Καμαρώστε τους μεγαλο-διαφημιστές!

του Παναγιώτη A. Μπόμη

Ολόκληρο το σύστημα των ΜΜΕ (τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, εφημερίδες, περιοδικά, ηλεκτρονικός Τύπος – sites και portals) έχει διαβρωθεί και σαπίσει από την ανεξέλεγκτη πια βουλιμία των διαφημιστικών εταιρειών που δίνουν «διαφημιστικά πακέτα», παίρνοντας απίθανα «ανταλλάγματα» (αφορολόγητα ποσά) από τα μέσα που τους πουλάνε χρόνο (τηλεοράσεις – ραδιόφωνα) και….
χώρο (έντυπα, ηλεκτρονικές εφημερίδες)

Το newsbomb τολμά από σήμερα να ανοίξει το σκοτεινό φάκελο της αθέατης πλευράς των διαφημιστικών εταιρειών στην Ελλάδα, που εκμεταλλευόμενες την οικονομική κρίση καναλιών και εντύπων μπορούν και επιβάλουν:
ποια τηλεοπτικά προϊόντα μπαίνουν στα ελληνικά σπίτια (σήριαλ, ριάλιτι, παιχνίδια, σόου, μεσημεριανά σκουπίδια κ.λπ.),
ποια πρόσωπα πρέπει να παρουσιάζουν εκπομπές κατά τα γούστα των διαφημιστών,
ποιας ποιότητας ενημέρωση πρέπει να προσφέρεται από τα κανάλια (με κεντρικό τους στόχο τα δελτία ειδήσεων),
ποιες μεγάλες εταιρείες και τράπεζες απαγορεύεται να “ακουμπάνε” τα κανάλια γιατί είναι οι μεγάλοι πελάτες (και οι μεγάλοι προστατευόμενοι) των διαφημιστών.

Το σύστημα των «επιστροφών-εκπτώσεων» έχει εξελιχθεί στη μεγαλύτερη μάστιγα για την επιβίωση των ΜΜΕ, την αντικειμενική ενημέρωση του πολίτη και αποτελεί πλέον το μεγάλο όπλο μιας αφόρητα πιεστικής –στα όρια ενός οιονεί εκβιασμού- συμπεριφοράς των διαφημιστών σε βάρος των ΜΜΕ. Στη «διαφημιστική αγορά» είναι γνωστή η καθιερωμένη ταρίφα των «επιστροφών-εκπτώσεων», ένα σύστημα που έχουν καθιερώσει με το έτσι θέλω οι διαφημιστές από το 1990 που άρχισαν να ανθίζουν τα ιδιωτικά κανάλια και ραδιόφωνα και στηρίζεται στο δόγμα: Σου δίνω ένα διαφημιστικό πακέτο της τάδε τράπεζας ύψους 500.000 ευρώ για ένα χρόνο, θα μου επιστρέψεις το 40% ή θα μου δώσεις αντίστοιχο τηλεοπτικό χρόνο (αξίας του 40% των 500.000 ευρώ) να διαφημίζω άλλο πελάτη μου χωρίς να σου πληρώνω τίποτα. Από απόλυτα αξιόπιστες πηγές που γνωρίζουν καλά πώς διαμορφώνεται η ταρίφα για τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες και τα λεγόμενα media shops που μοιράζουν τα διαφημιστικά πακέτα στα κανάλια διατυπώνονται τα ακόλουθα ερωτήματα:
Αληθεύει ότι η ΒΒDΟ GROUP GREECE (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Τάσος Πράσινος) απαιτεί «επιστροφές» 35-40 % επί της συνολικής αξίας του ποσού που εμφανίζεται να πληρώνει στο κανάλι για το διαφημιστικό πακέτο;
Αληθεύει ότι η ΒΟLD OGILVY (διευθύνων σύμβουλος Θόδωρος Κοτιώνης) απαιτεί «επιστροφές-εκπτώσεις» 45% ή αντίστοιχο τηλεοπτικό χρόνο του 45% της αξίας του διαφημιστικού πακέτου;
Αληθεύει ότι η FORTUNE (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Βασίλης Προβελεγγιάδης) συμπληρώνει την «τριάδα» αυτή, των πιο σκληρών διαφημιστικών ως προς το επίπεδο των επιστροφών, που σπρώχνουν την «αγορά» αυτή προς τα πάνω;
Αληθεύει ότι η υπάρχει μια ομάδα οκτώ από τις σημαντικότερες διαφημιστικές που κινούνται στις επιστροφές λίγο πιο χαμηλά από τις προηγούμενες, στη ζώνη 18-22%, αλλά παρά ταύτα παραπάνω από το διπλάσιο νόμιμο όριο; Αληθεύει ότι η ομάδα αυτή απαρτίζεται από τις ακόλουθες εταιρείες:

1. LEO BURNETT: επικεφαλής ο παλαιός διαφημιστής Π. Βενέτης.
2. MC CANN: απευθείας πολυεθνική, με τον Σ. Βάτση διαχειριστή.
3. SPOT THOMSON: επικεφαλής οι Χρ. Κερασιώτης και Δ. Μαύρος –πρόκειται για το έτερον ήμισυ της ΒOLD στους κρατικούς λογαριασμούς (οι δύο εταιρείες διατηρούν και κοινό media shop), με μόνιμο πελάτη τη Ν.Δ.
4. DDB: της οικογένειας Παπαπολύζου, από τις πιο «παραδοσιακές» στο χώρο στην Ελλάδα.
5. ASHLEY & HOLMES: επικεφαλής ο Μάκης Σεριάτος.
6. ΛΕΟΥΣΗΣ: της ομώνυμης οικογένειας που την ίδρυσε και τη διαχειρίζεται.
7. UPSET: με διευθύνοντα και κυρίαρχο πρόσωπο τον Γ. Κακουλίδη, και
8. PUBLICIS: γαλλικής ιδιοκτησίας, με πελάτες τις σπουδαιότερες πολυεθνικές γαλλικής προέλευσης.
Διαχωρίζουμε μια εταιρεία από την αρχή. Τη CIVITAS του Γ. Φλέσσα και θα μας θυμηθείτε « γιατί» στην πορεία. Πρόκειται για μια διαφορετική εταιρεία, χωρίς την κλασική δομή των υπολοίπων, η οποία μάλιστα διεκδικεί μειωμένες επιστροφές σε σχέση με τις «ανταγωνίστριές» της. Βρίσκεται διαρκώς παρά την εξουσία, χάρη στις ειδικές σχέσεις Φλέσσα. Πού οδηγούν αυτές; Λόμπυ; Σχέσεις με κέντρα του εξωτερικού;

Το πνεύμα και το γράμμα του νόμου 2328/95 που διέπει τις διαφημιστικές εταιρείες υιοθετούν την έκφραση επιβράβευση μέχρι του 9,9%. Ο σαρκασμός μιας λέξης που μπορεί και πρέπει να οδηγήσει σε οριστικά συμπεράσματα:

1. Είναι επιβράβευση το χαράτσι των διαφημιστικών στα μέσα;
2. Τηρείται το όριο και όταν δεν τηρείται πόσα χρήματα διαχειρίζονται, με ποιον τρόπο και από ποιους πάτρονες (προς ποιόν και γιατί);
3. Και, στο τέλος-τέλος, παρανομούν όλοι, κάποιοι, πολλοί, λίγοι; (αλλά μη μας πείτε κανένας).
‘Ολα γίνονται χέρι με χέρι, φυσικά αποδείξεις δεν υπάρχουν και το σύστημα λειτουργεί ανενόχλητο εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια. Αυτό το άθλιο σύστημα συναλλαγών, στα όρια του νόμου (;) πιέσεων, φοροκλοπής (παρντόν, επιβράβευσης) και επιβολής των δικών τους νόμων στο τηλεοπτικό προϊόν που μπαίνει στα ελληνικά σπίτια, θα αποκαλύψει το newsbomb με μια μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα στα άδυτα των αδύτων και στα στρατηγεία των διαφημιστικών εταιρειών.

newsbomb.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

5 Comments

  1. Ανώνυμος

    Εδώ και χρόνια, λόγω αυτών των διαφημιστάδων ο τηλεθεατής σιχάθηκε την τηλεόραση και την έκλεισε. Εδώ και χρόνια είχε φανεί η λυσσασμένη απληστία τους (μέσω των άχρηστων και βρωμερών τους προιόντων που πρέπει ν΄ανεχόμαστε)και κατάντησε η τηλεόραση να είναι διαφημίσεις με ολίγον πρόγραμμα. Στό γυμνάσιο του 1985 όταν ακόμα υπήρχε η καθηγήτρια οικιακής οικονομίας, μας δίδασκε πως ότι πολυδιαφημίζεται είναι και σκάρτο και να το αποφεύγουμε, κι αυτό ακολουθούμε όσοι προσπαθούμε να είμαστε σκεπτόμενοι και με κριτική σκέψη.
    Έχουν και τα κανάλια την ευθύνη τους όμως και γι αυτό τώρα τιμωρούνται. Μας δικαιολογούνται ότι από αυτούς έχουν έσοδα κι από κει θα πληρωθούν. Εγώ όμως είμαι τηλεθεατής και δεν μ΄απασχολεί καθόλου από που θα πληρωθούν. Δεν ανοίγω την τηλεόραση ούτε για τα μεταλλαγμένα της βιομηχανίας ούτε για τα κινητά και τις τράπεζες με τα οποία προσπαθούν να μου κάνουν
    πλύση εγκεφάλου για να οικονομάνε.
    Φτιάξτε τα κανάλια απ΄την αρχή με ανθρώπους με ήθος και ευθύνη στο τι παρουσιάζουν ιδιαίτερα σε νέους και μικρά παιδιά κι αν μας πείσετε θα το σκεφτούμε να ξανανοίξουμε την τηλεόραση κι όχι το σκουπιδόκουτο που την καταντήσατε όλοι μαζί.
    Κ.Π.

    Reply
  2. Ανώνυμος

    96 ΩΡΕΣ ΔΙΧΩΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ(εκτός και εάν συμβεί κάτι το
    συνταρακτικό και τα αδηφάγα κανάλια προλάβουν το λίθο βαλέτω).
    ΡΕ ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΑΦΥΠΝΗΣΤΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΟ
    ΛΗΘΑΡΓΟ, 96 ΩΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΜΜΕ.
    ΡΕ ΜΠΑΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΟ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ
    ΚΑΙ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΕΠΙΜΕΛΩΣ(αφήνουν και κάνα φώς, γιατί άραγε;).
    ΝΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΩ ΛΟΙΠΟΝ.
    ΔΕ ΘΑ ΠΑΩ ΜΑΚΡΙΑ,ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΑ ΤΡΩΜΕ ΤΟ ΑΓΓΟΥΡΙ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ(σημ. ο κύριος πρωθυπουργός σε εκπομπή τηλεοπτική,
    ετοποθετήτω ως τρισκατάρατη λύση)ΤΡΩΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΤΑ ΠΑΛΟΥΚΙ
    ΚΑΙ ΣΤΕΓΝΩΝΕΙ Η ΑΓΟΡΑ.
    ΞΑΦΝΙΚΑ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΘΕΛΗΣΗ ΜΑΣ
    Η ΟΧΙ (δε το ξέρω αυτό)ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ!!!
    Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΓΕΙΡΕΙ ΑΞΙΩΣΕΙΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ.
    ΤΑ ΣΚΟΠΙΑ ΜΑΣ ΤΑ ΕΧΟΥΝΕ ΠΡΗΞΕΙ.
    ΔΕ ΠΑΩ ΣΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΓΙΑΤΙ ΘΑ ΚΟΥΡΑΣΩ.
    ΚΑΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΠΑΜΕ ΚΑΛΑ,
    ΞΑΦΝΙΚΑ ΟΛΗ Η ΗΓΕΣΙΑ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ ΕΔΩ.
    ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΧΙΛΥΚΟΡΝΙΟ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑΣ
    ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΑΝΕ, GEORGE SOROS ΛΕΕΙ!!
    (εμένα προσωπικά μου θυμίζει τον κακό ήρωα κόμικς, τυχαίο; Δεν νομίζω!)
    ΑΔΕΛΦΙΑ ΕΧΩ ΤΗ ΤΑΠΕΙΝΗ ΓΝΩΜΗ ΟΤΙ ΚΑΤΙ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΟ
    ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ , ΣΤΟ ΕΘΝΟΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΦΥΠΝΗΣΤΟΥΜΕ..
    ΕΠΙΣΗΣ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Η ΑΠΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΜΜΕ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΧΝΩΣ
    ΚΑΙ ΔΟΛΙΩΣ ΠΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΗ.
    ΔΕ ΘΑ ΜΙΛΗΣΩ ΓΙΑ ΚΟΣΜΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ
    ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ(άλλωστε φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού)
    ΘΑ ΜΙΛΗΣΩ ΓΙΑ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ.
    Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΜΕ ΑΚΑΝΘΙΝΟ ΣΤΕΦΑΝΙ < Κύριε ελέησον ημάς>
    ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΦΑΝΕΡΩΘΕΙ ΜΕ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΤΡΟΠΟ.
    ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ; ΤΙ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΙ;
    ΑΔΕΦΙΑ ΕΜΕΙΣ ΕΙΜΑΣΤΕ Ο ΕΚΛΕΚΤΟΣ ΛΑΟΣ
    ΕΜΕΙΣ ΔΙΑΔΩΣΑΜΕ ΤΟ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΦΩΣ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ
    ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΙΩΝΙΩΣ.
    Ο ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΩΡΙΑ ΕΛΕΓΕ ,Ο ΘΕΟΣ ΕΧΕΙ ΒΑΛΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΓΑΦΗ ΤΟΥ , ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗ ΠΑΙΡΝΕΙ ΠΙΣΩ.
    ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΜΗΝ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΕΙ.
    ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΑΔΕΛΦΙΑ.

    Reply
  3. Ανώνυμος

    εαν ανατρεξετε πισω στο χρονο,απο το 1989 εως και το 2009 του καραμανλη jr.,ολοι οι πρωθυπουργοι μιλησαν για το χρεος!!!
    δεν ειμαι μαζι τους,δε τους εχω ψηφισει ποτε.
    εβλεπα ομως ενα ντοκυμαντερ εχθες το βραδυ (χρεοκρατια) και ειναι γεγονος!
    ειληκρινα λυπαμαι που το λεω,αλλα ειναι!
    συναμα λοιπον εκανα μια σκεψη η οποια αφορα το πολυ προσφατο παρελθον.ξαφνικα λοιπον,ακουγοντας εχθες το βραδυ και τον α.παπανδρεου,και το κ.μητσωτακη,και το κ.σημιτη αλλα και το καραμανλη jr.,να μιλανε για το χρεος και για αυστηρα μετρα που πρεπει να λαβουν,θυμηθηκα οταν ο αλογοσκουφης και ο παπαθανασιου λιγο πριν οδηγησουν τη χωρα σε εκλογες να μιλουν για σκληρα μετρα,τα τηλεοπτικα μεσα και το τυπο απο την αλλη να μιλουν για απανθρωπα μετρα λιτοτητας εκ μερος της κυβερνησης!!!!για ληστρικη επιδρομη στους εργαζομενους!!!!!!!!!
    επειτα μας εμφανισαν τον γιωργακη,που εκεινοι τον ονομασαν ετσι,ΓΙΩΡΓΟ!!! (και προσεχως ΓΕΩΡΓΙΟ ΤΟΝ ΜΕΓΑ!)να μας λεει λοιπον οτι λεφτα υπαρχουν,οτι δεν ειναι αναγκη επειγουσα να ληφθουν τετοια σκληρα μετρα κ.λ.π,κ.λ.π…ΤΥΧΑΙΟ ΔΕ ΝΟΜΙΖΩ!ετσι ομως χασαμε κυριοι διαφημηστες και προπαγανδιστες 1 χρονο!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    και αλλους 6 μηνες μεχρι το γιωργακη (ετσι εχει γραφτει το ονομα του στην ιστορια) να αντιληφθει οτι δεν υπαρχει σαλιο (κατα το κυριο Loverδο),πολυτιμος χρονος λοιπον γιατι;
    γιατι ετσι!!!!ανατρεχοντας λοιπον πισω στο παρελθον,θα θυμηθητε οτι καθε που πρωθυπουργος μιλουσε για το αληθινο χαλι της οικονομιας επεφτε απο τη κυβερνηση!!!
    δεν ειμαι υπερ τους,το ξαναλεω δεν τους εχω ψηφισει ποτε!ειναι ενοχοι εως θανατου!απλα αναφερω γεγονοτα που δε μπορει να ειναι τυχαια,παρα μονο καθοδηγουμενα!
    εχουν αμεριστη ευθυνη τα μμε και ολοι οσοι δραστηριοποιουντε γυρω απο αυτα!!!!!!!!!!
    δε μπορει να μας παρουσιαζουν σηριαλ με υδραυλικους,οι οποιοι κυκλοφορουν με κοστουμι.ουτε σηριαλ με νεους των 592€ που το μονο τους μελημα ειναι να ικανοποιησουν τα πουλια τους.ουτε κακοριζικα βραζιλιανικα και μιζερα τουρκικα για να λεμε "δοξα το θεο,καλα ειμαι εγω"…

    Reply
  4. Ανώνυμος

    "…Μου έλεγε ένας άνθρωπος ξεχωριστός που γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα, πως η πραγματικότητα σήμερα για τον λαό μας θυμίζει επιθανάτιο ρόγχο. Το ερώτημα είναι ποιός θα προλάβει πρώτος: Το διεθνές νομισματικό ταμείο ή η 4η τουρκική στρατιά;…"
    Το παρακάτω άρθρο γράφτηκε πριν από 7,5 σχεδόν χρόνια. Σε μιά εποχή που κυριαρχούσε το "εθνικό όραμα" των olympic games, των μεγάλων "ολυμπιακών έργων", της ψεύτικης ευημερίας των καρτών και των καταναλωτικών δανείων, του big brother και του ευρώ. Σε μιά εποχή που στα μάτια του "μέσου" νεοέλληνα τίποτα δεν προμήνυε την οικονομική κατάρρευση της χώρας και την κατοχή από το ΔΝΤ, μόλις 7 χρόνια μετά. Και όμως… Κάποιοι "ακραίοι" τα έλεγαν από τότε και -δυστυχώς- η σημερινή τραγική πραγματικότητα τους επιβεβαιώνει περίτρανα. Γιατί τα γραπτά μένουν…

    Reply

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *