Νέο χαράτσι σε καινούρια και μεταχειρισμένα Ι.Χ.


Αύξηση του φόρου πολυτελείας, όπως αυτός είχε αρχικά επιβληθεί στις 4 Μαρτίου, περιλαμβάνουν τα νέα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση. Στον φόρο πολυτελείας πλέον θα εμπίπτουν και φθηνότερα Ι.Χ., εργοστασιακής αξίας 15.000, ενώ αυξάνονται οι συντελεστές φορολόγησης. Δείτε παρακάτω την επιβάρυνση, όπως προκύπτει από τα παραδείγματα που δημοσιεύει το enet.gr, η οποία ξεπερνά σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και τις 9.000 ευρώ. Ακόμα περισσότερα Ι.Χ. θα επιβαρύνονται με τον φόρο πολυτελείας έπειτα από τις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή.
Ειδικότερα σε σχέση με την προηγούμενη διάταξη του Μαρτίου, …

… επιβαρύνονται τα καινούρια Ι.Χ. από εργοστασιακή αξία 15.000 ευρώ αντί για 17.000, δηλαδή ακόμη και σε κάποιες περιπτώσεις αυτοκίνητα με αξία αγοράς 25.000 ευρώ. Όσον αφορά στα μεταχειρισμένα Ι.Χ. επιβαρύνονται όσα έχουν εργοστασιακή αξία από 11.000 ευρώ έναντι 10.000 ευρώ που ίσχυε.

Σημαντική αλλαγή είναι αυτή που αφορά στους συντελεστές του φόρου πολυτελείας. Ναι μεν εξακολουθούν να υπάρχουν τρεις κατηγορίες Ι.Χ., αλλά αντί για 10%, 20% και 30% οι συντελεστές του φόρου γίνονται 10%, 30% και 40%.

O φόρος επιβάλλεται ανάλογα με την εργοστασιακή αξία και με το εάν το Ι.Χ. αγοράζεται καινούριο η μεταχειρισμένο. Στον παρακάτω πίνακα στην πρώτη στήλη φαίνεται η εργοστασιακή αξία, πάνω στην οποία επιβάλλεται ο φόρος, στην δεύτερη η αξία αγοράς και στις υπόλοιπες το ποσοστό και το ποσό του φόρου.

Kαινούρια Ι.Χ.
Εργοστασιακή αξία Αξία αγοράς Ποσοστό φόρου
Επιβάρυνση
στην τιμή
προσεγγιστικά(ευρώ)

15-20.000 25-40.000 10% 1.500-2.000
20-28.000 40-58.000 30% 6.000-8.400
28.000 και πάνω 58.000 και πάνω 40% 11.200 και πάνω
Παραδείγματα φόρου:

α)Έστω ότι αγοράζω αμάξι αξίας 25.000 ευρώ με εργοστασιακή αξία 15.500.
Η τιμή του θα επιβαρυνθεί με 15.500*10%=1.550 ευρώ και θα γίνει 26.550.
β)Έστω ότι αγοράζω ένα Ι.Χ. 47.000 ευρώ, με εργοστασιακή αξία 23.000 ευρώ.
Ο φόρος που επιβάλλεται στην τιμή είναι 30% Χ 23.000=6.900 ευρώ. Η νέα τιμή αγοράς γίνεται (47.000+6.900)=53.900 ευρώ

Σημειώνεται ότι η τιμή του Ι.Χ. με την πρώτη επιβολή του φόρου πολυτελείας ήταν 51.600 άρα προκύπτει περαιτέρω επιβάρυνση 2.300 ευρώ από την αύξηση του συντελεστή για τον φόρο πολυτελείας.
Παράδειγμα για την επιβάρυνση του ΦΠΑ :

Επιβάρυνση προκύπτει πλέον και στα Ι.Χ. από την αύξηση του ΦΠΑ κατά 2 μονάδες.
Έστω Ι.Χ. που μέχρι σήμερα κόστιζε 10.000 ευρώ. Πριν θα κόστιζε 11.900 ευρώ με το ΦΠΑ, ενώ από αύριο 12.100. Η πρόσθετη επιβάρυνση είναι 200 ευρώ.

Μεταχειρισμένα Ι.Χ.
Εργοστασιακή αξία Αξία αγοράς Ποσοστό φόρου Επιβάρυνση

στην τιμή

προσεγγιστικά (ευρώ)

11-14.000 18-28.000 10% 1.100-1.400
14-19.000 28-38.000 30% 4.200-5.700
19.000 και πάνω 38.000 και πάνω 40% 7.600 και πάνω
Σημειώνεται ότι η εργοστασιακή αξία των μεταχειρισμένων υπολογίζεται ως ακολούθως ανάλογα με την “ηλικία” τους, συγκριτικά με την αρχική τιμή.
α) Για τον πρώτο χρόνο, η μείωση θα ανέρχεται σε 1,30% για κάθε μήνα κυκλοφορίας.
β)Για το δεύτερο χρόνο, η μείωση θα ανέρχεται σε 0,70% για κάθε μήνα κυκλοφορίας.

γ)Για τον τρίτο χρόνο, η μείωση θα ανέρχεται σε 0,50% για κάθε μήνα κυκλοφορίας.
δ)Για τα πέντε επόμενα χρόνια, η μείωση θα ανέρχεται σε 0,40% για κάθε μήνα κυκλοφορίας.
ε)Για τα τρία επόμενα χρόνια, η μείωση θα ανέρχεται σε 0,30% για κάθε μήνα κυκλοφορίας.
στ)Για τα δύο επόμενα χρόνια, η μείωση θα ανέρχεται σε 0,20% για κάθε μήνα κυκλοφορίας και
η)Για τα επόμενα χρόνια, η μείωση θα ανέρχεται σε 0,10% για κάθε μήνα κυκλοφορίας.

Παράδειγμα υπολογισμού αξίας:

Έστω ότι αγοράζετε μεταχειρισμένο Ι.Χ. 2 ετών και 6 μηνών , αρχικής εργοστασιακής αξίας 30.000 ευρώ.
Μείωση για τον πρώτο χρόνο: 1,3% Χ 12 =15,6%
Μείωση για τον δεύτερο χρόνο: 0,7% Χ 12 =8,4%

Μείωση για τον τρίτο χρόνο : 0,5% Χ 6 = 3%.
Συνολική μείωση = 27% άρα η νέα αξία είναι 30.000 ευρώ – (30.000 Χ 27%)= 21.900
Σημειώνεται πως η αναπροσαρμογή των τιμών ισχύει από 03/05/2010.
Ποια οχήματα εξαιρούνται του φόρου πολυτελείας
Όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο του υπουργείο από το φόρο πολυτελείας εξαιρούνται:

• τα επιβατικά αυτοκίνητα που προορίζονται να κυκλοφορήσουν ως δημόσιας χρήσης, τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα, τα ασθενοφόρα, οι νεκροφόρες, τα οχήματα μεταφοράς κρατουμένων(κλούβες), καθώς και τα αυτοκίνητα οχήματα με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους της Δασμολογικής Κλάσης 87.03 της πρώτης και δεύτερης υποπερίπτωσης της περίπτωσης ε) της παραγράφου 1 του άρθρου 123 του ν. 2960/01.

• τα επιβατικά αυτοκίνητα που παραλαμβάνονται από παραπληγικούς αναπήρους και αναπήρους με αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό κάτω άκρων, στις περιπτώσεις όπου από τις κείμενες διατάξεις προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για επιβατικά αυτοκίνητα κυλινδρισμού κινητήρα άνω των 1.650 κυβικών εκατοστών. Τονίζεται όμως ότι “Για τα αυτοκίνητα του προηγούμενου εδαφίου που παραλαμβάνονται με απαλλαγή από το φόρο πολυτελείας και αποδεσμεύονται από το καθεστώς απαλλαγής του τέλους ταξινόμησης πριν από την παρέλευση του κατά περίπτωση ισχύοντος ως προς το τέλος ταξινόμησης περιοριστικού διαστήματος, εισπράττεται ο φόρος πολυτελείας που αναλογεί”.

Αναλυτικά οι φόροι που επιβάλλονται και το πώς επηρεάζουν την τιμή των Ι.Χ. παρουσιάζονται παρακάτω. Αξίζει να αναφερθεί βέβαια πως ανατιμήσεις θα υπάρχουν σε όλα τα Ι.Χ., καθώς η αξία τους επηρεάζεται από την αύξηση στον ΦΠΑ κατά δύο μονάδες.Ο φόρος πολυτελείας ανακοινώθηκε ότι επιβάλλεται στα επιβατικά της δασμολογικής κλάσης 8703 και στα Jeep της 8704. Οι δασμολογικές αυτές κλάσεις περιλαμβάνουν:

8703: Επιβατικά αυτοκίνητα και άλλα αυτοκίνητα οχήματα που είναι κατασκευασμένα κυρίως για τη μεταφορά προσώπων, στα οποία περιλαμβάνονται και τα οχήματα τύπου break και τα αγωνιστικά οχήματα, οχήματα ειδικά κατασκευασμένα για να μετακινούνται πάνω στο χιόνι, ειδικά οχήματα για τη μεταφορά προσώπων πάνω στα γήπεδα του γκολφ και παρόμοια οχήματα άλλα οχήματα, με παλινδρομικό εμβολοφόρο κινητήρα με ανάφλεξη με ηλεκτρικούς σπινθήρες άλλα οχήματα, με εμβολοφόρο κινητήρα με ανάφλεξη με συμπίεση (ντίζελ ή ημιντίζελ)

8704: Αυτοκίνητα οχήματα για τη μεταφορά εμπορευμάτων;

Όσον αφορά τα επιβατικά Ι.Χ. της κλάσης 87.03 (όπως εξηγείται παραπάνω) τα οποία έχουν επιδιορθωθεί, η αξία τους για την επιβολή του φόρου υπολογίζεται ως εξής:
α)Η εργοστασιακή αξία του οχήματος πριν επιδιορθωθεί – βελτιωθεί
β)Η αξία του κόστους διασκευής χωρίς το ΦΠΑ

Γιώργος Καράμπελας enet

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *