"?
    Υπατία

    Reply
  3. Ανώνυμος

    Πάσχα ονομάζεται η μεγάλη γιορτή του ιουδαϊσμού η οποία καθιερώθηκε ως ανάμνηση της Εξόδου, που ελευθέρωσε τους Εβραίους από την αιγυπτιακή δουλεία.[1] Μεταγενέστερα υιοθετήθηκε ως εορτασμός από τους Χριστιανούς αναφορικά με τον θυσιαστικό θάνατο και την ανάσταση του Ιησού Χριστού.[2]

    Το γεγονός της απελευθέρωσης αυτής συνέβη με μια σειρά θεϊκών προνοιακών παρεμβάσεων, από τις οποίες η σημαντικότερη εκδηλώνεται τη νύχτα κατά την οποία θα εξολοθρεύονταν τα πρωτότοκα των ανθρώπων και των ζώων των Αιγυπτίων, ενώ τα σπίτια των Εβραίων θα προστατεύονταν αφού οι πόρτες τους είχαν σημαδευτεί με το αίμα του αρνιού που είχαν θυσιάσει.

    Reply
  4. Ανώνυμος

    ΕΡΩΤΗΜΑ:

    ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
    Α. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
    Β. ΤΥΡΑΝΙΑ
    Γ. ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΧΟΥΝΤΑ

    Reply

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *