Θεσσαλονίκη:Με ρυθμούς χελώνας τα έργα υποδομής


ΤΟΥ ΤΑΣΟΥ ΤΑΣΙΟΥΛΑ

Σε αγώνα δρόμου πρέπει να αποδυθούν οι νέες διοικήσεις των εποπτευόμενων φορέων από τα υπουργεία στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να καλύψουν το χαμένο έδαφος από την πολύμηνη καθυστέρηση στον ορισμό τους. Φορείς, όπως η Εγνατία οδός, το μετρό Θεσσαλονίκης, ο Οργανισμός Ρυθμιστικού, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και ο ΟΣΕ απέκτησαν διοικήσεις τους τελευταίους μήνες, με αποτέλεσμα μια σειρά από υποδομές ακόμη και δρομολογημένες να μείνουν πίσω.

Ζητήματα σημαντικών έργων πρέπει να επανεξεταστούν από τις νέες διοικήσεις και είτε να προωθηθούν για ένταξή τους σε κάποιο χρηματοδοτικό μέσο είτε ακόμη και να ανατραπούν για να γίνει…

… επαναδιαβούλευσή τους. Ολες οι νέες διοικήσεις θεωρούν πως μπορούν σε σύντομο διάστημα να ολοκληρώσουν την ενημέρωση και τα… διαδικαστικά και να περάσουν σε έργο. Ωστόσο, οι εκκρεμότητες δεν είναι λίγες και τα χρονοδιαγράμματα είναι πιεστικά. Περαιτέρω καθυστέρηση μάλιστα είναι πιθανό να οδηγήσει στις… καλένδες έργα που έχουν εξαγγελθεί και μέχρι σήμερα παραμένουν μόνο σχέδια επί χάρτου ή έργα που είναι σε εξέλιξη και πρέπει να ολοκληρωθούν.

Προαστιακός
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του προαστιακού σιδηροδρόμου της Θεσσαλονίκης. Οι προαστιακές συνδέσεις μετά τις απίστευτα μεγάλες καθυστερήσεις έχουν παραμείνει σε επίπεδο μελέτης και δεν έχει προχωρήσει ακόμη τίποτα. Με την παρούσα οικονομική κατάσταση του ΟΣΕ κανείς δεν μπορεί να βεβαιώσει εάν και πότε θα επανεξεταστούν οι συνδέσεις με Σίνδο (ΑΤΕΙ, ΒΙΠΕ), Αμφίπολη, Γιαννιτσά, Χαλκιδική, αεροδρόμιο κ.λπ.
Το κρίσιμο ζήτημα είναι τα κονδύλια που απαιτούνται για την προώθηση αυτών των συνδέσεων, καθώς το δημόσιο χρήμα έτσι κι αλλιώς είναι δυσεύρετο.

ΣΑΣΘ
Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης απέκτησε πριν από περίπου τρεις μήνες νέο προεδρείο (Φεβρουάριος). Μια σειρά από ζητήματα λόγω της… αναμονής έμειναν πίσω, παρότι υπηρεσιακά προωθήθηκαν. Τέτοια είναι η εφαρμογή σύγχρονης τηλεματικής σε όλο το δίκτυο του ΟΑΣΘ (πληροφόρηση πολιτών και παρακολούθηση στόλου και δρομολογίων), η αναδιάρθρωση και άλλων λεωφορειακών γραμμών, η μελέτη διασύνδεσής τους με το μετρό και η ολοκληρωμένη πρόταση για εισαγωγή της χρήσης φυσικού αερίου στα αστικά λεωφορεία.

Σημαντική είναι η καθυστέρηση δημιουργίας της νέας λεωφορειολωρίδας μήκους 700 μέτρων στην οδό Εθνικής Αντίστασης στο δήμο Καλαμαριάς (είσοδος Θεσσαλονίκης, από την οδό Μεγ. Αλεξάνδρου μέχρι την οδό Αιγαίου).
Καθυστέρηση παρατηρείται και στην ολοκλήρωση των διαδικασιών για την επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε όλο το νομό Θεσσαλονίκης. Ειδικότερα, στην επαρχία Λαγκαδά, όπου χιλιάδες κάτοικοι εννέα δήμων βιώνουν ακόμη συνθήκες συγκοινωνιακού αποκλεισμού.
Οι νέες λεωφορειακές γραμμές στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα (αναδιάρθρωση), αλλά και η εκκρεμότητα στο ωράριο των φορτοεκφορτώσεων στον κεντρικό δήμο Θεσσαλονίκης είναι θέματα που καθυστερούν και η νέα διοίκηση καλείται να επισπεύσει.

ΟΡΘ
Στον Οργανισμό Ρυθμιστικού, όπου ορίστηκε πρόεδρος πριν από μόλις ένα μήνα, υπάρχουν σε εκκρεμότητα τρία σημαντικά ζητήματα. Το πρώτο αφορά την ολοκλήρωση του έργου για την προστασία και ανάδειξη του Σέιχ Σου, που χρηματοδοτείται κι από το Ταμείο Συνοχής. Περιθώριο υπάρχει μέχρι το τέλος του έτους, όμως απαιτείται επίσπευση των έργων και απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων.
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα είναι η προώθηση του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου, το οποίο παρουσιάστηκε από την προηγούμενη διοίκηση τόσο του ΟΡΘ όσο και του -τότε- ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά παρέμεινε σε επίπεδο ολοκληρωμένης μελέτης. Το νέο Ρυθμιστικό πλέον θα πρέπει να μπει σε επαναδιαπραγμάτευση, καθώς ουσιαστικά το ανατρέπει ο «Καλλικράτης».
Το τρίτο ζήτημα είναι η ένταξη της μελέτης για την ανάπλαση της Περιφερειακής Τάφρου σε κάποιο χρηματοδοτικό μέσο. Πιθανολογείται πως αυτό θα είναι το ΕΣΠΑ, όπου υπάρχει άλλωστε και ως επιλέξιμη δράση οι αστικές αναπλάσεις, όμως, προς το παρόν, ουδείς γνωρίζει τι θα γίνει.

Μετρό
Η διοίκηση του μετρό της Θεσσαλονίκης ορίστηκε τις προηγούμενες μέρες, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι έχει τις αποφασιστικές αρμοδιότητες και συνεπώς και την ευθύνη για τις όποιες καθυστερήσεις.
Ομως, και με την καθυστέρηση στον ορισμό της διοίκησης στην Αθήνα, δυο μεγάλα θέματα εμφανίζουν σημαντική καθυστέρηση. Το ένα είναι οι μετροπόντικες. Και οι δυο μετρούν τουλάχιστον εξάμηνη ακινητοποίηση για διάφορα προβλήματα που δεν έχουν επιλυθεί ακόμη και αποτελούν εμπόδιο στη συνέχιση των εκσκαφών. Προβλήματα υπάρχουν και στα έργα ανά σταθμό.
Το άλλο πολύ μεγάλο ζήτημα είναι της επέκτασης του μετρό προς τα ανατολικά (Καλαμαριά). Μόλις πριν από δέκα μέρες ανακοινώθηκε πως η εκπόνηση των μελετών για την επέκταση της Καλαμαριάς δε θα γίνει με διαγωνισμό (παρότι είχε ήδη προκηρυχθεί τέτοιος), αλλά εσωτερικά από την επιβλέπουσα εταιρία, «προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος και χρήμα». Μόλις πριν από λίγες μέρες αποφασίστηκε μέρος της χρηματοδότησης του έργου να γίνει από το ΕΣΠΑ (εκχωρήθηκαν και τα σχετικά κονδύλια ύψους 268 εκατ. ευρώ).

Εγνατία
Προ τριμήνου ορίστηκε και η νέα διοίκηση της «Εγνατία Οδός ΑΕ». Η καθυστέρηση σε έργα των κάθετων αξόνων είναι πλέον εμφανής.Οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών είναι ακόμη υπό δημοπράτηση, καθώς ένας μόνον κατασκευάζεται (Πλάτανος Ημαθίας) και οι άλλοι… θα δημοπρατηθούν. Τώρα, ύστερα από αναμονή έξι μηνών, άρχισε η δρομολόγηση πολύ σημαντικών έργων, όπως ο εξωτερικός περιφερειακός δακτύλιος, ο νέος ανισόπεδος κόμβος Κλειδίου (υπό ένταξη στο ΕΣΠΑ) και η περιφερειακή οδός της Αλεξανδρούπολης.
agelioforos

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *