Παραμένουν οι παράνομες χωματερές


Εξέπνευσε σήμερα η προθεσμία που είχαν δώσει τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών στις περιφέρειες όλης της χώρας για να κλείσουν και να αποκαταστήσουν τις ανεξέλεγκτες χωματερές τους, χωρίς βέβαια ο στόχος να έχει επιτευχθεί.
Εκτιμάται ότι τουλάχιστον 250 χωματερές παραμένουν σε λειτουργία, συχνά χωρίς να….

υπάρχει καμία δρομολογημένη λύση, καθώς οι τοπικοί δήμοι δηλώνουν πλήρη αδυναμία να ξεκινήσουν έργα για την κατασκευή και αποκατάσταση ΧΥΤΑ. Καθώς ο κίνδυνος επιβολής προστίμων από την Ε.Ε. για τις χωματερές είναι πλέον ορατός (υπολογίζονται στα 8,5 εκατ. ευρώ ημερησίως!), τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών ετοιμάζουν κοινή παρέμβαση, προκειμένου να επιταχύνουν τις εξελίξεις.
Το τελεσίγραφο που είχαν απευθύνει στις 20 Απριλίου τα δύο υπουργεία φαίνεται ότι δεν πέτυχε το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα. Οι ρυθμοί κλεισίματος και αποκατάστασης των
ανεξέλεγκτων χωματερών εξακολουθούν να είναι πολύ αργοί εξαιτίας δύο σημαντικών προβλημάτων: της απουσίας ώριμων μελετών (ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή νέων ΧΥΤΑ ή η αποκατάσταση χωματερών) και φυσικά της έλλειψης πόρων.
Στην κατεύθυνση αυτή εργάζονται το τελευταίο διάστημα τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών, τα οποία πρόκειται να αναλάβουν κοινή δράση μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», μέχρι τον Σεπτέμβριο πρόκειται να απευθύνουν πρόσκληση ενδιαφέροντος μέσω του ΕΠΠΕΡΑΑ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη) στους δήμους, ώστε να εντάξουν προς χρηματοδότηση έργα (και όχι μελέτες) αποκατάστασης περίπου 100 χωματερών. Ταυτόχρονα το υπουργείο Περιβάλλοντος μελετά τρόπους παρέμβασης ειδικά για την Πελοπόννησο, ώστε να αντιμετωπιστεί το μείζον πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί στη διαχείριση των απορριμμάτων. Το υπουργείο μελετά την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού και την κύρωσή του με κατεπείγουσες διαδικασίες τον Σεπτέμβριο, ώστε να κερδίσει χρόνο.
Βασικό πρόβλημα
Σε κάθε περίπτωση, η έλλειψη χρόνου είναι το βασικό πρόβλημα. Η Ελλάδα καταδικάστηκε στις 6 Οκτωβρίου 2005 για τον χαώδη τρόπο διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων και βρίσκεται πλέον ένα βήμα από το Ευρωδικαστήριο και τη δεύτερη καταδίκη (έχει σταλεί ήδη η προειδοποιητική επιστολή). Στην περίπτωση δεύτερης καταδίκης, η Ελλάδα θα αναγκαστεί να καταβάλει πρόστιμο, που εκτιμάται ότι θα είναι 34.000 ευρώ ανά χωματερή την ημέρα. Με 250 χωματερές να λειτουργούν δηλαδή, η Ελλάδα θα κληθεί να καταβάλλει 8,5 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα ή 255 εκατ. ευρώ τον μήνα!
Επισημάνσεις και πρόταση από τον Συνήγορο του Πολίτη
Η πίεση χρόνου, υπό τον φόβο των ευρωπροστίμων, δείχνει να είναι κακός σύμβουλος για την επίλυση του προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Ελλάδα. Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη επισημαίνει προβλήματα στη διαδικασία χωροθέτησης νέων ΧΥΤΑ, αλλά και πλημμελή τήρηση των κανόνων για την προστασία του περιβάλλοντος κατά την κατασκευή και τη λειτουργία τους. Ο Συνήγορος προτείνει να παρακολουθείται υποχρεωτικά η τήρηση των περιβαλλοντικών παραμέτρων κατά τη λειτουργία των ΧΥΤΑ. Με χθεσινή του παρέμβαση τοποθετήθηκε επί των προβλημάτων της διαχείρισης απορριμμάτων στη χώρα, έχοντας χειριστεί περισσότερες από 100 αναφορές πολιτών για τη χωροθέτηση, την κατασκευή και τη λειτουργία ΧΥΤΑ. Οπως μεταξύ άλλων επισημαίνει:
– Κατά τον σχεδιασμό διαχείρισης των στερεών αποβλήτων δεν τηρείται αυστηρά η νομοθεσία.
– Κατά τη χωροθέτηση νέων έργων διαχείρισης απορριμμάτων δεν αξιολογούνται επαρκώς οι εναλλακτικές και η χωροθέτηση επηρεάζεται από κριτήρια σκοπιμότητας.
– Η αδειοδότηση των χώρων αυτών είναι ελλιπής, συχνά δεν τηρούνται οι εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι, με αποτέλεσμα να εντείνονται οι κοινωνικές αντιδράσεις.
– Δεν επιβάλλονται διοικητικές ή ποινικές κυρώσεις στους υπεύθυνους δήμους, με την αιτιολογία ότι δεν υπάρχει ΧΥΤΑ.
Ο Συνήγορος προτείνει να μην εγκλωβίζεται η πολιτεία στην κατασκευή ΧΥΤΑ, αλλά να προωθεί ταυτόχρονα κι άλλα έργα επεξεργασίας αποβλήτων, ώστε να αυξηθούν τα ποσοστά απορριμμάτων που ανακυκλώνονται και να μειωθούν αντίστοιχα οι ποσότητες που οδηγούνται σε ταφή. Επίσης, να γίνεται συστηματικός έλεγχος της τήρησης των περιβαλλοντικών όρων κατά την κατασκευή και τη λειτουργία ενός ΧΥΤΑ, τομέας στον οποίο έχουν διαπιστωθεί σοβαρά προβλήματα.

kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

1 Comment

  1. Ανώνυμος

    Ο Αστακός τελικώς θα «λειτουργεί» με LNG ή με LPG;

    Της Χρυσας Λιαγγου

    Σκεπτικισμός και ατονία έχουν διαδεχθεί τη δυναμική που εκφράστηκε από κυβερνητικής πλευράς προ τετραμήνου με την ανακοίνωση του ενδιαφέροντος του Εμιράτου του Κατάρ να επενδύσει στην Ελλάδα 3 δισ. ευρώ σε ένα ενεργειακό έργο-μαμούθ στη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Ζώνη του Αστακού. Η είδηση, που είχε ανακοινωθεί από το γραφείο του υπουργού Επικρατείας κ. Χάρη Παμπούκη στις 7 Μαρτίου, συνέβαλε σημαντικά στην προσπάθεια αναστροφής του αντιαναπτυξιακού κλίματος στο εσωτερικό της χώρας, αλλά παράλληλα προκάλεσε και ορισμένα ερωτήματα σχετικά με το περιεχόμενό της.

    Η κυβερνητική ανακοίνωση αναφερόταν σε επένδυση μονάδας LNG και τερματικού σταθμού για τη μεταφορά LNG στο λιμάνι του Αστακού και μάλιστα εξαγωγικού χαρακτήρα, αφού τόσο η ενέργεια που θα παράγεται όσο και το αέριο που θα φτάνει εκεί θα μεταφέρονται μέσω δύο ακόμη έργων, ενός υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου κι ενός υποθαλάσσιου ηλεκτρικού καλωδίου, στην αγορά της Ιταλίας. Τα πρώτα ερωτήματα που διατυπώθηκαν συνδέονταν με τα κίνητρα του Κατάρ να επενδύσει στην Ελλάδα για να εξάγει σε μια άλλη αγορά και όχι να επενδύσει απευθείας στην ίδια, όπου μάλιστα διαθέτει ήδη τέρμιναλ LNG ανεβάζοντας σημαντικά το κόστος του έργου και μειώνοντας αντιστοίχως την απόδοσή του.
    Ο δε νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας κ. Σώκος στην ομιλία του στο Νομαρχιακό Συμβούλιο που ενέκρινε το σχέδιο, απέφυγε επίσης επιμελώς να κατονομάσει το καύσιμο και αναφέρθηκε σε «LNG ή όπως άλλο οριζόμενο αέριο». Προς τι όμως αυτή η «αποστασιοποίηση»;

    Ασφαλής απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν έχει δοθεί ακόμα.

    Το Κατάρ ως χώρα παραγωγός διαθέτει μεγάλες ποσότητες LPG και αναζητεί τρόπους διάθεσής του. Το γεγονός αυτό εξηγεί και το ενδιαφέρον για την επένδυση της μονάδας στον Αστακό, ισχύος άνω των 1.000 MW. Για τις ανάγκες της μονάδας εκτιμάται ότι θα πραγματοποιούνται περί τα 50 δρομολόγια ετησίως ειδικών δεξαμενόπλοιων από το Κατάρ, που θα εκφορτώνουν σε ειδικές εγκαταστάσεις αποθήκευσης που θα γίνουν στον Αστακό. Το επενδυτικό ενδιαφέρον του Κατάρ, ενώ εμφανίσθηκε να διευρύνεται, εκτός του τέρμιναλ LNG, μέχρι και σε μονάδα παραγωγής άλγης, που θα αξιοποιεί το CO2 από την καύση του LPG, προς το παρόν φαίνεται να περιορίζεται μόνο στη μονάδα LPG. Aίτηση στις αρμόδιες αδειοδοτικές αρχές δεν έχει κατατεθεί για κανένα άλλο έργο, ενώ ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ Abdullah bin al Attiyah εμφανίζεται, σύμφωνα με δημοσίευμα στην ιστοσελίδα του Energy Intelligence που εξειδικεύεται σε θέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, να δηλώνει στις 23 Ιουνίου ότι η κρατική εταιρεία της χώρας του ενδιαφέρεται να αποκτήσει μερίδιο στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο LPG που σχεδιάζεται στην Ελλάδα, όχι όμως να επενδύσει σε τέρμιναλ LNG.

    Το τοπίο κατά συνέπεια παραμένει ως προς αυτό το σημείο θολό. Από τις 20 Μαΐου που η ΡΑΕ σε χρόνο-ρεκόρ ενέκρινε την άδεια κατασκευής της μονάδας δεν έχει σημειωθεί καμία πρόοδος. Η αρμόδια υπουργός ΠΕΚΑ, που από την αρχή κράτησε αποστάσεις από το έργο, ανέθεσε μελέτη στη ΔΕΠΑ για την επικινδυνότητα της μονάδας στην οποία θα στηριχθεί για την έκδοση της διυπουργικής απόφασης που απαιτείται για τη χρήση του καυσίμου στη ΝΑΒΙΠΕ Αστακού. Η μελέτη αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί περί τα τέλη Αυγούστου. Την αίτηση για άδεια δύο μονάδων ηλεκτροπαραγωγής συνολικής ισχύος 1.010 MW κατέθεσε η κοινοπραξία «Astakos Power Plan Concorctium». Το συνολικό κόστος της επένδυσης υπολογίζεται στα 800 εκατ. ευρώ και θα καλυφθεί σε ποσοστό 70% από δανεισμό. Με την κατάθεση της αίτησης, πάντως, επιβεβαιώθηκε ότι το καύσιμο είναι LPG και όχι LNG.

    Η θολούρα που επικρατεί γύρω από την επένδυση του Κατάρ ερμηνεύει και την κυβερνητική μεταστροφή από την αρχική ευφορία στον σκεπτικισμό. Περισσότερο φως στην υπόθεση ίσως ρίξει η αναμενόμενη μέσα στον Iούλιο επίσκεψη του κ. Αttiya στην Αθήνα, με αντικείμενο την πορεία της επένδυσης.

    kathimerini.gr

    Reply

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *