Οι εργολάβοι θα φέρουν την ανάπτυξη

Το τελευταίο χαρτί για την ανάπτυξη παίζει η κυβέρνηση εγκαταλείποντας το success story μέσω νέων επενδύσεων και την έλευση ξένων επενδυτών και εστιάζοντας στις κατασκευές που αν και έχουν επικριθεί πολλάκις είναι εξακριβωμένο ότι μπορούν να τραβήξουν το τρένο. Η κυβέρνηση επενδύοντας στην…
ανάπτυξη μέσα από τον παραδοσιακό μηχανισμό των Δημοσίων έργων εγκαταλείπει οριστικά τις προσπάθειες για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της οικονομίας, αποδεχόμενοι ότι όσες ευκαιρίες και να δημιουργεί η κρίση και η εσωτερική υποτίμηση δεν αρκούν για να αντισταθμίσουν το μεγάλο ρίσκο λόγω της πτώσης της κατανάλωσης και της μείωσης των εισοδημάτων.

Η κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι τα κεφάλαια που εισρέουν μέσω των επενδύσεων στο χρηματιστήριο και στις τράπεζες δεν είναι αναπτυξιακά αλλά κερδοσκοπικά και στοχεύουν στην επίτευξη αποδόσεων. Οι διαχειριστές επενδύουν με exit strategy και βραχυχρόνιο ορίζοντα.

Οι λίγοι ξένοι που εξετάζουν επενδύσεις παραγωγικού χαρακτήρα στην Ελλάδα θέτουν ως προϋπόθεση τη σύμπραξη με Έλληνες επιχειρηματίες οι οποίοι θα αναλάβουν τη διοίκηση. Τέτοια deal μπορούν να γίνουν σε περιορισμένα project στον τουρισμό και στις τηλεπικοινωνίες και ενδεχομένως σε μεσαίου μεγέθους παραγωγικές μονάδες.

Η ανάπτυξη όμως απαιτεί υψηλούς πολλαπλασιαστές και δοκιμασμένες διαδικασίες διάχυσης της ρευστότητας και αλλαγής κλίματος. Η οικοδομή και τα Δημόσια έργα έχουν επί χρόνια τραβήξει το τρένο της ανάπτυξης, ενώ οι εγχώριοι επιχειρηματίες του κλάδου έχουν συμπράξει σε αρκετά έργα με ξένους.

Παράλληλα οι… εθνικοί εργολάβοι είναι δοκιμασμένοι συνομιλητές του Μαξίμου και αν και σκληροί θεωρούνται αξιόπιστοι. Παράλληλα, ελέγχουν και μεγάλο μέρος των media, γεγονός που εξασφαλίζει στην κυβέρνηση κάλυψη και αποτελεσματική διαχείριση του πολιτικού κόστους.

Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει τη ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης μέχρι τις 9 Δεκεμβρίου, ώστε, στη συνέχεια, να εκταμιευθούν τα κοινοτικά κονδύλια. Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου τα έργα θα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τέλη 2015-αρχές 2016.

Οι τροποποιημένες συμβάσεις προβλέπουν την αποζημίωση προς τις κοινοπραξίες κατασκευής με πόσο ύψους 350 εκατ. ευρώ και προς τις κοινοπραξίες παραχώρησης με ποσό ύψους 167 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η αποζημίωση προς τους κατασκευαστές είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Απρίλιο.

Από τις συμβάσεις παραχώρησης προκύπτει είτε περιορισμός είτε διατήρηση στα ίδια με τα αρχικά επίπεδα της κερδοφορίας των παραχωρησιούχων, μέσω του Εσωτερικού Δείκτη Απόδοσης (IRR). Συγκεκριμένα το IRR παράμεινε περίπου αμετάβλητο στους άξονες Ε-65 και Νέα Οδό (από 8,6% και 7,9% διαμορφώθηκε στο 8,5% και 7,76% αντίστοιχα). Ωστόσο, μειώθηκε στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (από 14,1% σε περίπου 6%) και από στην Ολυμπία Οδό από 15,1% σε περίπου 6%.

Ωστόσο, οι προβλέψεις έχουν πραγματοποιηθεί βάσει δύο σεναρίων, του αισιόδοξου και του απαισιόδοξου. Εάν δηλαδή, υλοποιηθεί, εν τέλει, το αισιόδοξο σενάριο που υποστηρίζει την ταχύτερη επιστροφή στην ανάκαμψη, οι δείκτες απόδοσης θα αυξηθούν.

Τράπεζες και η ΕτεΠ είναι έχουν δεσμευτεί να εκταμιεύσουν 1,5 δισ. ευρώ έναντι αρχικής πρόβλεψης για δανειοδότηση 3 δισ. ευρώ.

Συνολικά παραμένουν στα έργα περίπου 35 τράπεζες από τις 44 αρχικά, ενώ υπολογίζεται ότι το 55% των δανείων θα προέλθει από ελληνικές τράπεζες. Όπως ανέφερε ο κ. Βιδάλης, η τραπεζική δανειοδότηση παρέχεται με ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους ιδίως σε σχέση με τον ομολογιακό δανεισμό μεγάλων εισηγμένων ομίλων.

Η δραστική μείωση των εσόδων από διόδια από 37, 7 δισ. αρχικά σε 14, 5 δισ. οδήγησε τις πιστώτριες τράπεζες σε παύση χρηματοδότησης το 2010. Και η επιστροφή τους αποτέλεσε ένα ιδιαίτερο δύσκολο εγχείρημα, όπως αναφέρθηκε.

Aπό την άλλη πλευρά, οι διεθνείς και εγχώριοι εργολήπτες (από την γαλλική Vinci και τη γερμανική Hochtief μέχρι την Eλλάκτωρ του Γιώργου Mπόμπολα και την ΓEK Tέρνα του Γιώργου Περιστέρη) πιέζουν για να ικανοποιηθούν επιπλέον απαιτήσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τις καθυστερήσεις του κράτους, οι οποίες αφορούν στην αργή διαδικασία των απαλλοτριώσεων, τη μη έγκαιρη μεταφορά δημοσίων δικτύων (π. χ. ύδρευσης κλπ), λάθη στις μελέτες κ.α. Θέμα στο οποίο θα επιδιωχθεί ένας «έντιμος συμβιβασμός».

OI KOINOΠPAΞIEΣ TΩN AYTOK/MΩN

OΛYMΠIA OΔOΣ

• Vinci 29,9%

• Hochtief 17%

• J&P Άβαξ 17%

• Aκτωρ 17%

• ΓEK Tέρνα 17%

• Aθηνά ATE 2,1%

AYTOKINHTOΔPOMOΣ AIΓAIOY (E-65)

• Hochtief 35%

• Άκτρω 20%

• J&P Άβαξ 16,25%

• Vinci 13,75%

• AEΓEK 10%

• Aθηνά ATE 5%

NEA OΔOΣ (IONIA OΔOΣ)

• ΓEK Tέρνα 33,33%

• Cintra 33,34%

• ACS 33,33%

.sofokleousin.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *