Έλεγχος σε στυλ FBI στους μεγαλοεργολάβους για τις αναθέσεις έργων

Με τη μέθοδο των ταυτόχρονων ανακρίσεων, κάτω από ασφυκτική πίεση και απανωτές ερωτήσεις, τοποθετούμενοι σε διπλανά αλλά χωρίς μεταξύ τους επικοινωνία δωμάτια και κάτω από συνθήκες πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα αυστηρότητας, εξετάζουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού τους μεγαλύτερους εργολάβους δημοσίων έργων της χώρας.

Δύο χρόνια μετά την αστυνομικού τύπου επιδρομή των εκπροσώπων της Ανεξάρτητης Αρχής στα γραφεία των έξι μεγαλύτερων κατασκευαστικών εταιρειών της χώρας (Ακτωρ ΑΤΕ, Μοχλός, ΑΕΓΕΚ, JP ΑΒΑΞ, INTRAKAT, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) αλλά και των δύο θεσμικών φορέων του κλάδου (ΣΤΕΑΤ και ΣΑΤΕ), όπως αναφέρει εφημερίδα σε καθημερινή πλέον βάση από τα τέλη Ιανουαρίου και με εντατικούς ρυθμούς καλούνται τόσο οι διευθύνοντες των εταιρειών όσο και οι μεγαλομέτοχοί τους προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις για συμπράξεις, ενδεχόμενες συστάσεις καρτέλ και άλλες τυχόν παράνομες ενέργειες. Πρόκειται για πρόσωπα με μεγάλη κοινωνική επιφάνεια και πολιτικές διασυνδέσεις, τα οποία όμως τώρα αναγκάζονται να βρεθούν σε θέση άμυνας και να απολογούνται στην ελέγχουσα αρχή.

Ανακρίσεις με όλη τη σημασία της λέξης

Ολοι οι εμπλεκόμενοι καλούνται ακριβώς την ίδια ώρα, απομονώνονται μεταξύ τους σε ξεχωριστά γραφεία ώστε να μην έχει δυνατότητα ο ένας να γνωρίζει τι απαντά ο άλλος και καταθέτουν.

Με μια σειρά ανωμοτί καταθέσεων, παρουσία των νομικών υπερασπιστών εκ μέρους των έξι κατασκευαστικών ομίλων και κατόπιν αυτεπάγγελτης διαδικασίας, οι αρμόδιοι ανακριτές της Επιτροπής Ανταγωνισμού τοποθετούν τον κάθε επιχειρηματία απέναντί τους και με εισαγγελικό τρόπο ρωτούν όλους ακριβώς τα ίδια πράγματα αναφορικά με επικοινωνίες, email που ανταλλάχθηκαν σε σχέση με διαγωνισμούς μεγάλων έργων, ραντεβού που φάνηκε πως συμφωνήθηκαν, τα κριτήρια συμμετοχής σε διαγωνισμούς κ.ά.

Μάλιστα είναι πολλές οι φορές που επαναλαμβάνουν φωναχτά τις ίδιες ερωτήσεις ξανά και ξανά, προφανώς επειδή δεν λαμβάνουν πειστικές απαντήσεις. Στόχος είναι να υπάρξουν διασταυρώσεις και φυσικά κάποιοι εκ των εμπλεκομένων να σπάσουν ή να μπερδευτούν ανοίγοντας δρόμους στην έρευνα.

Η πίεση προς τους ελεγχόμενους ομίλους και φορείς είναι τόσο μεγάλη ώστε ορισμένοι επιχειρηματίες φέρονται να έχουν κληθεί ακόμα και πάνω από έξι συνεχόμενες φορές.

Χαρακτηριστικότερο όλων είναι το παράδειγμα της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, η διοίκηση της οποίας έχει σπάσει κάθε ρεκόρ ως προς τις προσελεύσεις για ανακρίσεις, προφανώς επειδή υπάρχουν ασάφειες που πρέπει να διευκρινιστούν, αλλά και άλλων ομίλων που επισκέφθηκαν τα γραφεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού τρεις, τέσσερις ή και πέντε συνεχόμενες φορές.

Στο στόχαστρο ο leader

Οπως και να ’χει, οι πρώτες πληροφορίες αναφέρονται σε ευρήματα που έχουν να κάνουν με τη δράση, τα έργα και τις ημέρες κυρίως των τριών μεγάλων γκρουπ στην αγορά, με έμφαση όμως στον κορυφαίο από άποψης τζίρων όμιλο. Ειδικότερα, πηγές τονίζουν ότι ο μεγαλύτερος παίκτης του κλάδου ελέγχεται για σειρά παραχωρήσεων και για τα έργα του σιδηροδρομικού άξονα Πατρών – Κορίνθου, με έμφαση στο τμήμα Τράπεζας – Πλατάνου, όπου υπήρξαν δύο ξεχωριστές δημοπρασίες και δόθηκαν ιδιαίτερα χαμηλές εκπτώσεις.

Ο έλεγχος ως προς τις εκπτώσεις είναι, όπως όλα δείχνουν, ένα σημείο που κυριολεκτικά καίει πολλούς, καθώς παρουσιάζονται συνεννοήσεις και πολύ χαμηλά ποσοστά εκπτώσεων, τα οποία -όλως τυχαίως;- συνεχώς κινούνται στα όρια του 15%-16%. Ειδική έρευνα έχει πραγματοποιηθεί, όπως μαθαίνουμε, και στην υπόθεση της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ΤΕΡΝΑ – JP ΑΒΑΞ αναφορικά με το φαινόμενο του bid rigging, του προκαθορισμού δηλαδή των εκπτώσεων. Επίσης, γίνεται έρευνα για σιδηροδρομικά έργα και το μετρό Θεσσαλονίκης, ένα έργο με μεγάλη χρηματοδότηση, με τα πρώτα αποτελέσματα να δείχνουν αξιοποιήσιμα ευρήματα. Παράλληλα οι έρευνες εστιάζουν το ενδιαφέρον τους σε δημοπρατήσεις έργων στην Κεντρική Μακεδονία όπου διαπιστώθηκαν σημαντικά ευρήματα, αλλά και στον ΧΥΤΑ Χαλκιδικής και το Ομβρια Συκιάς.

Και πολιτική βούληση στήριξης των ερευνών

Η όλη υπόθεση πάντως έχει μεγάλο πολιτικό, εκτός από το δικαστικό και ποινικό, ενδιαφέρον. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως ήδη στην Κομισιόν και στο ελληνικό σκέλος της Task Force παρατηρείται κινητικότητα για το θέμα, ενώ πηγές αναφέρουν ότι, εκτός από τις όποιες βαριές καμπάνες υπάρξουν, θα απαιτηθούν πίσω ακόμα και χρήματα από το ΕΣΠΑ που δόθηκαν για τα συγκεκριμένα έργα. Να θυμίσουμε επίσης πως σε παλαιότερη ερώτηση του τέως ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή, ο τότε αρμόδιος επίτροπος Χοακίν Αλμούνια είχε αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να δοθούν μέχρι και αποζημιώσεις από τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες προς τους διεθνείς ομίλους που αποκλείστηκαν από τους διαγωνισμούς στη χώρα μας με τρόπο στρεβλό, βάσει των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ (Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ενωσης).

Παράλληλα, ενδεχόμενες ποινές στους ελληνικούς ομίλους θα εκκινήσουν διαδικασίες αποκλεισμού ή έκπτωσης αυτών από άλλους διαγωνισμούς όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό. Ας μην ξεχνάμε πως εκτός της Ελλάδας, πολλά γκρουπ έχουν παρουσία σε χώρες της Μέσης Ανατολής ή των Βαλκανίων με μεγάλη επιτυχία. Τυχόν ποινές θα οδηγήσουν σε ντόμινο προβλημάτων και εκεί.

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *