Πώς θα διορθώσουμε τα λάθη στις φορολογικές δηλώσεις

Η προθεσμία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων έληξε. Όμως για χιλιάδες φορολογούμενους, που έσπευσαν να προλάβουν τις ημερομηνίες κακήν…

κακώς, ξεκινάει νέος Γολγοθάς. Η διόρθωση των λαθών. Το ίδιο ισχύει και για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι έχουν παραλάβει «φουσκωμένα» εκκαθαριστικά επειδή δεν επιμελήθηκαν την εικόνα της περιουσίας τους στο Ε9. Ποια είναι όμως η διαδικασία για τη διόρθωση;

Το υπουργείο Οικονομικών έχει υποσχεθεί ότι θα ανοίξει εφαρμογή για την υποβολή ηλεκτρονικών τροποποιητικών δηλώσεων έτσι ώστε οι φορολογούμενοι να αποφύγουν την επίσκεψη στη ΔΟΥ. Προς το παρόν αυτό δεν έχει γίνει, αν και ο αρμόδιος γενικός γραμματέας υπόσχεται ότι η εφαρμογή θα ανοίξει εντός των ημερών. Αν κάποιος δεν θέλει να περιμένει την… τεχνολογία, πρέπει να ακολουθήσει τη χειρόγραφη διαδικασία που προβλέπει:
– Συμπλήρωση του Ε1 με τα καινούργια δεδομένα που τροποποιούνται
– Συγκέντρωση των δικαιολογητικών που να επιβεβαιώνουν τα αναγραφόμενα στο Ε1
– Σύνταξη μιας αίτησης στην οποία να αναγράφεται για ποιο λόγο υποβάλλεται η τροποποιητική δήλωση (π.χ. προσθήκη τάδε ποσού στον κωδικό τάδε κ.λπ.). Η υποβολή της αίτησης είναι προαιρετική.
Αν η εκκαθάριση της αρχικής δήλωσης δεν έχει ολοκληρωθεί, ο υπάλληλος της εφορίας ναι μεν θα παραλάβει την τροποποιητική δήλωση, αλλά δεν θα προχωρήσει στη νέα εκκαθάριση. Καλό λοιπόν θα είναι να απευθυνθείτε στην αρμόδια ΔΟΥ μετά την οριστική εκκαθάριση της αρχικής –ηλεκτρονικά υποβληθείσας– φορολογικής σας δήλωσης, προσκομίζοντας εκτυπωμένο αντίγραφό της.
Τροποποιητική δήλωση Ε9
Και για την τροποποίηση των εκκαθαριστικών του ΦΑΠ ετών 2011 και 2012, το υπουργείο Οικονομικών έχει υποσχεθεί ότι θα ενεργοποιήσει ηλεκτρονική εφαρμογή, κάτι που αναμένεται να συμβεί εντός της εβδομάδας. Σε κάθε περίπτωση, ο φορολογούμενος έχει στη διάθεσή του τέσσερις μήνες προκειμένου να προχωρήσει στη διόρθωση των λαθών. Αν κάποιος δεν θέλει να περιμένει, θα πρέπει να συγκεντρώσει τα συμβόλαια των ακινήτων και να προχωρήσει στη σύνταξη καινούργιου εντύπου Ε9 για τα αντίστοιχα έτη όπου υπάρχει το λάθος. Αν το λάθος έχει γίνει στο ΦΑΠ του 2011, θα πρέπει να υποβληθεί το Ε9 όπου θα αποτυπώνεται η ακίνητη περιουσία κατά την 1/1/2011.
Προσοχή: τα λάθη του Ε9 –ειδικά αν είναι εις βάρος σας– θα πρέπει να τα διορθώσετε εντός του τετραμήνου, καθώς αν παρέλθει η ημερομηνία, δεν είναι βέβαιο ότι θα μπορέσετε να διεκδικήσετε πίσω το φόρο που σας καταλογίστηκε λόγω του λάθους.

Το crash test της απελπισίας για τις δόσεις της εφορίας
Το μη χείρον καλείται να επιλέξει ο φορολογούμενος στην περίπτωση που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην υποχρέωση καταβολής των αλλεπάλληλων φόρων που πέφτουν στην πλάτη του. Και αυτό αφορά και στην καταβολή του φόρου εισοδήματος που προκύπτει από τα εισοδήματα που μόλις δηλώσαμε, αφού δεν αναμένεται να αυξηθεί ο αριθμός τους πέραν του τέλους του 2013, δηλαδή σε δύο διμηνιαίες δόσεις.

Έτσι ο φορολογούμενος έχει να επιλέξει ανάμεσα στο να ζητήσει ρύθμιση οφειλών από την εφορία και, από την άλλη, να πληρώσει το χρέος με την πιστωτική του κάρτα. Τι είναι προτιμότερο; Δείτε το crash test της… απελπισίας.
Με την ένταξη στη ρύθμιση της εφορίας, ο φορολογούμενος αποκτά το δικαίωμα να πληρώσει την οφειλή του σε 12 μηνιαίες δόσεις. Ωστόσο, οι δόσεις δεν θα είναι άτοκες, καθώς το υπουργείο Οικονομικών αυτόματα θα υπολογίσει προσαυξήσεις πριν κάνει τους υπολογισμούς για να βγάλει τη μηνιαία δόση, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 15 ευρώ. Έτσι, φορολογούμενος που οφείλει 1.072 ευρώ στην εφορία, με το που θα καταθέσει την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση, θα φορτωθεί με προσαυξήσεις 49,96 ευρώ και το χρέος του θα διαμορφωθεί στα 1.122,02 ευρώ (σ.σ. το παράδειγμα είναι συγκεκριμένο και προέρχεται μέσα από το σύστημα ρύθμισης οφειλών του Taxis) και η μηνιαία δόση θα διαμορφωθεί στα 93,56 ευρώ. Υπάρχει και η δυνατότητα πληρωμής της οφειλής σε 24 δόσεις, αλλά αυτό αφορά μόνο χρέη τα οποία προήλθαν από έκτακτη αιτία. Το χαρακτηρισμό (δηλαδή το αν η οφειλή προέρχεται από έκτακτη αιτία ή όχι) τον κάνει αυτόματα το σύστημα Taxis, οπότε δεν υπάρχουν περιθώρια διαφορετικών ερμηνειών. Βέβαια, το ζήτημα ένταξης στη ρύθμιση δεν είναι τόσο απλό.

Τι πρέπει να κάνει ο ενδιαφερόμενος

Όποιος αποφασίσει να μπει στη διαδικασία θα πρέπει:
1. Να δηλώσει το μηνιαίο του εισόδημα
2. Να δηλώσει τα μηνιαία του έξοδα (σ.σ. αν τα έξοδα υπερβαίνουν τα έσοδα ή αν από τα έσοδα δεν μένει υπόλοιπο για να πληρώνεται και η δόση της εφορίας, η ρύθμιση δεν προχωράει)
3. Να δηλώσει το πιθανολογούμενο μελλοντικό του εισόδημα (!)
4. Να υποβάλει ηλεκτρονική υπεύθυνη δήλωση, με την οποία θα αποκαλύπτει περιουσιακά στοιχεία που δεν αποκαλύπτονται στα έντυπα της εφορίας (Ε1, Ε9)
5. Να δηλώσει τους αριθμούς IBAN όλων των τραπεζικών λογαριασμών που έχει στην κατοχή του
6. Να δηλώσει αν έχει μετοχές, ομόλογα, έργα τέχνης, συλλογές
7. Να αποκαλύψει τον τραπεζικό λογαριασμό μέσω του οποίου θα πληρώνεται η δόση της ρύθμισης με πάγια εντολή.
Με λίγα λόγια, όποιος ενταχθεί στη ρύθμιση πρέπει να αποκαλύψει τα πάντα στην εφορία. Και αν δεν πάει κάτι καλά με τη ρύθμιση; Και αν στο μέλλον προκύψουν νέες οφειλές, στις οποίες ο φορολογούμενος δεν θα έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί; Η εφορία θα γνωρίζει πού ακριβώς να ψάξει για να εισπράξει τα οφειλόμενα, κάτι που σημαίνει ότι ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για κατασχέσεις μισθών ή και καταθέσεων. Ποιο είναι το (μοναδικό ίσως) πλεονέκτημα της ρύθμισης; Ότι υπάρχουν πολλές πιθανότητες ένταξης, εφόσον βέβαια πληρούνται οι προϋποθέσεις (σ.σ. το εισόδημα να καλύπτει και τη δόση κ.λπ.). Αντίθετα, οι τράπεζες δεν πρόκειται να ρυθμίσουν απολύτως τίποτα, αν δεν υπάρχει το υπόλοιπο στην πιστωτική κάρτα.

Του Νίκου Σαμοΐλη

http://www.tokarfi.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *